Hosszú az út Görögországig, mégsem ez az igazi kihívás, ha autóval indulsz útnak
Bár néha hazánkban közlekedve is úgy érezheti magát az ember, mintha valami őskáoszba keveredett volna, ez Görögországban még fokozódhat is. Emiatt nagy rutin és még talán némi bátorság is kell ahhoz, hogy valaki autóval közelítse meg az országot. Ráadásul útközben át kell haladni Szerbián és Észak-Macedónián is, ahol szintén érdekes közlekedési helyzetekkel és vezetési stílussal lehet találkozni. Ha viszont valaki úgy dönt, hogy a repülő helyett mégis kocsival indul el pihenni, akkor pár dologgal tisztában kell lenni.
Akár kimondottan autós kalandokat is találhatsz arrafelé
Görögország a hazánkban érvényes gépjárműiratokat és a jogosítványokat a többi uniós tagállam hasonló irataival azonos módon elismeri. Autópályán 130 km/h, országúton 90, míg lakott területen belül 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. A sztrádák és egyes útszakaszok minden járművezető számára fizetősek. Az autópályadíjakat Horvátországhoz hasonlóan az útdíjkapukon keresztül szedik be. Beszedésük bonyolult, mivel náluk több autópálya-üzemeltető van, és a legtöbbjük saját rendszert használ.
Ahány kapu, annyi megoldás, érdemes figyelni az autópályán!
A nyári turistaszezon idején a görög hatóságok kiemelt figyelmet szentelnek a közlekedés biztonságának, és nagy erőkkel, fokozottabban ellenőrzik a szabályok betartását. A szabálysértőkkel szemben azonnal eljárást indítanak, és jelentős, akár több száz eurós bírságot róhatnak ki, ami gyakran együtt jár a vezetői engedély bevonásával. Ha valaki például figyelmen kívül hagyja a jelzőlámpa tilos jelzését, és nem áll meg a stoptáblánál, akkor akár 700 eurós büntetéssel számolhat. Ugyanekkora a szankció, ha valaki az „Előzni tilos!” táblát figyelmen kívül hagyja. Biztonsági öv nélkül utazni 350 euróba kerül, bár elsőre kicsit elnéző a hatóság, 80 euróval is meg lehet úszni. A gyorshajtásnál, ha valaki legfeljebb 20 km/h-val lépi túl a megengedett legnagyobb sebességet, akkor 40 euró, 20 és 30 km/h között 100 euró, 30 km/h-a felett viszont már 350 euró a tarifa.
Bármelyik bokorból előugorhat egy rendőr
A görög parkolási szabályok nehezen követhetők, így elég könnyen előfordulhat, hogy a külföldiek vétenek a megállási és a várakozási szabályok ellen. Az már kis segítség, hogy az egy függőleges vonallal ellátott tiltótáblák a páratlan, a kétvonalasak pedig a páros hónapokban érvényesek. Arra a magyar konzuli szolgálat is felhívja a figyelmet, hogy mindenki körültekintően parkoljon. A tilosban álló járművekről a hatóságok leveszik a rendszámtáblákat, melyeket a bírság kifizetését követően automatikusan nem adnak vissza. A turistákkal sem tesznek kivételt. Amennyiben bérautóval büntetnek meg valakit, a befizetés előtt célszerű egyeztetni a bérbeadóval.
A szabálytalan parkolással nagyon meg lehet szívni Görögországban
A görög hatóságok szabálytalanság esetén a helyszínen akár több hónapra is bevonhatják a vezetői engedélyt, ami kizárja, hogy az adott személy sofőrként folytathassa az útját. Ha a járműben nem utazik olyan ember, akinek van érvényes jogosítványa, megtörténhet, hogy az eljáró rendőr lezáratja a szabálytalanul közlekedő kocsit, és a sofőrnek más megoldást kell találnia a tovább- vagy hazautazására.
A B kategóriás jogsival Görögországban nem robogózhatsz!
Szintén nagyon fontos tudni, hogy Görögországban érvényes, magyar B kategóriás jogosítvány ellenére – a mi szabályozásunktól eltérően – nem lehet segédmotoros kerékpárt (tehát 50 köbcentis lökettérfogat alatti robogót) vezetni. Segédmotoros kerékpárt kizárólag A1 kategóriás vezetői engedély vagy olyan nemzetközi jogosítvány birtokában vezethetsz, amelyben az adott jármű-kategóriát feltüntették. A kölcsönzőknél azonban nem minden esetben ellenőrzik a vezetői engedélyeket, ám ez a rendőri igazoltatáson, vagy egy esetleges baleset után sem mentesít a következmények alól. Ha mégis megtörténik a baj, akkor a 112-esen kívül segítséget lehet kérni a 171-es számon az úgynevezett turistarendőrségtől, ekkor a vonal végén angolul, németül, franciául és görögül beszélő operátorok fogadják a hívásokat.
Teljesen más a közlekedési morál, ahogy az a tőlünk délebbre található országokban lenni szokott
Mikor több órás várakozási idő alakul ki a határokon akkor érdemesebb a TEN-T/E79 útvonalat követni és a magyar-román-bolgár-görög úton haladni, ami ugyan néhány részen még hiányos, de Szófiától délre majdnem végig autópálya vezet már Thesszalonikiig – onnan meg Athénig. Ott talán csak ~2×50 km pálya hiányzik, a román szakaszon meg persze még sok száz, s a Kárpátokon is nagyon sokáig nem lehet még normálisan átkelni, de mivel egyre gyakrabban merül fel ezen országok felvétele a schengeni övezetbe jövő évtől már lehet, hogy az lesz a nyerőbb irány.
Ha valaki ennek ellenére is továbbra ugy dönt mégis saját jármüvel fog elmenni ,erőssen javaslom hogy TÉRKÉP s ( Pl -ul TOM —TOM navigációs ) GDP .ist mindenképp szerezzen be ? Ui Mert bizony én nagyon megjártam hogy csak ( családon belül ) hallgattam rájuk mikor 2005 októberében Romániába mentünk !! . Nem mindig ( s valószinü sohasem ?: ) kifizetődő a legrövidebbnek tűnő utszakasz . S ami tán a legfontosabb „” nem szabad rohanni „” !!
Sosem értettem, miért ír valaki cikket olyasmiről, amiről fogalma sincs.
Tehát tegyük tisztába a görögországi robogózást! A robogót (segédmotoros kerékpárt) nem B kategóriával vezetjük, hanem az AM nemzetközi kategóriával. Ezt Mo.-on mindenki megkapja aki KRESZ vizsgát tesz, vagy B kategóriát szerez. Mo.-on ez a kategória max 50 ccm hengerűrtartalmú smkpk-ra vonatkozik. Görögországban nem így van, hanem a kategóriát a rendszám, és a kuplung-sebességváltó típusa határozza meg. Létezik egy un. Scooter (robogó) rendszám ami AM vizsgával vezethető. A robogó rendszám 2 vagy 3 betűből, és 4 szám-ból áll. Nemzeti kategória, tehát csak Görögországban érvényes, és nincsenek rajta az EU-s csillagok, és a GR felségjel. Lehet max 50 ccm-es fokozatos sebváltóval, vagy max 100 ccm-es fokozatmentes (automata) sebváltóval. Akinek B jogsija is van, az utast is szállíthat.
Ha a motoron EU-s motor rendszám van, GR felségjellel, AM vizsgával nem vezethető, még akkor sem, ha kisebb mint 50 ccm. Ahhoz már valóban A1 motorvizsga kell, de ez a mi esetünkben teljesen lényegtelen.
A Görög szabályozást nyilvánvalóan az motíválja, hogy egy automatakuplungos, fokozatmentes váltóval rendelkező motor sokkal kevesebb gépészkedést igényel, és nem vonja el a vezető figyelmét a közlekedésről, ezért a nagyobb teljesítményű motor is biztonsággal vezethető.
Ez egyébként, nem csak görög szabályozás, Spanyolországban is hasonló van. A helyszinen érdemes tájékozódni, mert az itthoni un. „szakértők”-től valósághű megközelítés nem várható.
A cikkhez mellékelt robogókat ábrázoló fotón jól látható, hogy a 8 robogóból, csak a jobb szélső rendelkezik EU-s GR-s rendszámmal, a másik 7 csak robogórendszámos, a rendszámok mérete is kisebb, és mind a 7 robogó vezethető AM kategóriával, vagyis B-s személyautó jogosítvánnyal.