Gondolj arra, hogy a te gyerekeddel sietne a mentő
Hogyan kellene utat engedni a megkülönböztető jelzést használó járműveknek?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem halljuk, nem látjuk őket, nem adunk nekik elsőbbséget, nem teszünk meg mindent annak érdekében, hogy minél gyorsabban érjenek célhoz. Pedig nagyon kéne.
KRESZ 42. §: Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben
A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.
A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.
Hogy gondolkodik hálistennek egyre kevesebb autós, már ha egyáltalán észlelte a történést? Kicsit, valamelyest elkezd félrehúzódni, sávot nyitni, viszont csak egy bizonyos határig, nehogy sérüljön az autója. Meg az egója. Húzódjon félre mindenki más! Menjen előrébb az, tolasson vissza amaz, ne gyere olyan közel, mert nekem jössz, kifizeted?, kifizeti a biztosító?, s a legdurvább lehetséges idea: ráér az a mentő, ráér a beteg, nem velem van a baj, hol érdekel engem, hogy kivel mi van?! Már elnézést a tegezésért, de így tán jobban átmegy: gondolj arra, hogy a te gyerekeddel sietne a mentő, a te házad ég, a te tulajdonodba csapott a villám, a te autódra dőlt rá a fa, a te lakásodba törtek be, te fogsz sírni, s te fogod a többieket átkozni, mert nem adtak utat és elsőbbséget az emiatt a helyszínre késve jutó szirénázó járműnek. Minden perc, másodperc számíthat.
Ehhez képest már csak szánalmas, tipikusan kiskapus, magyarosnak is titulálható, de veszélyes trükk a mentő farvizére csapódás - tűzoltó, pláne rendőr mögött a dugóból kiszabaduló autóst még nem láttunk. Különben a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművek sofőrjei is hibáznak néha, azonban ritkán okozzák ők a baleseteket. Márkus Norbert, az Országos Mentőszolgálat érdi mentőállomásán szolgáló, a szakmában 15 éve dolgozó mentősofőr szerint zömében két nagy butaságot csinálnak a civilek: az egyik, hogy megijednek és leblokkolnak, s például keresztben megállnak előttük, a másik, hogy satuféket nyomnak, ami ugyanannyira veszélyes. A mentő meg jobb híján áll, vár, s késlekedik.
A betegeket mindig Budapestre szállító, így a nagyvárosi káoszra komoly rálátással bíró Márkusnak mentés közbeni balesete még nem volt, "majdneme" annál több. Mint mondja, a sziréna nem arról szól, hogy padlógázzal közlekedjenek, a lényeg, hogy folyamatosan tudjanak haladni. Kétsávos úton általában a felezővonalon mennek, s az az ideális, amikor üres sáv nyílik előttük. A hirtelen fékezés a balesetes betegnek nagyon káros lehet, ezért sem jó, amikor blokkol egy autós. Németországot említi követendő példaként, ahol például balesetkor az autópályán a közlekedők azonnal a forgalmi sávok szélére húzódnak, így garantálva a mentőknek a szabad utat. Bizony, nyugaton ez már nem csak szokás, kötelező és hasznos mutatvány is.
Hiába hangosabbak az újfajta szirénák, hiába jobb fényerejűek a lámpák, gyakran nem veszik őket észre - erősíti meg tapasztalatainkat a megkérdezett sofőr, aki "tanácsként" csak azt javasolja: megállni, padkázni, árokba hajtani sem kell, csupán gyorsan, de körültekintően félrehúzódni, hogy a mentő jármű haladéktalanul el bírjon menni köztük. Tegyük hozzá, persze ne csak autósként, hanem gyalogosként, (motor)kerékpárosként is figyeljünk a "valahonnan" érkező mentő/rendőr/tűzoltóra. Köz-, de ha úgy alakul, önérdek is.
minden szirénázó jármű jogosan vagy jogtalanul van jelen a forgalomba, de miért szirénázik bármelyik amikor sem elötte sem utánna kilóméterkre nincs senki, ráadásul védett utvonalon megy.miért vjjog szirénázik a rendőrautó és a lámpa után kiszált rendőrők rágyujtanak? egy külföldön élö barátom megjegyezte, hogy ez egy idegbeteg város ahol nem telik 10 perc csendbe,hogy ne vjjogna valamilyen autó.
Föl is rúgnálak ha látnám!!!
Az azért van mert kész az ebéd! Ezt te is megértheted 😀 😀
Sokszor megcsinálják(főleg a rendőrök) hogy piros lámpánál bekapcsolják a szirénát vagy csak a villogót átmennek a kereszteződésen majd MINDENT KIKAPCSOLNAK….Érdekes nem?
Nem igazán fogom, hogy miből tudja meg a mentős, hogy észrevettem, főleg, hogy mit szándékozom tenni, ha az elakadásjelzőt rakom ki. Szerintem, ha az irányjelzővel jelzem, melyik irányba kívánok kitérni előle, sokkal hasznosabb infó. De ha ezt mentősöfőr mondta….
—————-
Az is gond, hogy sokan úgy vélik, elég, ha nem csinálnak semmit, majd kikerüli őket a szirénázó autó. Pedig egyértelmű, hogy neki kéne szana-szét fröcskölni, amint megpillantja a megkülönböztető jelzéseit használó járművet. Amit meg sokan nem tudnak, még a tilos jelzésen is áthajtha, ha csak ílymódon tud elsőbbséget biztosítani. Persze, a többi közlekedő veszélyesztetése nélkül. Ugyanakkor, a többi közlekedőnek is biztosítani kell(ene) ezt a manővert.
Ez a ráállok a megkülönböztető jelzéseit használó járműre, ill. a miatta szétnyíló soron haladok, az egyik leggusztustalanabb és pofátlanabb dolog.
Én feszerelném a mentőt, tűzoltót, stb. kis kamerával és az őket egyértelműen szándékosan feltartókat utólag úgy megbüntetném, hogy legközelebb az árokba is bahajtana, csak eltünjön előlük.
Bizony ebben az országban a tükör felesleges az autóban /nagyon kevesen használják/, fogyatékosból meg /a parkolókártyák is igazolják/ van sok de legtöbb a süket!
MÁSKÜLÖNBEN Mikrobinak igaza van, a cikk-író címet tévesztett.
Ezt, jó tudni. Persze, ha nem vagy „mazsola”, akkor a járműved mozgásából, a reakcióidból is tudhatja a mentős, hogy észrevetted.
Hogy legyen egy komoly hozzászólás is: mentős barátom többször mondta, nekik az a legjobb, ha kiteszed a vészvillógót, ezzel tudatosítva bennük, hogy észlelted őket.
Jó nagy bunkó is vagy!
A cikk témája nagyon fontos, a megfogalmazása botrányos. Tele van fölösleges kedélyeskedéssel, magyarázással, miközben pont a lényeg hiányzik belőle: hogyan lehet utat adni a kék lámpás autónak.
A napokban autókáztam befelé az M3-ason, már a városi szakaszon, amikor utolérte a szokásos napközbeni autókonvojt egy szirénázó mentő.A belső sávban! Épp egy piroslámpához „torlódtunk, de „mindenki” belekukucskált a tükörbe és szépen átsorolt középről kívülre, közben a belsősávból meg középre. Én is kimentem a középső sávba, ám az addig előttem haladó autós először szintén elindult középre, majd hirtelen úgy döntött mégis inkább a belső széléhez húzódik.(Gondolom bevillant neki, hogy a szélekre kéne/szokás húzódni)Mindezt már szinte álló helyzetben!A mentő persze már ott vinnyogott mellettem, mikor autósunk még le is fulladt ijedtében…gyakorlatilag pont középen a mentő előtt!Sajnos az én kisbuszom sem annyira kicsi, hogy a mentő simán átbújhatott volna közöttünk, így próbáltam gyorsan a külső sávban mellettem állókat kicsit kijjebb kényszeríteni, hogy aztán már mikor 45fokban álltam a sávomban, a mentő átslisszanhasson előttem a középső sávba.Mindezek csak percek voltak, de talán a sérültnek az is sok volt!Ebben az esetben pont nem jó, hogy az illető „baromi szabályos” akart lenni!Jobb lenne a tükröket használni, azért vannak! 😉
én már láttam rendőr mögött dugóból kiszabaduló[audi] autót mentővel meg tűzoltóval szónélkül megcsinálom én is na de RENDŐR!!!?? mögül?? tökös volt az audis csávó hogy fapofával a rendőr mögé eredt. de hát ez magyarország és mi így szeretjük