Gáztöltéssel spórol – Opel Astra EcoFlex LPG teszt
Opel Astra 1.4 Turbo LPG Sport teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Opel legújabb mutatványa, hogy gyári gázosítást kínál. A rövidesen csaknem az összes modellhez elérhető költségcsökkentőt először egy turbós Astrában próbálhattuk.
Számtalanszor járt már nálunk Opel Astra, volt három és öt ajtóval, szívómotorral, turbóval, dízellel, kombiként, és stop-startosként is ismerjük kívülről, belülről, alulról és felülről, de ilyet még mi sem láttunk. Mostani ötajtós, fekete, Sport felszereltségű tesztautónk ugyanis a már szintén jól ismert 1,4 literes turbómotorja mellé gyárilag beszerelt, s a többi részegységhez hasonlóan két év garanciával fedett LPG-rendszert is kapott. A fogyasztást növelő, üzemeltetési költségeket mégis hatékonyan csökkentő kiegészítés ára 420 000 forint, ami azért jóval több, mint amennyit az utólagos beszerelést végző műhelyek kérnek azonos motor esetén.
Hogy ne ismételjük magunkat, ami eme autó esetében nem lesz könnyű, most érintetlenül hagyjuk az Astra sokak szerint sportos, szerintem pusztán aerodinamikus formáit, nem fogok a kárpitokon és gombokon rugózni, de mielőtt rátérek a lényegre, gyors ismertető a felszereltséggel kapcsolatban. Jól működő navigáció, automata, de nem kanyarodó xenon-fények, nappali menetfény, ködlámpa, kétzónás klíma külön befújással a hátul ülőknek, tárolós könyöktámasz elöl-hátul, utóbbi pohártartókkal, krómkeret az ablakok körül. Azok, mármint az ablakok egy nyomásra jönnek-mennek, elöl aktív fejtámlák védenek ostorcsapás ellen, a sofőroldali kapaszkodó valójában szemüvegtartó. A hosszú utak monotonitását 7 hangszórós hifi és tempomat segít elviselni, a sofőr kényelmét ergonomikus sportülés hivatott fokozni: én nem nagyon találtam meg az igazán kényelmes beállítást, egy ismerősöm simán németesként jellemezte a jó oldal- és combtámasztásra kialakított, de túl keményre tömött széket, és ez igen találó kifejezés rájuk.
A komfortcsomagot kormány- és ülésfűtés teszi teljessé, a komor külsejű fekete autó utasterét napfénytetővel deríthetjük. Nemcsak fény, hanem szellőztetés szempontjából is hasznos ennél a színnél a tetőablak, mivel induláskor sokkal hatékonyabban lehet kétoldalt és felül is kitárt nyílásokkal átszellőztetni a belsőt, mint amikor csak az oldalablakok állnak rendelkezésre. A kilátás a gömbölyded karosszériából továbbra sem első osztályú, erre az elöl és hátul egyaránt működő parkolóradarok kínálnak megnyugtató megoldást.
De lendüljünk túl az apróságokon, és koncentráljunk a lényegre, ami jelen esetben a csomagtartóban, az autó alján, illetve a motortérben található. A normál esetben a pótkerék elhelyezésére szolgáló üregbe rejtette az LPG-tartályt az Opel: űrtartalma 49 liter, ami azt jelenti, hogy a gázos autóknál szokásos, maximum 80%-os töltöttséggel 39,2 liter gázt vihetünk magunkkal. Azért nem töltik tele a tartályt, hogy a fellépő hőmérséklet-ingadozással és a gáz ezzel járó tágulásával szemben védett legyen az amúgy a legnagyobb európai gyártótól, az olasz Landirenzótól származó rendszer.
A tartályból egy több feladatot ellátó multiszelepen át távozik a gáz: van egy főcsapja, amivel egész egyszerűen elvágható az üzemanyag útja, innen indulnak a védekezési céllal gumiburkolattal bevont rézcsövek a motortér irányába, és velük párhuzamosan elvezetve az elektromos kapcsolatot biztosító vezetékek a speciális LPG-vezérlőegységbe. A csövek és vezetékek az autó alján az előírásnak - gázcső és kipufogó távolsága minimum 10 cm - tökéletesen megfelelően, szépen elvezetve futnak végig a motortérig, ahol becsatlakoznak a reduktorba. A reduktor amolyan nyomásszabályzó berendezés, ami gondoskodik arról, hogy a tartályból érkező gázt megfelelő nyomáson továbbítsa a rail-sornak hívott LPG-befecskendezéshez.
A rendszer még egy fontos elemet tartalmaz, a speciális gázkompjútert, melynek szerepe megegyezik az autó saját vezérlő-elektronikájával: a befecskendezési idők és mennyiségek megadásával irányítja a rail-szelepek munkáját. Kicsit olyan, mint egy élősködő, mivel a normál kompjúterhez csatlakoztatják, és annak jelei alapján adja a parancsokat a gázrendszernek, miközben az alapvezérlés továbbra is úgy gondolja, hogy ő irányít. A kenést nem igazán biztosító LPG üzemhez megerősítették a szelepeket és a szelepfészkeket, arról pedig, hogy épp milyen üzemanyaggal akarunk haladni, az utastérben található kapcsolóval dönthetünk. Azt fontos tudni, hogy a gázos autókban mindig kell, hogy legyen benzin is, egyfelől azért, mert minden esetben ezzel indul a motor, s amíg a gáz nem éri el a kompjúteren beállított 30-40 Celsius fok körüli üzemi hőmérsékletet, addig azzal is forog. A másik ok, hogy nagy fordulatszámon turbós motorba nem tud elegendő gázt fecskendezni a rendszer, ezért ilyenkor kis spriccekben benzin is jut a hengerekbe.
A harmadik ok, amiért érdemes mindig hagyni pár litert benzint, akkor is ha csak LPG-vel közlekedünk, az az, hogy az Astra ugyanazon a szintjelzőn jeleníti meg a tartályokban levő benzin és gáz mennyiségét, de míg előbbi viszonylag pontos képet ad a rendelkezésre álló naftáról, a gáz esetében jobb az óvatosság. A multiszelep belógó végén ugyanis a wc-tartályokban is látható, úszó jellegű szintjelző kart alkalmaznak, ami elég pontatlan, sőt, megbízhatatlan a tartályban maradó gáz mennyiségét illetően, ez természetesen az anyag eredendően nem folyékony halmazállapotának is köszönhető. Útközben simán volt olyan, hogy már a kútra akart zavarni, de még vígan futott gázzal, majd egyszer csak magához tért, és megmutatta, hogy még legalább 10 liter LPG lötyög a fánkban. Az autóval általunk felkeresett váci Gázautós-Centrumban elmondták, hogy ez normális és nehezen elkerülhető jelenség, ők LED-es szintjelzőket szoktak beépíteni, ami a gáz mennyiségét illetően nem túl informatív, de a végkimerülés kezdetét megbízhatóbban mutatja.
Amikor kifogy a gáz, és betérünk a töltőállomásra, akkor az autóhoz mellékelt töltőszelepet kell becsavarnunk a benzinbetöltő lyuk mellett elhelyezett gáztöltő nyílásba. Ahogy a töltőfejre is kiírják, LPG-t önállóan nem, csak a kutas közreműködésével tankolhatunk. A 80%-os töltöttséggel nem kell óvatoskodni, az LPG-kútfej automatikusan leáll, amikor elegendő gáz került a tartályba. Mivel a tartály elfoglalja a pótkerék helyét, ezért ezekhez az Opelekhez defektjavító szettet adnak, ami az első ülés alatti fiókban található. Felmerülhet, hogy miért nincs az autó elején és hátulján a gázautókra kötelező piros LPG-feliratú matrica, erre az Opelnél sem tudtak válaszolni, az autó levizsgázott, megkapta a szükséges dokumentumokat, de a szélvédő-plecsni elmaradt.
A teszthét alatt 439 kilométert tett meg az autó, a végelszámolásnál tankoltunk bele 14,83 liter 95-öst 6420, és 29,18 liter LPG-t 7292 forint értékben. Ez összesítve 13 172 forintnyi üzemanyagköltséget jelent, ami benzinárral leosztva 31,76 literes teljes fogyasztásnak felel meg, ami 7,2 l/100 km-es benzines átlagot ad. Ha ugyanebbe a képletbe az LPG literárát helyezzük, akkor pontosan 12 l/100 km az autó fogyasztása, a lényeg azonban leginkább a futásköltség, ami tesztünk alapján 100 kilométerenként 3000 forintra adódott, az pedig 6,9 l/100 km-es benzines fogyasztással egyező, magyarán 140 lóerős turbómotortól kedvező. Ezt körülbelül 20% országúti és 80% városi közlekedéssel sikerült összehozni. Az Opel által megadott vegyes érték benzinnel 6, LPG-vel 7,9 l/100 km; városra 7,9 literes benzin- és 10,6 literes gázfogyasztást prognosztizálnak, azaz az Astra egész jól hozta a gyári értékek alapján várható valós átlagot.
A gázüzemre való átállás erősített hátsó futóművet is hozott, a defekteket a már említett ülés alatti fiókban található javítószettel lehet elhárítani. Az Astra LPG körülbelül 59 000 kilométer alatt hozza vissza felárát, az 1,4-es turbós benzineshez képest 15%-kal kedvezőbb CO2-kibocsátás mellett. Elsősorban tehát az átlagnál többet autózók számára térülhet meg a kettős üzemű Astra használata, a flottavásárlóknak nyújtott kedvezményekkel pedig akár már 50 000 km alatt is pozitív lehet a mérleg. Jelenleg a várakozásokhoz képest egész nagy az érdeklődés az Opel által kínált LPG-s változatokra, bár az is igaz, hogy az LPG árának emelésére vonatkozó legutóbbi tervek kicsit visszavetették a kedvező literáron kínált üzemanyagra váltók számát. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy nemcsak menet közben, hanem a csomagtartónál is apasztott literekkel kell számolni.
Árak
Tesztmodell alapára
6 020 000 Ft (2012.08.06.)
Tesztautó ára
7 629 000 Ft (2012.08.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4900-6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1850-4900 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Végsebesség:
202 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
Benzin 6; LPG 8,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4419 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1510 mm
Saját tömeg:
1393 kg
Össztömeg:
1925 kg
Terhelhetőség:
532 kg
Tengelytáv:
2685 mm
Karosszéria-kivitel:
5 ajtós ferdehátú
Csomagtér:
275,5 l
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
900-1050 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
215 mm
Ülőlap hossza elöl:
540 mm
Ülőlap hossza hátul:
530 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1030 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér hossza:
750 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
960 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm 1850-4900 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4900-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
202 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
CO2-kibocsátás:
129-147 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
Benzin 6; LPG 8,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
Benzin 7,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Nagyon örülök ennek a cikknek,mert eddig már sok gyárilag LPG-re átalakított autóról olvastam,csak olyanról nem ahol megerősített hengerfejjel szerelik az autókat.Eddig majd’ minden cikkben agyonhalgatták a gázos üzem többletfogyasztását és mindíg a „tiszta”, a „motor kopását csökkentő üzem”-et szajkózták. A gáz elég komoly károkat tehet egy arra előre fel nem készített hengerfejben.Szóval végre megtaláltam a megfelelő autót,kár hogy számomra elérhetetlen ára van. Ők miért nem csinálnak „roncsautó programot” mint a Citroen?Engem úgy mint leendő vásárló érdekelne:)
elüldözzük a kormány?Eddig már a létező összes párt volt hatalmon, de mi változott?
Az a baj az új alakult pártokba is ugyanazok ülnek akik kiléptek más pártokból.
Arról nem is beszélve hogy pártérdekek vannak, és nem emberi érdekek.
ki van találva a rendszer csak akkor lehet elérni valamit ha mi autósok motorosok teherautósok buszosok összefogunk és fáklyával vasvillával csákánnyal lapáttal vagy ami kezünk be akad elmegyünk a parlamentbe és kiüldözzük az országból az egész kormányt úgy ahogy van és választunk egy újat. fejétől bűzlik a hal és ezt a fejet már nagyon el kéne tüntetni mert elviselhetetlenül büdös
jó, jó, szivassanak…de jelenleg kit szivatnak a benzinárral?
És mondá az úr, emeljük meg a jövedéki adót..és ? legyen a gáz ára jövő ilyenkor 300-320Ft.. a benya mennyi lesz? 480? 🙂
Ez tömör és odabaszós!
És mondá az úr!
az lessz a gázzal is mint az etanollal meg fognak szivatni titeket is gázos pajtások!!! ennyi erre kell számítanotok. aztán kitalálnak valami újat nevezzük új speciális üzemanyagnak. mindenki átlakít rá először a feltalálók aztán a szervizek keresik gennyesre magulkat átalakításon jogdíjon stb aztán majd állambácsi aki szépen egekbe emeli az árát ennyi viszlát ez egy körforgás és semmit se lehet tenni ellene el kell fogadni ez a rendszer és semmit se tehetünk ellene mert ha próbálkozunk bedarál kész passz
ÁMEN! :)))
az lessz a gázzal is mint az etanollal meg fognak szivatni titeket is gázos pajtások!!! ennyi erre kell számítanotok. aztán kitalálnak valami újat nevezzük új speciális üzemanyagnak. mindenki átlakít rá először a feltalálók aztán a szervizek keresik gennyesre magulkat átalakításon jogdíjon stb aztán majd állambácsi aki szépen egekbe emeli az árát ennyi viszlát ez egy körforgás és semmit se lehet tenni ellene el kell fogadni ez a rendszer és semmit se tehetünk ellene mert ha próbálkozunk bedarál kész passz
Úgy látom, hogy a cikk írója és néhány kommentelő is vakon van gáz témában. Én 10 éve járok gázzal, mindkét autónk gázos. Ha valaki azt mondja, hogy nem éri meg gázzal járni, az vagy nem ért hozzá, vagy rosszul van beállítva a rendszere. Tudom ajánlani a Zavoli rendszert, ami engedi a gázzal indítást (vészindítás). Indítózás közben lenyomva kell tartani a kapcsolót és rögtön gázzal indul. Mínusz 5 fokig így indítok, semmi gond vele. Néha azért megyek pár km-t benzinnel is, egy dinamikusabb előzésnél pedig automatikusan benzinre vált 5500 rpm felett. 2-3 havonta tankolok néhány liter benzint, alig fogy belőle. Így fogyaszt 8-8,5 liter LPG-t 10-15 km-es távokon használt 1,6-os autóm. Nálunk most 207 forint a gáz, a benzin több, mint duplája. Lehet számolni. Egy 400 km-es tesztből nem lehet messzemenő következtetéseket levonni. Én kb. 200 000 km gázzal autózás után azt, mondom, hogy csak gázos autóm lesz ezek után is. A pontatlan visszajelzőről írt megjegyzés indoklása úgy hülyeség, ahogy van…
Én egy céges Dacia Dustert vezetek. LPG-ből vegyes használattal 10 litert fogyaszt. Teljesen automata Landi rendszer van benne, melyet 200.000,- szereltek be. Egy tele tank benzint 15000!!! km alatt szopogat el.
Lehet tankolni LPG-t 242,- árban, de a múlthéten 205,- Ft-ért tankoltam Kiskunhalason. Így a gázról visszaszámolt fogyasztása 5,5-6 literre jön ki. Ez egy 1,6 literes, klimás, 4×4 hajtású terepjárótól kiváló!
Ja és a Duster nagyon-nagyon kellemes autó!!!
Ez a cikk meg megint egy csomó hülyeség.
hali mindenkinek. Én nemrég kb fél éve váltottam gáz-ra . azt kell mondanom megérte és sporoltam vele 200000e ft ott. A tesztről meg anyít ,hogy 430-km hez kb 1l benzin kell. így másabb lenne a gáz fekvése.
Hogy 100 km feletti táv esetében éri csak meg az autógáz használata? Hm… Én naponta használok gázos autót (hengerenkénti injektoros, számítógép vezérelt) és a városon belüli 3 – 5 km-es utakon is igen sokat megy autógázzal. A mostani kánikulában sokszor vagy rögtön gázzal indul vagy pár méter után vált át gázra. Az őszi hidegekben kb. egy – két km után váltott át a rendszer. Télről még nincs tapasztalatom. Akkor nyilván több idő illetve nagyobb távolság kell majd, hogy bemelegedjen a motor. A kocsi fogyasztása benzinből kb. 10 – 10.5 liter és az elmúlt fél év tapasztalatai alapján gázból is kb. ennyi. Legutóbb 53 liter autógáz tankolását követően 520 km-t mentem (természetesen ebben volt benzines indítás is) és még volt a tartályban kb. 7 – 8 liter gáz.
És hogy jövőre emelik az árát? Én legutóbb 250 Ft-ért tankoltam az autógáz literjét. Most 255-ért. Közben eltelt több mint egy hónap és azalatt kb. háromszor változott a benzin ára. Jövő ilyenkorra a kétszeri jövedéki adó emeléssel és a szokásos újévi áremeléssel kb. 300 Ft-ra taksálják az autógáz literjét. Na és a benzin? Az se marad az idei szinten. Tegyük fel azt a csodát, hogy benzin ára egy év múlva pontosan annyi lesz mint most. Akkor az üzemanyagköltségem 100 km-re benzinből 4300 Ft körül alakulna. Ugyanez a „szörnyen” megemelt (az átalakítási kedvet visszavető) autógázból 3000 Ft lenne. Vagyis kb. háromnegyed áron járnék akkor is. Vagy ha úgy nézem ugyanazon az áron 100 helyett 130 km-t tehetnék meg.
Abban pedig egyetértek az előttem szólókkal, hogy a gázos autót meg kell tanulni használni. Ahogy a dízelt sem pörgetjük tiltásig, ahogy a hibridet sem gyorsulási versenyre használjuk úgy a gázos autót is tudni kell használni.
Nem tudom, hogy ez a gyári rendszer milyen lehet, de én nagyon gondolkodom a gáz átalakításon. Itt: http://minu.me/-kalkulator számolgattam és jelentős spórolást lehetne elérni. Szerintem ha így halad minden, meg is győzöm magam.
Kihagytam: azért marad tiszta a motor, mert a gáz égésekor nem képződik korom, mint benzinnél. És a gáz-légnemű lévén-nem keveredik az olajjal, így nem rontja annak tulajdonságait.
Külön kellett volna választani a költségeket. Tehát használni benzinnel fele távon, másik felén meg gázzal.
Nekem is volt gázos kocsim, persze még régi keverős gázrendszerrel, amit kézzel kellett kapcsolni. NAgy hidegben benzinnel indítottam, majd egyből nyomtam át gázra. Én rövid távokon használtam, így nagyon bejött a gáz. Ugyebár gáznál nincs lecspódás, nem folyik bele az olajba, nem szegényedik el a leverék, lényegében hidegüzemben is úgy ment az autó, mint melegen, semmi dadogás, torpanás(ami benzinnel azért volt hidegen, pedig injektoros volt). Egyébként ez a gáz egyik legfőbb előnye, és pont ezt herélik ki azzal, hogy csak x hőmérséklet felett vált át gázra automatikusan.
De ami a lényeg: az autó motorja(amúgy Civic) 200e km után is fulltiszta belülről. Legalábbis ami a szelepeknél látszik, a szelepfedél és a vezérlés full fehér, sehol egy lerakódás, kormos olaj stb. A szelepekkel sose volt bajom. Az olajat sem eszi. Csak összehasonlíytásképp: a 100 ezret futott vvti Corollám szelepfedele majdnem fekete.. És lerakódásos.
Egyedül a gázfogyasztással volt bajom, magas volt, pedig nem nyomtam neki. Országúton 8 körül, városban 11-12. De kb 200 ezret így is megspóroltam vele.
a gáztartályt nem 10 évente kell vizsgáztatni, hanem 10 év után nyomáspróbáztatni kell, majd ha megfelel újabb 5 évre meghosszabbítják az érvényességét.Utána mindenképp cseréltetni kell.
A modern motorok nehezebben melegednek fel mint a régiek, és mivel a vízhőfokra (40 fok) kapcsol át az automatika gázüzemre ezért sok a benzinfogyasztás.Megoldás lehet hogy át lehet állítani az automatikát 25 fokra, vagy tessék vészüzemben gázzal indítani.De megoldás lehet egy idő alapú kapcsolóautomatika ami mondjuk 1 -5 perc után kapcsol gázüzemre.Tavasztól őszig a motornak semmi baja nem lesz tőle ha nem benzinnel indítunk.Sajnos az injektorok ha nem használjuk a benzint eltömődnek, ez is kompromisszum kell legyen.Én könnyen vagyok, nekem karburátoros a kocsim, csak télen indítok benzinnel, de az is max 1-2 percig megy..
Hát ez a gázos autó nagy szemfényvesztés az biztos. Alapból az a baj az ilyen autóval, hogy mindíg benzinnel indít és csak egy bizonyos hőmérséglet és fordulatszám után kapcsol gázra ,ha 50 literes gáztartályod van akkor nyáron kb. 8-10 L , télen 18- 20 benzint adj hozzá és úgy számold ki az átlag fogyasztást. Egy nagyon jó japán autóba rakattuk bele a gázt (5 éves autó) és végén kiderült, hogy kidobott pénz volt, mert ahogy mi használjuk az autót viszonylag rövid távon (20km) napi 4-6 inditás pont annyit fogyasztott az autó benzin+gázból mitha elötte mikor csak benzint kapott. Külföldi utazásnál már jó volt egyhuzamba 2800km és külföldi gázból persze. Csak az vegyen vagy rakasson gázt az autójába aki legalább 100km megy egyhuzamban, de a diesel még mindíg olcsobb főleg , ha jövőre emelig agáz árát.