Giorgetto Giugiaro visszavonult, cége már egészében a VW-é

Giorgetto Giugiaro nyugdíjas lett, az Italdesign Giugiaro meg már teljes mértékben VW-érdekeltség

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem friss hír, mégis érdekes, hogy az autóipar egyik nagy öregje letette a lantot. Ma már Giorgetto Giugiaro mindene a Volkswagen csoporté.


Egy kicsit lemaradtunk, azaz elsikkadt az a még július első napjaiban megjelent hír, amely Giorgetto Giugiaro visszavonulásáról szólt. Most pótoljuk ezt a hiányt, és karrierjének főbb állomásait áttekintve felelevenítjük az Italdesign Giugiaro stúdió alapítójának karriertörténetét. Giugiaro mester neve a hazai autós köztudatban egy kissé talán felemásan cseng, hiszen a kilencvenes évek, nem éppen szépségükről híres Daewoo/Chevrolet modelljei is a stúdiója nevét viselték. Hiába, a nehezebb években is meg kellett valamiből élni. Pedig a formatervező egy sor olyan kocsit jegyez, ami már rég klasszikusnak számít. 1938-ban született Olaszországban, és már 1960-ban az akkoriban szárnyaló Bertone égisze alatt alkotott.
Hirdetés


1965-ig itt olyan kocsikhoz volt köze, mint a Ferrari 250 Berlinetta Bertone, a De Tomaso Mangusta, az Iso Grifo és az első szériás Maserati Ghibli. Impozáns névsor, és mint a Bertone haláltusájának sajnálatos apropóján írt korábbi cikkemben már írtam, még a hatvanas évek BMW-ihez is hozzáadott. A BMW-k egyik legkülönlegesebb típusa, a középmotoros M1-es, amiről a 40 éves BMW Art Carok kapcsán írtunk hosszabban, és ami szintén Giugiaro munkája. A nagy neveket tovább sorolva, a Bertone után három évet dolgozott főhősünk a már jó ideje a Fordhoz tartozó Ghiánál Torinóban, majd 1968-ban megalapította saját cégét. Az üzlet jól ment, a Giugiaro stúdió idővel felvásárolt több kis céget is, de végül 2010-ben a 90 százalékát eladták. A vevő többszörös áttéten át a Volkswagen, egészen pontosan az Audi AG alá tartozó Lamborghini Holding S.p.A lett.

Idén június 28-ával meg a maradék rész is a németek kezébe került, egyúttal az idős tervező visszavonult, hogy személyes dolgaival foglalkozhasson. Csak egy pár név búcsúzóul az Italdesign Giugiaro eddigi portfóliójából: pár kevésbé hangos siker, mint az FSO Polonez és a Hyundai Pony mellett Giugiaro munkája volt az első Volkswagen Golf, a kocka Fiat Panda, az eredeti Lotus Esprit és még a DeLorean DMC-12 is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 15:39
    Permalink

    Valahol örülök neki, hogy végleg visszavonult Giugiaro, mert a mostani VW-s korszakban az Italdesignnak nem volt értékelhető műve, maximum a Parkour tanulmány (valószínűleg az öreg már nem nagyon vett benne részt). Nem is értettem miért maradt továbbra is a cég élén.

    A 70-es években Giugiaro a VW-nek a Golf-on kívűl még tervezett mást is: a Passatot és a Sciroccot. Az Audit pedig a 80-as típussal segítette és egy másik olaszt említve Marcello Gandini tervezte Audi 50-est (VW Polo mk1). Ennek fényében tényleg jó kérdés milyen irányban haladt volna a VW nélkülük.

    A fia már messze nem volt akkora tehetség, mint ő. 2003-ban a Lamborghini Gallardo és a FIAT Idea-val kicsit rivalda fénybe került, de utána már nem jelentek meg kiemelkedő munkái.

    Kár, hogy ennyit változott a világ, és eltűnnek/eltűntek a formatervező cégek. Bertone csődben; I.DE.A-ról kevés hír van és inkább Keletre dolgozik; Pininfarina-t is majdnem megvették az indiaiak. Pedig 30-50 éve még különlegességeket alkottak. Talán még Giugiaro tudta befejezni a legszebben…

    Jó lenne látni valamit abból háttérből a VW-nél (tervezők+Italdesign), amit maga köré épített…

Vélemény, hozzászólás?