Gazdasági totálkár egy koccanásból: tényleg értéktelen a Polo?
Megéri megcsináltatni? - Volkswagen Polo 1.4, 1994 használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A jelenlegi árak mellett egy műszakis, működőképes autó akkor is érték, ha a szomszédod, a barátnőd, vagy épp a biztosítód szerint nem az. Dávid autója épp az utóbbi szerint értéktelen, egyetlen koccanással gazdasági totálkárossá vált. Hogyan tovább?
A "roncs" egy romos épület előtt: a kis Polo egy átlagos hónapban akár a biztosító által ítélt összeg kétszeresét is megkeresheti munkaeszközként, még így totálkáros állapotban is
Kamei hűtőráccsal és utólagos LED-es oldalindexszel válik a rakpart ékkövévé éjjelente... Vagy mégsem?
íme egy ferdehátú, háromajtós "6N" Polo, ami extrákat leginkább csak a kezelési útmutatójában láthatott.
Inkább csak első ránézésre tűnik lekerekítettnek, a 2000 utáni autókhoz képest igen szögletes a harmadik generációs Volkswagen Polo
Ez az autó ráadásul még frissítés előtti példány, a "sportosító" kiegészítők jelentős része pedig már az első itthoni forgalomba helyezés fotóin is ott virított rajta 2015-ben
Vidéken még mindig rengeteg fut ebből a Polóból, így van viszonyítási alap is, ez az autó egyértelműen csúnyább a nagy átlagnál.
Horpadások tarkítják, egy-két rozsdafolt is akad rajta, korhű és teljesen osztályidegen utólagos módosítások próbálják közös erővel, de viszonylag kevés sikerrel feldobni, ráadásul a lökhárító sem azért eltérő színű a többi elemtől, mert titokban ez egy "Harlekin" változat lenne, hanem azért, mert amikor a színazonos megsérült, akkor ilyen jutott helyette. Hogy mégis mire használták ezt az autót az utóbbi 50 ezer kilométer alatt? Aki ételkiszállításra tippelt, az jól gondolta: bizony ez is egy szegedi futárautó, akárcsak a pár hónapja tesztelt Peugeot 306. Ennek ellenére ne ítéljünk a borító alapján, nézzük, milyen autót rejtenek a megkopott fényű elemek!Bent nagyon vegyes a látkép: néhol meglepően egyben vannak a dolgok, másutt szörnyű állapotok fogadnak
Az ülés "a szokásos helyen" szakadt, a műszerfal pedig egy igen szokatlan helyen, a vészvillogó kapcsolójánál törött - az ajtó belsején viszont minden működik, tekintve, hogy nincs is benne semmi, ami tönkremehetne
Összességében tehát az autó sokkal jobb műszaki állapotnak örvend, mint amit az esztétikája sugallna, nem úgy tűnt, mint ami bárkit is ott tervezne hagyni az út szélén a közeljövőben.
60 lóerős, 1,4 literes szívómotorja amellett, hogy elpusztíthatatlan, egész jól tudja vinni a forgalmi szerint 928 kilós kisautót
A motor szépen jár, furcsa zajok sincsenek, az olaj tiszta, a hűtővíz is, és bár a kipufogóvég nem a legtisztább, amit valaha láttam, látható füstöt nem produkál az autó
Műszakilag viszont összesen két ellenfele van: a rozsda és a karbantartás teljes hiánya.
Éppen ezért ebben a formában tényleg csak amolyan szaladgálós, vagy vészhelyzeti autónak való a futárkodáson kívül, családi válságautónak legalább egy szedán, de inkább kombi kell belőle.A háromajtós kaszni bemászási bonyodalmait leszámítva korához és méretosztályához képest tágas, ennek ellenére családi autónak ebben a formában semmiképp sem ajánlom
Csomagtartója természetesen ülésdöntéssel bővíthető, ehhez az ülőlapot külön fel kell nyitni, ám még így sem lesz sík a padló
Hogy ez az értéktelenség mennyire komoly? Annyira, hogy ez a Polo a biztosító szemében egy nagyobb koccanástól lett gazdasági totálkáros.
Bal hátulról találták meg az autót múlt hónapban, és igazán rejtegetni sem kellett a javítatlan sérülést az eddigi fotókon, az autó általános ütött-kopott állapotában kényelmesen elvegyül a horzsolás, amelynek javítása meghaladja az autó értékét a biztosító szerint.A totálkárnak ugyanis két fajtája van, az egyik a műszaki, amikor az autót olyan súlyos kár érte, hogy nem lehet biztonságosra megjavítani, a másik pedig a gazdasági, amikor meg lehetne javítani, de a biztosító számításai szerint nem éri meg.
Az utóbbi kategória a magasan extrázott, modern gépeknél a rengeteg apró, de drága biztonsági és kényelmi kütyü cseréje miatt fordulhat elő, míg a használtpiac legolcsóbb szegmensében azért, mert az autó értéke olyan kicsi, hogy egy bagatell javítás számlás ára is meghaladja.A sérülés, melynek a javítási kalkulációja "meghaladja az autó értékét"
Az autó egyéb sérülései és a magas futásteljesítmény is befolyásolja a kalkulációt
a biztosító szerint az ütközés előtt 174 ezer forintot ért.
Ezt már könnyedén meghaladja gyakorlatilag bármilyen javítás költsége, onnantól pedig a biztosító ugyanúgy fizet, mint a műszaki totálkár esetén. Ajánlatot kér bontóktól, hogy megállapítsa a roncs értékét (a kék Polo esetében 52 200 Ft) azt kivonja az autó baleset előtti, szakértő által megállapított értékéből, és kifizeti ezt az összeget a tulajnak.Színrefújt tükör van, de a kilincsek feketék
Két légzsák már 1998-ban is jutott bele, egy a kormányon, egy pedig a kesztyűtartó felett várja, hogy életet menthessen
Ebben az esetben ugyanis nem kell kivonni az autót, a tulaj dönthet úgy, hogy megjavíttatja, de akkor a biztosító által fizetett összegen felül neki kell állnia a költségeket.
Mindemellett akár a tulaj is eladhatja a roncsot, ha többet tud belőle kihozni, mint amennyit a biztosító bontósa ajánlott, ekkor fontos, hogy a papírokkal együtt kell "megválnia" a járműtől. Fontos megjegyezni, hogy a biztosító valószínűleg nem fogja megtéríteni egy azonos korú és állapotú használt autó vételárát, ám ettől még nem lesz létjogosultsága a "Minek fizetem akkor a kötelezőt" kijelentéseknek. Az autó értékének 60-80 százaléka ugyanis jelentősen több a nullánál, a kötelező biztosítás nélkül ugyanis semmit sem kapna a vétlen károsult.Megfelelő távolságból már szinte fel sem tűnik a sérülés: te gondoltad volna, hogy ennyi elég egy totálkárhoz?
Ősz, de még nem tél: a Polo tovább folytatja az útját a totálkár ellenére
Tudom, sajnos valakinek csak erre telik „dübörgő gazdaságunk”(bár ez így még leírva is nyelvi paradoxon) mellett, de ezt már rég be kellett volna zúzni.
Egy „közepes” ütközésnél is ott maradnak.
Szomorú hogy egy autós portálon is „örömhír” egy leroggyant bontóba való autó tovább futása…
De az is tény a szakadt-öreg lepukkant hazai autóparkból még csak nem is lóg ki extrém, ha nem nagyítasz rá a képekre… futárkodásra meg szinte „tökéltes”.