Egy motor és egy karosszéria, már csak össze kell legózni - ez a gyakorlatban közel sem ilyen egyszerű
A japán DADDY Motor Works közel tíz éve ejti ámulatba közönségét és teszi hálássá ügyfeleit az elképesztő átépítéseivel. Nem egyszerű optikai és futóműtuning ami ott történik, a műhely specialitása a motorcsere. A megbízók igénye szerint bármit beépítenek bármibe, akár a hengerek számát is megkettőzve, ha arra van szükség, bár most épp az ellenkezője a cél, kevesebb lesz a henger. Az AE86 karosszériája több mázsával könnyebb, semmihez sem fogható megjelenése kivételesen hiteles keretet ad a GR Yaris ralisportban tökéletesített turbómotorjának. Ráadásul ez nem is akárkinek készül.
Az elmúlt évtized díjnyertes alkotásai után ugyanis most a műhely tulajdonosa, Oto-szan, saját magának épít egy álomautót. Kiindulási alapként saját Toyota Levin AE86-os játszós autóját választotta, és logikusan a Toyota motorpalettájáról választott egy modern erőforrást. Nem csak azért vetette el a GR Supra soros hathengeres motorját, mert a Corolla rövid orrában nem fért volna el, hanem azért is, mert jobban izgatta a fantáziáját a GR Yaris 1,6 literes, soros háromhengeres turbómotorja, ami kis súlya és mérete ellenére gyári állapotában is 261 lóerőt ad le. Ez már az 1,2 tonnás GR Yarisnak is rengeteg, az eredetileg nem egészen egy tonnás AE86 kasznijába szerelve - annak kőkorszaki biztonságát is beleszámítva a képletbe - egyenesen őrült végeredmény várható. Főleg, mivel Oto-szan már korábban lecsupaszította az egyébként is könnyű Corolláját, ráadásul a G16E-GTS kódjelű háromhengeres motor is annyira lesz gyári, mint éjjel a Váci úton a durrogós-csattogósok szoktak lenni, bár azoknál azért jóval profibb minőségre számíthatunk.
Remek alap a karosszéria, ennyi idős japán autón ilyen jó állapotú padlólemezt ritkán látni
A háromhengeres blokk olyan az AE86 orrában, mint a négyhengeres motorok az 5-ös BMW-k elejében, szinte ott sincs, olyan kicsi. Ez nagyon jót tesz az autó súlyelosztásának, az egyébként is könnyű motor tömegközéppontja sokkal hátrább kerülhet, ám mivel közel tíz centiméterrel magasabb, mint az eredeti négyhengeres, 20 milliméterrel lejjebb kerül majd beépítésre. Ennek ellenére a motorháztetőn is faragni kell majd, de valószínűleg nem ez lesz az építés legnehezebb része.
Három ember beállhatna mellé a motortérbe, annyi hely maradt a kis háromhengeres körül
A hangsúly ráadásul még a jövő időn van, cikkünk készültekor ugyanis még épp csak szétbontották az AE86-ost mintegy kétmillió forintnak megfelelő jenért megvásárolták a nullkilométeres, vadonatúj motort és további 400 ezer forintért a hozzá tartozó, leömlővel egybeépített turbófeltöltőt. A hajtáslánc többi darabja - mint például a saját gyártású szívócső, vagy az elektromos kábelezés - már helyben kerül meg- és beépítésre. A beépítésre váró sebességváltó a GT86 hatfokozatú manuálisa lesz, a hátsó híd egy Toyota Crownból, a hátsó fékek egy Previából, a differenciálmű pedig egy Toyota logós Lexus IS-ből származik. Ezt az AE 86-ost nem utcai használatra, hanem driftautónak építik, a premiert pedig a 2022. évi Tokiói Autószalonra tervezik; ha minden jól megy, addigra menetkész állapotba kerül.
Az épülő projekt szépsége - akár profiként, akár hobbiból készítik - hogy a végén a saját munkádat élvezheted majd, akár csak Oto-szan, aki már a félkész átépítés mellett is büszkén mosolyog