Fűtött biztonsági öv és napelemes tető: ilyen és ezekhez hasonló eszközökkel javítaná a zöld járművek hatékonyságát és kényelmét a Mercedes
Tekintsünk el egy pillanatra attól, hogy a Sustaineer koncepció egy haszonjármű. Amik szerintem itt a legtöbb olvasónak érdekesek lehetnek, azok az autóban lévő kütyük, és az, hogy miért pont egy ilyen járművön mutatja meg ezeket a Mercedes. Először is ott a fűthető biztonsági öv, ami felesleges flancolásnak hangozhat, ám közel sem biztos, hogy az. Két évtizeddel ezelőtt a fűthető ülés és kormány még csak prémiumautókban volt jelen, majd tisztán kényelmi extraként terjedt el az olcsóbb kategóriákban is. Ma viszont hatótávnövelő tényező lehet a villanyautóknál, segítségükkel ugyanis rengeteget spórolhatunk a kabin levegőjének fűtésén. Ilyen innováció az öv fűthetősége is, a vékony fűtőszállal dolgozó módszerrel ott kerül leadásra a hő, ahol a legtöbb haszna van, közvetlenül az utasok körül. Főként előny ez egy ekkora járműben, amiből ráadásul a városi áruterítés során folyton ki-be szállnak, ezzel kiengedve a fontos kilométerek feláldozása árán felmelegített levegőt.
A napelemes tető is a kényelmet igyekszik kompromisszummentessé tenni, nem az e-Sprinter alapú dobozos fő akkucsomagjának töltésére kerültek fel a panelek, a Mercedes célja az innovációval, hogy amennyiben az időjárás engedi, egyáltalán ne fogyasszanak a hatótávból a kényelmi extrák, minden gond nélkül lehessen például klímázni az utastérben és a raktérben egyaránt. A 4,8 négyzetméteres felület akár 850 wattot is tud generálni, ez természetesen egy személyautón megvalósíthatatlan, de ne feledjük, ott a kisebb méretből adódóan nincs is szükség annyi energiára az extrákhoz, mint egy ekkora monstrum esetében.
Kameratükrök elöl-hátul: a kisebb légellenállás mellett a holtterek minimalizálása is fontos szempont
Érdekes újdonság továbbá, hogy az Android alapú MBUX rendszerrel a gyártó célja, hogy közvetlenül erre lehessen telepíteni bármilyen Androidos alkalmazást, amit utána a lehető legkevesebb figyelemeltereléssel használhatna a sofőr. Ez ismét egy olyan funkció, amelyet személyautókban sem lenne hátrány alkalmazni, egy ilyen modellben viszont ezzel a cégek szállítmányozáshoz és adminisztrációhoz használt szoftvereit is lehetne az autó kijelzőjén használni, időt és extra eszközöket megspórolva. Hasonlóan praktikus lehet egy kameratükör-rendszer is, ami a jobb aerodinamikából adódó fogyasztáscsökkenés mellett a személyautókhoz képest további fontos holttérfigyelési lehetőségeket biztosíthat, hogy a hatalmas doboz ellenére is minden jól látszódjon, ami az autó körül történik.
Részecskeszűrő, másképp: a Sustaineer alján elhelyezett berendezésnek semmi köze a jármű emissziójához
A koncepcióautó további berendezéseinek hála nem csak a Sustaineer felhasználói élvezhetik az előnyeit, hanem közvetlen környezete is: a féktárcsákat és a fékbetéteket úgy alakították ki, hogy azok minél kevesebb fékport termeljenek, illetve az autó egy részecskeszűrőt is kapott. Ez utóbbi furcsán hangozhat egy elektromos autón. A hátsó tengely alatt elhelyezett berendezés célja a többi autó által kibocsátott káros anyagok szűrése, illetve a közlekedés során felvert por mennyiségének csökkentése.
Csak elsőre belegondolva különös, hogy a Mercedes pont egy haszonjármű tanulmányon mutat be ilyen érdekességeket, de fontos figyelembe venni, hogy itt akár még több hasznuk is lehet, mint a személyautókban