Budapesten rendeletben szabályozzák a közösségi mikromobilitási eszközöket, a fejleményekről az egyeztetési folyamatban részt vevő PRM-CEE tanácsadó cég szakértője, Bene Márk számolt be
Mikromobilitási eszköznek nevezi a rendelet a kerékpárt és a rollert is, legyen az emberi erővel hajtott, vagy legfeljebb 350W névleges teljesítményű villanymotorral szerelt akár a lábmunka segítésére, akár önálló hajtás céljából. Ez utóbbiaknak legfeljebb 25 km/óránál korlátozni kell a sebességét, ha képesek elérni ezt önállóan. Természetesen beletartozik a kategóriába a hoverboard vagy a monocikli is.
Ezeket a bérelhető eszközöket innentől nem lehet szétszórva hagyni, a rendelet meghatározza azokat az ún. mikromobilitási pontokat, amelyeken a használaton kívüli kerékpárok, rollerek leparkolhatóak a fővárosban.
Ezen felül az előírások a szolgáltatás működtetésének egyéb feltételeit is meghatározzák: A belvárosi területeken akár e-rollerenként 1000 forint is lehet a közterülethasználati-díj, míg a külvárosban a közgyűlés 50 forintos havidíjat határozott meg, ezzel is ösztönözve az ottani felhasználók kiszolgálását, ráadásul a széthagyott, nem a kijelölt helyen leparkolt rollereket 5000 forintos bírsággal "jutalmazzák" majd.
Elhagyatott Lime-roller fekszik az egész járdát elfoglalva: bár gyalogosként csak átléped, vagy jobb esetben felállítod, biciklisként vagy egy másik rollerrel a lábad alatt már jóval komolyabb akadályt jelent, és balesetveszélyes is
Valószínűleg nem szándékosan hagyták így, csak eldőlt: ha a kijelölt tárolóhelyen hagyták volna, akkor ilyen esetben sem lesz útban senkinek
Az e-rollerek szabályozása két területet érint: az egyik a közterület-használat, a másik pedig a rájuk vonatkozó közlekedési szabályok. Ezúttal az első kérdésben történt előrelépés, de száguldozásukkal veszélyes helyzeteket teremtő, szabálytalanul közlekedő közrolleresek ellen is fellépnek majd a törvényalkotók. Ám ez még folyamatban van, egy KRESZ módosítás ugyanis nem a főváros jogköre, arról várhatóan az új országgyűlés tárgyal majd. Ennek ellenére ezen a téren is javul a helyzet a fővárosban a rendelet hatására:
a szolgáltatóknak az eszközökön három helyen egyedi azonosítót kell elhelyezni, így a szabályszegések felderítése és a szabályszegő felhasználók beazonosítása is sokkal könnyebbé válik.
A leendő KRESZ szabályok ugyanis elsősorban a felhasználókra vonatkoznak majd, ahogy már most is őket terhelik az esetleges balesetek következményei, így azokat a szolgáltatón számon kérni szürreális lenne. Ha viszont jól látható azonosítóval szerelik fel a közhasznú rollert, akkor könnyebb kideríteni, hogy pontosan melyik eszközzel volt a probléma, és hogy ki ült rajta a szabálytalanság elkövetésekor.