Ha gázautó, akkor mindenkinek először az olcsóbb üzemanyag jut eszébe. Pedig a gázos autó kipufogógázában nincsen szilárd részecske, ezért főleg a dízelfüstnél kevésbé rákkeltő - evidens, hogy a városi közlekedés egyik fő résztvevője legyen. A Škoda felismerte a lehetőséget, és megkönnyítve a vásárlók dolgát, gyári gázos rendszert kínál. A koreográfia szerint megérkezett a gyárból Magyarországra egy Fabia Combi és mellé az LPG átalakító kitt. Az átszabást a Škoda szervizhálózat bizonyos egységei végzik, ahol Duállá változtatják az autót. Bár a gyár által biztosított legkorszerűbb elemek felhasználásával végzik az átalakítást, a csoda mégsem itt rejtőzik, hanem abban, hogy az új autó az átalakítás ellenére is garanciás marad. Ugyan bármely LPG szakműhelyben is megtörténhet az átalakítás, de előfordulhat, hogy ha elektromos problémánk adódik, az utólagos munkára fogják a hibát.
Az egyik legzöldebb üzemanyag
De vannak-e más hátrányai a gázautózásnak? Ezzel kapcsolatban számos tévhit kering: sokan veszélyesnek, gazdaságtalannak tartják az LPG autókat. Aztán ha egy kicsit utánanézünk, kiderül, hogy az autógáz-balesetek még a kúthálózat kiépítése előtti időkben, az otthoni barkács átfejtésekből adódtak. A drága üzemeltetés is a múlté, a tesztautóba az egyik leggazdaságosabb Landi Renzo, Omegas prémiumkategóriás gázellátó rendszer került. Külön vezérlő számítógéppel rendelkezik, a gázt nem központilag adagolja, hanem hengerenként a szívócsonkba. Fűtött adagolója van, és a rendszer szinte minden paramétere programozható az adott Škoda-típusra hangolva. Ha a hátrányokról szeretnénk beszámolni, az leginkább a gázos autók bizonyos behajtási tiltásaiban merül ki. Mélygarázsokba, talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba LPG autóval nem lehet behajtani.
A kis egységgel lehet manuálisan kapcsolni - ez jelzi az üzemmódot és a gáztartály töltöttségét is
Az autó napi használata során azután már semmi sem utal a gázüzemre. Még egy hideg napon látogattam a kecskeméti kereskedésbe Fabia Dualt próbálni. Az autó a kulcs elfordítására azonnal beindult, hiszen hidegen benzinnel indul, majd ahogy eléri az üzemi hőmérsékletet, automatikusan átkapcsol gázra. Ebből mi semmit sem érzünk, csupán ha nagyon figyeljük az aprócska visszajelzőt. Ez a körülbelül 20x20 mm méretű kombinált kapcsoló-visszajelző az egyetlen alkatrész a beltérben, ami a gázos üzemre utal. Két alsó sarkában jelzi, mivel megy éppen az autó, felül pedig a gázmennyiséget mutatja. Ezzel válthatjuk át a benzinüzemet gázra, és elvileg a kapcsoló nyomásával lehetséges a tiszta gázzal való indulás is, de azt hűvös időben nem javasolják, ugyanis a nyomáscsökkentőt fűteni kell, és a még fel nem melegedett gáz a hideg berendezésben károsodásokat okozhat. Nem kell hozzányúlni semmihez, minden teszi a dolgát magától, például a gáz kifogyásakor észrevétlenül benzines üzemre vált a rendszer.
Innen nézve mezei Fabia is lehetne
Hiába próbálgattam az autót, semmi szokatlanról nem tudok beszámolni: tökéletesen mindegy, hogy benzinnel vagy gázzal használom, egyformán viselkedik, pont úgy, mint ahogyan a korábban nálunk járt Fabia. Vezetni ugyanolyan, mint benzines társait, vagyis menettulajdonságaiban semmiben nem tér el. Elvileg gázos üzemben a PB alacsonyabb fűtőértékéből adódóan jelentkezik 4 lóerő teljesítményveszteség, de kizárt, hogy ezt valaki is észrevegye. A fogyasztás esetében viszont 7 liter helyett 9,2-vel kell számolni, de mivel az autógáz ára jelentősen a motorbenzin alatt van, azért még így is bőven jól járunk! A teszt időpontjában, egy kecskeméti kúton 146 forint volt literje, ugyanott, ahol a 95-ös 260 Ft...
De mi van a gázüzemű autók csomagtartóját rendszerint alaposan leszűkítő, a variálhatóságot akadályozó gáztartállyal? Hiszen nem azért vennék kombit, hogy egy nagy henger csúfolkodjon a csomagtartóban, elvesztve ezzel a kombiság előnyét. Kinyitva az autó hátulját nem látni semmit, mert itt a tartály a pótkerék helyére került. Persze ilyenkor nincs mit tenni, vagy a pótkereket kerülgetjük a csomagtartóban, vagy otthon hagyjuk, és veszünk egy defektjavító készletet, ami elfér a pótkeréktartály mellett. A pótkeréktartály kapacitása egyébként nem veszi fel a versenyt a csomagtartót foglaló megoldásokkal, míg egy nagy LPG tartály simán 100 literesnél nagyobb is lehet, a pótkerék tartály csupán 40 litert fogad be, és azt sem lehet teljesen kihasználni. Viszont láthatatlan, ami talán megér ennyi kompromisszumot.
A befecskendező szelepek a motor tetején ülnek. Az adagoló egység fűtött
De miből is áll egy LPG rendszer? A tartálytól egy szelep után az autó alján elhelyezett gázvezeték visz a motor felé. A motortérben a gáz a hűtővízkörbe kapcsolt nyomáscsökkentőbe érkezik, majd onnan egy szűrőn keresztül a befecskendező szelepbe, a négy darab befecskendező fúvókát a szívócsonkba fúrt lukakba illesztik be. A szelepeket a gázrendszer elektronikája vezérli együttműködésben a motorvezérlő számítógéppel.
Komoly konfigurációs programja van a gázkomputernek
A szervizben USB csatlakozóval kapcsolják össze a számítógépet a gáz elektronikájával, így belenéztem a gázrendszer vezérlőprogramjába. Akár működés közben is állíthatják, például fordulatszámtól függően változtathatják a gázbefecskendezők nyitási idejét. A program eközben a működés minden paraméteréről tájékoztat, így könnyen meg lehet állapítani egy esetleges hiba okát. A szervizben elmondták, hogy a vásárlók tapasztalatai alapján az autó bejáratását követően érdemes kicsit hangolni a paramétereken.A Škoda Fabia Combi Classic felszereltséggel, 1,4-es benzines motorral 3 412 000 Ft. Ugyanez az autó Dual változatban 3 661 000 Ft , vagyis 249 600 forinttal kerül többe. Az összehasonlítás kedvéért érdemes ránézni egy közel azonos teljesítményű 1,4-es TDI gázolajosra, ami 853 800 Ft-tal kerül többe. Ha új Škodára vágyunk, vásárlás előtt érdemes tehát számolni egy kicsit. A környezetvédelemért nem biztos, hogy le kell mondanunk valamiről, sőt, alighanem még anyagilag is jobban járunk!