Frankfurti nagy durranás: Peugeot 308, másodszor
Hogy lehet fogyni 140 kilót? Íme a 308 Update
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A neve maradt a régi, de a második generációs Peugeot 308 most már aztán tényleg a Golf babérjaira tör. Fogyott egy csomót, a kormánya kicsi, s októbertől lesz kapható.
A legnépszerűbb kompakt kategória képviselőjeként - a Mazda3 mellett - a második generációs Peugeot 308 a Frankfurti Autószalon legkomolyabb újdonsága, s egyben az európai Év Autója 2014 díj egyik fő várományosa. Hazai árán kívül nagyjából mindent tudunk róla, még azt is, hogy elődjéhez képest miként is fogyott le átlag 140 kilót. Ami sok, nagyon sok. Hogy volt miből faragni? Nyilván, ráadásul minden gyártónál általános az akut tömegcsökkentés, de hát így a legkönnyebb megfelelni az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak.
Kezdjük is a kilókkal: az új Citroën C4 Picassót is szolgáló EMP2-es, 5,5 centis lépcsőkkel a jövőben megannyi PSA-autónál bevetendő platform eleve hozott egy 70-es mínuszt magas szakítószilárdságú acél, alumínium és különféle ötvözetek felhasználásával, könnyebb üzemanyagtartállyal, a pótkerék fölött teljes egészében újrahasznosított anyagokból készített padlóval és fejlett gyártási eljárásokkal (lézerhegesztés, melegen préselés, változó vastagságú hengerlés és hidroformázás alkalmazásával). Az "átgondolt" formaterv, a leegyszerűsített futómű is jelentős fogyást okozott, az első felfüggesztés különben MacPherson rugóstagos, a hátsó pedig csatolt lengőkaros.
Peugeot 308 - méretek
Hosszúság (mm) | 4253 |
Szélesség (mm) | 1804 |
Magasság (mm) | 1457 |
Tengelytáv (mm) | 2620 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm) | 1559/1553 |
Csomagtartó (l) | 420 |
A derék francia mérnökök kismillió alkatrészt optimalizáltak - a minőséget sem feledve. Innovatív hangszigetelő anyagot használtak, a hátsó szélvédő termoplasztik lett, alumínium az ülésváz, alumínium az első és a hátsó karosszériamerevítés, az első bölcső, a géptető, könnyűfém az első sárvédő, stb. A legkönnyebb verzió önsúlya 1,1 tonna alatti. Az autó hossza 3 centit veszítve "alig" 4,25 m (a tengelytáv 1 centit nyert), a far bezzeg meredekebb, s így a csomagtartó is tágas (kerékjavító készlettel 420 l), nem csupán az utastér. Az az utastér, amelyet a 208-ashoz és a 2008-ashoz hasonlóan egy apró kormány, no meg egy gigantikus, 9,7 colos, csöppet a sofőr felé forduló érintőképernyő ural a műszerfalra rímelve szintén jó magasan. A középkonzol divatosan letisztult, nem gomberdős. A Peugeot kreatívjai i-Cockpitnak keresztelték el ezt az elrendezést, reméljük, "élőben" is klassz, jól használható lesz.
A papíron - mint mindenki más is mindig - az etalon Golf trónjára törő és 0,28-as alaktényezőjű 308 kezdetben egy kivétellel már ismert motorokkal jön, ez a kivétel pedig az 1.6 THP turbós benzines 125 lóerősre butított változata. Az alábbi táblázatokból kiolvasható, hogy a tömegcsökkentés dinamikában és fogyasztásban is mesés számokat generált, mert ha hiszünk nekik, hát 100 km-en a legizmosabb benzines is beéri 5,6 l üzemanyaggal, míg a HDi és az e-HDi, azaz a stop-start rendszeres dízel már-már termeli a gázolajat.
Peugeot 308 - kezdeti benzines kínálat
1.2 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1199 | 1598 | 1598 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min] | 82 (5750) | 125 (6000) | 155 (6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 118 (2750) | 200 (1400) | 240 (1400) |
Végsebesség (km/h) | 172 | 202 | 215 |
Gyorsulás (0-100 km/h, s) | 13,3 | 8,9 | 8,0 |
Fogyasztás − város/országút/vegyes (l/100 km) |
6,3/4,2/5,0 | 7,7/4,4/5,6 | 7,7/4,4/5,6 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 114 | 129 | 129 |
Saját tömeg (kg) | 1075 | 1165 | 1165 |
A táblázatokban a fogyasztásnál és a CO2-kibocsátásánál feltüntetett értékek az extra alacsony gördülési ellenállású Michelin abroncsokkal értendők. És milyen új hajtásláncok várhatóak a jövőben? 2014-ben a 3 hengeres, 1,2 literes benzinmotor turbóval gazdagodik, s lesz a VTi-ből e-THP 110, illetve 130 lóerővel, továbbá egy 120 lovas 1.6 BlueHDi és egy 150 lovas 2.0 BlueHDi is érkezik a kisebbiknél elképesztő 3,1 l/100 km-es étvággyal és 82 g/km-es emisszióval, természetesen az Euro6-os szabványra válaszul és AdBlue adalékosan. (A BlueHDi-technológia egyesíti az oxidációs katalizátort, az SCR-t (Selective Catalytic Reduction) és a részecskeszűrőt (FAP). A részecskeszűrő fölé helyezett SCR beépítésével 90%-ban csökkenthető a nitrogén-oxid és 99,9%-ban a szennyező részecskék emissziója, miközben kevesebb a kibocsátott CO2 és a fogyasztás is (akár 4%-kal az Euro5-ös dízelekhez képest). Lesz még új generációs 6 fokozatú automata váltó, később Hybrid Air léghajtású hibrid is meg a franciaországit követően kínai gyártás. És 308 R néven 270 lóerős hot hatch, várjuk.
Peugeot 308 - kezdeti dízelkínálat
Az új 308 futását rendkívül csendesnek, rugózását hátsó csatolt lengőkarostul is komfortosnak, karosszériáját ultramerevnek, vezethetőségét élménydúsnak, az elektromos szervokormányt közvetlennek ígérik. Csökkent a fordulókör, s ami a fogyás mellett még bizonyosan jót tett, az az alacsonyabb súlypont.
1.6 HDi | 1.6 e-HDi | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1560 | 1560 |
Hengerek/szelepek száma | 4/8 | 4/8 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min] | 92 (4000) | 115 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 230 (1750) | 270 (1750) |
Végsebesség (km/h) | 183 | 196 |
Gyorsulás (0-100 km/h, s) | 11,3 | 10,2 |
Fogyasztás − város/országút/vegyes (l/100 km) |
4,3/3,3/3,6 | 4,2/3,3/3,7 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 93 | 95 |
Saját tömeg (kg) | 1090 | 1160 |
Az extralistán olyan tételek várnak majd a pipára, mint holttérfigyelő, aktív sebességtartó, ütközésre figyelmeztető rendszer, automatikus vészfékezés. És tolatókamera, fedélzeti WiFi, alcantara meg nappabőr, kulcs nélküli nyitás és indítás, parkolást segítő rendszer, szóval kb. minden. Hogy a fordulatszámmérő mutatója visszafelé, jobbról balra szalad fölfelé, már csak a szokásos, franciás valamit még csavarjunk a történeten mentalitás eredménye, és hát várjuk az árat, a magyarországit. Illetve annyira azért mégsem, mert valószínűleg nem lesz, nem lehet túl olcsó a kocsi - na de melyik konkurens, hovatovább melyik új autó az, ugye? A Golf végképp nem az. És az új 308 a VW-pártiaktól (is) szeretne vevőket csábítani. Sikerülhet? Meglátjuk.
Van aki érzelmi vonalon közelít egy autóhoz, van aki meg a praktikum, célszerűség és komfortérzet alapján.
Én pedig azon a véleményen vagyok hogy a franciák legalább megpróbálják az új dizájnt. Még ha a külső éppen a Golfra hajaz de szerintem éppen üzleti megfontolásból.De belül mernek valami eredetit hozni. Szerintem éppen az audi steril kockázatmentes formavilága a dögunalom . Az audi a3 pedig abszolút nem kelti bennem azt az érzést hogy egy új modell csak egy facelift . Lehet hogy ergonomikus de kész unalom az egész kocsi!!Úgyhogy drukkolok a francia márkáknak!!! Ők legalább mernek alkotni újat!!
Azon gondolkodom, hogy olyan dologról, amit sosem látott még valaki, hogy tud iuyen határozott véleményt alkotni.
Srácok, ti nem érzitek ezt vércikinek?
Megnyugtat, hogy nem csak engem háborít föl az ilyen.
(Halkan kérdezem meg, hogy olyanról is tudtok ilyen korlátoltan véleményt alkotni, amit még nem is láttatok? Nincs kétségem felőle.)
Ezt a deviáns formájú csapott farú förmedvényt újfent kihagyhatták volna a Peugeot palettáról!
Tudod, sorstársak vagyunk. Te a jellegtelenséget nem szereted, de el kell viselned, én meg a hülyéket tűröm nehezenés mégis el kell viseljelek. Együtt érzek hát veled, tényleg szörnyű ez a tehetetlenség.
Bár nekem sem volt még, nekem azért tetszenek. Ültem már Peugeotban, vezettem, szereltem több fajtát is. Az új 208 tetszik eddig a legjobban, szerintem nagyon eltalálták. Viszont most ez itt…hát…nagyon nem jön be. Már az említett 208-as óraegységén észrevettem hogy másolják az audit, de az új 308-ast hátulról megnézve még inkább ez az érzésem! Leginkább az A3-ra hajaz. Az eleje sem „pözsós”, az első lámpái talán Astrásak, még a lökhárító is, a hűtőrácsa talán az Octaviára emlékeztet. Csalódás így első blikkre…