Ez éppen egy teherautó gömbfeje, balra az új alkatrész, jobbra a drasztikusan megkopott, cserélt elem. Speciális esetben egyedileg is gyártanak gömbfejeket, de a személyautóknál többe kerülne a leves, mint a hús, ezért a felújításnál célszerű hozott (vagy az ügyféllel hozatott) anyagból dolgoznia a javítóműhelyeknek
Lengőkarral egybeépített gömbfej (balra), ilyet a nem MacPherson konstrukcióknál alkalmaznak
Nyáron érintőlegesen már foglalkoztunk a
futómű sérülésének lehetőségeivel, és már ekkor szóba került a gömbfej. Nem véletlenül, hiszen szerkezetileg egyszerű felépítésű, voltaképpen nem is drága alkatrészről van szó, feladata azonban rendkívül fontos. Sőt, szerencsésebb, ha többes számban fogalmazunk, mert a gömbfej leginkább csak gyűjtőnév, és nem egyetlen, konkrét helyen fordul elő, mint például a
kéttömegű lendkerék. Az autóban tucatnyi helyen alkalmaznak gömbfejeket, de a futómű elemei a legfontosabbak, és ha ezekkel baj van, annak szélsőséges esetben akár baleset, ezzel összefüggésben pedig személyi sérülés, illetve tetemes anyagi kár lehet a végeredménye. Érdemes itt az elején leszögezni, hogy a gömbfej-hibákkal nem lehet amolyan „magyaros okoskodással” bekategorizálni a márkákat, a favoritként kezelt német autókat ugyanúgy térdre kényszerítik a rossz utak által előidézett a sérülések, mint az olasz, francia, vagy éppen japán típusokat – a cikk kapcsán megkeresett műhelyben elsőre egy Audi A6-os és egy BMW 5-ös javításra szoruló első lengőkarja akadt a kezünkbe.
Manapság, a fogyasztói társadalomban nem üzlet a tartósság, a zsírban fürdő gömbfej túl jónak bizonyult, helyette ilyen műanyag perselyeket alkalmaznak
Maga a gömbfej nem bonyolult alkatrész. Ahogy a nevéből is következik, egy gömb alakú forma a hozzá passzoló ellendarabba illeszkedik (a másik oldalon kupakkal lezárva), amelynek a belseje perselyezve van – ez manapság leginkább műanyag, de még akadnak fém bélések is, ahol a gömb speciálisan edzett acélból készül. Régebben a „fém a fémen” kapcsolat volt az uralkodó irányzat, és időnként, egy zsírzógombon keresztül illett pótolni a kenőanyagot. Igen ám, de ez - és most kapaszkodjanak meg - túlzottan tartós megoldás, ha a gondos gazda ügyel a sértetlen porvédő gumik meglétére, akár évtizedeket kibírnak a fejek, és ebbe belepusztulna az alkatrészipar. A futómű tekintetében a független felfüggesztéseknél alkalmazzák a gömbfejeket, alapvetően három fő területen: a kormányösszekötőknél, a stabilizátoroknál, és a lengőkaroknál. A MacPherson konstrukcióknál oldalanként egy, a több lengőkarosoknál értelemszerűen több is található, például az említett Audi A6 első futóművében oldalanként négy lengőkar van, négy gömbfejjel. A független hátsó felfüggesztéseknél is vannak gömbfejek, ám ezeknél nem jellemző az elfordulás lehetősége, mint a kormányzott első tengelynél.
Szomorú látvány, mikor az első kerék alsó támasztógömbfeje bemondja az unalmast. Aki immúnis a futómű felől érkező zajokra, leginkább a kopogásokra, daráló hangokra, az akár így is járhat, bár nem jellemző, hogy bárkinél eddig fajulna a hiba
Az első-alsó támasztógömbfej, vagy trapézgömbfej kulcsfontosságú alkatrész: a kerékcsonk-állvány és a lengőkar kapcsolatát jelenti, a kormányzáshoz szükséges elfordulás lehetőségével, és ha szétesik, akkor a kerék kifordul, az autó pedig orra bukik. A stabilizátor-rúdnál, melynek feladata a kanyardőlés csökentése, mind az alsó (stabilizátor), mind a felső (lengéscsillapító) rögzítési pontnál gömbfejek találhatók. Végezetül a kormányszerkezetben, a kerékcsonk-állványhoz közel találhatók az úgynevezett kormányösszekötő gömbfejek. Legyen szó azonban akármelyikről is, legfőbb ellenségük egyformán a szennyeződés, a másik pedig az ütések okozta sérülés. Sajnos, a gömbfejek általában a végső stádiumban jelzik, hogy baj van, az autójukra csak használati eszközként tekintők jellemzően nem szoktak fülelni a diszkrét kopogásokra, ropogásokra, amiket ezek az alkatrészek hallatnak, a durva hanghatások pedig már a haláltusát jelentik, amikor az egyetlen lehetséges megoldás a csere, utána pedig a precíz futóműállítás.
Fókuszban a gömbfejek: kormányösszekötő, trapézkar, hossz stabilizátor rúd (balról jobbra). A kormányösszekötőnél jól látható a két gyűrűvel rögzített porvédő sapka, ha ez kiszakad, a gömbfej gyakorlatilag halálra van ítélve, rövid időn belül tönkremegy
Lengőkar javítás: a fészekbe présgéppel nyomják be a gömböt, a mélység szabályozza a feszességet, majd egy kupakkal, és ennek peremezésével zárják le az alkatrészt - szétszedésnél éppen fordítva zajlik a folyamat, marógéppel távolítják el a zárókupakot, majd préselik ki a kopott vagy sérült gömböt
A gömbfejek állapotát a szervizek speciális eszközzel, próbapadon vizsgálják, így derítve ki a lógásokat, kopásokat, de néha már az is eredményes diagnosztika, mikor felemelt autónál, megmozgatott keréknél hallhatók, érezhetők a tünetek. Legtöbbször a szakadt porvédő a ludas az idő előtti elhasználódásért, a lyukon valósággal ömlik befelé a szennyeződés (gondoljunk bele, mi minden csapódik fel alulról, akár esős vagy akár havas, latyakos időben), amelyet a gömb kvázi „bedörzsöl” a fészekbe, lassan, de hatásosan elpusztítva azt. Ám vannak más esetek is, elég egy járdán való fennakadás, egy kemény ütés, és az akár vadonatúj gömbfej onnantól lógni fog.
Ilyenkor csak a csere a megoldás? Nem, a gömbfej speciális módszerrel és gépekkel szétszedhető, majd újból összerakható, és ez akkor is járható út, ha eleve rossz minőségű alkatrész produkálja ugyanezt a jelenséget – volt már olyanra példa, hogy az újonnan beszerelt gömbfejjel bizony „lógott” a futómű, és a gömböt „húzósabbra” kellett állítani – ezt préssel tudják elérni, és minél mélyebben van a fészekben a gömb, annál szorosabb. Ezt a húzósságot egyébként az egyedileg épített raliautóknál szokták leginkább bevetni, hiszen a versenykocsikat durva tempóban, nagy sebességgel hajtják, ahol a futómű, és benne az összes alkatrész fokozott igénybevételnek van kitéve.
Érdemes az új alkatrész vásárlása helyett a felújításra gondolni, ugyanis így a javítási költségek legtöbb esetben megfelezhetők, egyes típusoknál pedig még komolyabb mértékű spórolás is elérhető.
Köszönjük az érdi Kovács gömbfej-javító[/url], a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségét!
Hali, a Renaultnak 90 % hogy az a hibája, a stabilizátorrúd gumiperselye elkopott. kb 510 forintért meg lehet venni darabját, és csend lesz.
amit meg leírtál, az egy általánosítás, de nem egyértelmű tény. az Én renaultom 12 éves, eddig a ráfordított javítás: 2 gumipersely,1 komplett szíjganitúra 120 000 km-nél, meg fékbetétcsere 160 000 kilométernél.és a 20 000 km-kénti olajcsere meg 3 gyertyacsere. Minden nyáron megjárom vele Angliát / oda vissza 5500 km/ úgy hogy csak ablakmosó folyadékot kell bele tenni. lehet hogy egyedi, de nem törvényszerűen kell fikázni egy másik márkát, ha nem ismered.
küldve V B-nek, meg segítségképpen TG nek.
valoszinüleg kifogtál egy hibás példányt.autovásárlás elött én is rengeteget utánaolvastam hogy mit lenne érdemes venni és tölem sem voltak idegenek a japánok,csak nem volt épkézláb példány abban az árban amit rá tudtam forditani.sokan riogattak a renaulttol is (erröl a tipusrol kb200 véleményt olvastam el) elektronika probléma…stb,de összevetve nem jártam rosszul.nagy,kényelmes,tud is menni ha kell.jah meg nem utolso sorba nem is olyan ronda
akkor,ha francia az autó a tóba kell lökni??nekem lagunám van(1-es) és a két év alatt,amiota használom, sokkal kevesebb gonddom volt vele, mint az opelemmel,vagy a Vw-mel volt….erröl ennyit.minden tipusnál vannak bajok,olyan nincs hogy egy auto soha nem romlik el.a franciátol sokan félnek,köztük olyan tudatlanok is mint te,és mig ki nem probálják,vagy használják egy ideig,gözük sincs hogy mit hagynak ki…
Bocs amiért 2 szer irtam de nem voltam benne biztos hogy megkaptad TG.
TG:a TE AUZODNAK 2millio balya lehet de az alap baj hogy francia autod van.Köztudott hogy a francia auto nem épp a leges legjob mert a francia a béka segge alatt van.egyépként tg a te autodnak vagy gömbcsuklo vagy futomü vagy stabilizátor szart be!!!
Hello a te renaultod-dal igazándibol vagy a futomüved szarakszik vagy a gömbcsuklod.Ha látnám megis tudnám mondani a pontos hibáját.Mondom vagy gombcsuklo vagy futomü de még lehet sok 1000 hiba is alabbol a nagy hiba hogy a renault,citroen,peugeot egy nagy kaki!![Nem bántásbol mondom akinek ijen autoja van :).Azabaly hogy ezek a márkák mind Franci a és azokkal van a legtöbb gond.persze a olasz fiat is ugyan ojan.Küldve TG-nek.
attól még a kopás folytatódik, a probléma nem szűnik meg……
ez az érdi mühely nagyon jó, csak ajánlani tudom mindenkinek, a jaguáromnak csináltak gömbfejet, jobb mint a gyári…..
Szilikont kell fújni a szilentre, valameddig megszünteti a hangot
Kedves hozzáértők!
Renault Megannál a futómű felől hallható nyekergés (nem csikorgás) -főleg útpadkára felhajtáskor- milyen hiba lehet? TG