Forgalmicserével a szmogriadó ellen
Kedvezőbb környezetvédelmi besorolás nyerhető forgalmicserével
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olvasónk azért kényszerült okmányirodába zarándokolni, mert autója jobb környezetvédelmi minősítést kapott.
Ám a vizsgadíj kifizetésének pillanatában jött a hideg zuhany, közölték nem tudják felragasztani a környezetvédelmi matricát mert az autó innentől más környezetvédelmi besorolásba került.
Naivan kérdeztem meg, hogyan lehet ez, netán romlott a műszaki állapota, vagy megsínylette azt az 50 ezer kilométert amit eddig futott. A kedves szervizes beosztott csak annyit tudott mondani, hogy vagy elfáradunk a hátsó rendszámmal az okmányirodába, és ott 526 forintért egy forgalmi cserével egybekötve orvosolják a dolgot, vagy csak elhozzuk a matricát, mert az ugye nekik nincs és majd ők felragasztják, mert aztán ahhoz nagy értelmi képesség kell ami egy Magyar állampolgárnak nem adatott meg.
Felhívták a figyelmem, hogy nehogy megpróbáljuk felragasztani mert aztán a szigorú szakavatott rendőr és KPM-es bácsik rossz néven veszik. A szerviz és apósom lakhelye között mintegy 30 km távolság van. Ki fizeti meg a felesleges négyszeri utat hisz be is kell előre jelentkezni, de még ha innen, az internetről is intézem a bejelentkezést az is költség, amit újfent burkoltan az útonállók kivettek a zsebeinkből - még ha nem is sokat, de mint tudjuk sok kicsi sokra megy.”
A levél kapcsán megkérdeztük a Nemzeti Közlekedési Hatóság központi kommunikációs és PR osztályát, miként változhat meg egy autó környezetvédelmi besorolása. Valóban nem adhat-e ki arról matricát az Okmányiroda? Esetleg a forgalmi cseréjét, a műszaki vizsga érvényesítő matricáját kiadja az okmányiroda és csak a zöldkártya nem kötelező matricájáért kell ismét felkeresni a vizsgaállomást?
A Nemzeti Közlekedési Hatóság központi kommunikációs és PR osztályának válasza
Az 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 5. melléklete határozza meg a gépjárművek környezetvédelmi besorolását. A rendelet az elmúlt 15 évben, azaz amióta az érintett gépjármű forgalomban van, módosult, konkrétan megváltoztak benne a kategória besorolások. A korábban 2-es környezetvédelmi besorolású jármű – a tulajdonos/üzembentartó kérésére – a melléklet 1 pontjában meghatározott alábbi feltételek teljesülése esetén - 4-es környezetvédelmi osztályba sorolható át.
„1 Az 1996. január 1. napját követően az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban újként forgalomba helyezett katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros gépkocsit az ENSZ-EGB 83.02/B. jelű jóváhagyási jellel ellátottnak kell tekinteni és a forgalomba helyezés engedélyezésekor, illetőleg a gépkocsi üzemben tartójának kérelmére a 4. környezetvédelmi osztályba kell besorolni/átsorolni.”
A környezetvédelmi besorolás megváltozása a nyilvántartás módosítását, valamint a forgalmi engedély cseréjét szükségessé teszi, amit az okmányirodában kell intézni. Ebben az esetben a műszaki megvizsgáláskor Műszaki adatlapot adnak ki az okmányirodai ügyintézéshez, és a gépjárműre nem ragasztanak környezetvédelmi plakettet.
Arról információval nem rendelkezünk, hogy az olvasó ügyfélként kérelmezte-e a környezetvédelmi átsorolást. A vizsgálóállomás kötelessége ezzel kapcsolatban az ügyfelet tájékoztatni és nyilatkoztatni. A jogszabály értelmében csak kérelemre kell a járművet átsorolni. Ilyen esetben a jármű piros helyett kék színű plakettet kap, ami szmogriadó esetén bizonyos zónákba lehetővé teszi a behajtást.
A közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: KR) a jármű környezetvédelmi tulajdonságának látható, megkülönböztető jelölésére különböző színű plaketteket vezetett be. A környezetvédelmi felülvizsgálat végzésének rendje megváltozott, beépült az időszakos műszaki vizsgába. Megszűnt az úgynevezett „zöld kártya”, a környezetvédelmi megfelelőséget a műszaki érvényesség (a műszaki vizsga időpontját jelölő matrica) tanúsítja.
A gépjármű abban az esetben is szabályosan közlekedik, amennyiben a hatósági jelzésen nincs környezetvédelmi plakett, mivel az idézett KR nem ír elő pótlási kötelezettséget. Amennyiben a jármű tulajdonosa szükségesnek tartja a pótlást (pl.: budapesti lakos és egy esetleges szmogriadó elrendelése esetén használni kívánja járművét), úgy azt a Fővárosi/Megyei Közlekedési Felügyelőségen megteheti.
„1 Az 1996. január 1. napját követően az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban újként forgalomba helyezett katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros gépkocsit az ENSZ-EGB 83.02/B. jelű jóváhagyási jellel ellátottnak kell tekinteni és a forgalomba helyezés engedélyezésekor, illetőleg a gépkocsi üzemben tartójának kérelmére a 4. környezetvédelmi osztályba kell besorolni/átsorolni.”
A környezetvédelmi besorolás megváltozása a nyilvántartás módosítását, valamint a forgalmi engedély cseréjét szükségessé teszi, amit az okmányirodában kell intézni. Ebben az esetben a műszaki megvizsgáláskor Műszaki adatlapot adnak ki az okmányirodai ügyintézéshez, és a gépjárműre nem ragasztanak környezetvédelmi plakettet.
Arról információval nem rendelkezünk, hogy az olvasó ügyfélként kérelmezte-e a környezetvédelmi átsorolást. A vizsgálóállomás kötelessége ezzel kapcsolatban az ügyfelet tájékoztatni és nyilatkoztatni. A jogszabály értelmében csak kérelemre kell a járművet átsorolni. Ilyen esetben a jármű piros helyett kék színű plakettet kap, ami szmogriadó esetén bizonyos zónákba lehetővé teszi a behajtást.
A közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: KR) a jármű környezetvédelmi tulajdonságának látható, megkülönböztető jelölésére különböző színű plaketteket vezetett be. A környezetvédelmi felülvizsgálat végzésének rendje megváltozott, beépült az időszakos műszaki vizsgába. Megszűnt az úgynevezett „zöld kártya”, a környezetvédelmi megfelelőséget a műszaki érvényesség (a műszaki vizsga időpontját jelölő matrica) tanúsítja.
A gépjármű abban az esetben is szabályosan közlekedik, amennyiben a hatósági jelzésen nincs környezetvédelmi plakett, mivel az idézett KR nem ír elő pótlási kötelezettséget. Amennyiben a jármű tulajdonosa szükségesnek tartja a pótlást (pl.: budapesti lakos és egy esetleges szmogriadó elrendelése esetén használni kívánja járművét), úgy azt a Fővárosi/Megyei Közlekedési Felügyelőségen megteheti.
Azaz az esetből és a válaszból kiderül, több koros autó környezetvédelmi besorolás - a szabályzás átírása miatt - megváltozott az elmúlt években, melyet - kérésre - az okmányiroda a forgalmi engedély cseréjével rögzít, s amennyiben autójával gyakran jár Budapesten, akkor érdemes a környezetvédelmi besorolást jelző matricát az Közlekedési Felügyelőségen igényelnie, hogy szmogriadókor közlekedhessen vele. Elvileg az egész ügymenetre csak akkor van szükség, ha ezt Ön igényelte, amennyiben nem, bizony az ügyintéző áldozatává vált.
Két napja műszakiztattunk egy Mitsubishi Colt-ot. 90-es évjárat, megkímélt (garantáltan 127 e km-rel), idős ember volt az egyetlen tulajdonosa, újonnan vette, mégis zöld matricából pirosra váltott annak ellenére, hogy motorhangja nincs, kipufogógáz nem észlelehető, úgy működik, mint a doxa.
Katalizátoros szabályozott üzemű stb., a Suzuki Vagon R+ nem bírt ennyi kényelemmel, mint ez.
A japánok már 20 egynéhány éve tudták, hogy mi a környezetvédelem, nálunk még csak nem is sejtették… most mégis bürokratikus, a tejelőknek kedvező idióta besorolási gyakorlatot erőltet az autósokra a HATALOM. A maticáknak köze nincs a valósághoz, senkit nem érdekel a tényleges károsanyag kibocsájtás. De nemcsak itt, hanem minden területen dúl az ésszerűtlenség, a hozzá nem értés, a dilettantizmus… az országunk meg süllyed a megváltoztathatatlanba.
Én Gyomaendrődön lakom, de járok más városokban is, Budapesten is, szükségét éreztem, hogy “megszerezzem eme matricát, mely kedvezőbb besorolást jelentett számomra, mint az előző.Tudomásul vettem, hogy a pár száz forintot be kell fizetnem, “sohasem lehet tudni” alapon,s nosza indultam intézkedni. Az, hogy az ügyintéző kislány olyan volt, mint akit vasvillával szedtek el az anyukájától, nem meglepő (bár bosszantó), de mikor közölte hogy a matricát nem hajlandó sem a kezembe adni, sem a 3 méterre lévő parkolóba kihozni, s felragasztani, na az szívatás. El kell hogy menjek az autószerelőhöz, le kell szereltetnem a rendszámot, be kell vinnem az okmányirodába, rárakja őnagysága a matricát, vissza az autószerelőhöz, rendszám vissza, elégedetten hátradőlök, mert végre kitört a szabadság számomra. Így pihenek én ebben az országban.
Nagyon fontos a környezetvédelem ezt senki sem vitatja . DE amit mostanában kitalálnak az autósok sarcolására az már eszement állapot , hororrisztikus büntetési tarifák egekbe szökő üzemanyagárak ! Kiváncsi lennék mi történne ha mondjuk megszívlelnék az emberek a kör-nyezetvédő “zöldek” intelmeit és nem használnák az autóikat ! Meg tudnák e oldani a közleke-
dési feladatokat az ezzel foglalkozó cégek / a leamortizált füstöt okádó / járműparkukkal .
Az már csak hab a tortán hogy csődbe mennének az üzemanyag forgalmazó cégek ,és nem len-
ne ám ÁFA bevétel se jövedelem adó bevétel az eladott üzemanyagok után ! Feltudnák mérni
mekkora kiesés keletkezne a költségvetésből ? Ha csak az a néhány kiválasztott virítana a
2500- 3000 köbcentis luxus gépeivel.
A Vizsgaállomásnak nem sikerült erről, tájékoztatni a jó bü… k..vaanyjukat … pedig ha tudnánnak olvasni 1999.12.28-án lett forgalombahelyezve… ennek ellenére nem tájékoztattak, hogy forgalmit kellene cserélni, hanem fajinul felragasztották a pirosat… utána meg behajtok Budapesten abba körzetbe… akkor meg 10.000-es bírság a fa..szopó jogszabályokat nem ismerő vizsgabiztosok miatt … még jó hogy utána olvastam
2009 évben volt forgalmi csere, mert a régi betelt. Szabályzott katalizátoros a gépkocsi. 2009 -be zöld színű volt, az idei évben piros színű lett a címke amit felragasztott a felügyelet. Nem szóltak semmit sem a változásról sem a forgalmi cseréje időpontjában, sem most amikor vizsgáztatva lett a gépkocsi. Sztem nem korrekt az ügyintézés. Sztem a forgalmi cserénél egyben megoldható lett volna, ha tudok a dologról. Nekik ez szakmájuk, nekem nem. Az én szakmámba én vagyok a felelős. Az övékben hülye az ügyfél, akkor fizessen. Azért gondolom, hogy szívatás.
Olvasom nem mindegy hova megyek vizsgáztatni, én megkaptam a kék címkét a besorolásom
02-ről 04-re változna, de nem írt be az adminisztrátor semmit a forgalmimba, 15 napos lauffal
irány az okmányiroda. Kíváncsi vagyok, valóban megvágnak -e még 6000 ft-al ami a forgalmi
cseréjéért kérhető.. adminka szerint, nem. Én sem szeretném. Csak azért cseréljek forgalmit, hogy a nyamvadt VR rubrikába átírják a 02 -őt 04-re ? Írják rá vegytintával, és bilogozzák le !
Amúgy még négy érvényesítési rubrikája lenne forgalmimnak, és nagyon újszerű.
Auto-Help Centrum Kft 24ezerért, szinte azonnal, ez pozitív, de ez a okmányosdi ez orvul jött.
Érdekes kérdés.Az én egyik autóm 2-es kategóriába,a másik 8-asba esik,mégis zöld mindkét plakettem(ez nekem csak jó persze).És nyilván a régi benzinesem is jóval többet eszik a dízelemnél,több a káros anyag kibocsátása is elméletileg,igaz,hogy az állapota jó,de már akkor is elavultnak számít.Mindegy,nem rajtam múlik,hogy milyen színűt kap.
Adódik a kérdés: mennyivel zöldebb egy Golf V-ös 1,6-os benzines, amelyik városban elfogyaszt 10 liter benzint 100 km-enként, mint az én 2001-es évjáratú örvénykamrás kisdieselem, amelyik beéri ugyanott 4 liter/100 es fogyasztással?
Nem látok bele az egészbe. Csak ennek a cikknek köszönhetően néztem utána ennek a környezetvédelmi plakett színeknek, és jelentéseinek. Eddig nem foglalkoztam azzal, melyik szín mit jelent, stb. Azt tudom, amikor környezetvédelmi vizsgán voltam, odahívott a mérést végző személy a műszerhez, azt hittem valami probléma van, de éppen ellenkezőleg, azt mutatta meg, mennyire jó a kipufogó gáz érték. Lehet hogy ennek köszönhető a zöld szín? Ki tudja? Bár az is igaz, fél évet állt a kocsim tavaly, és ez nem tett jót a diesel üa. ellátó rendszernek. Most nem a legutóbbi vizsgált értéket mutatná a műszer az biztos, de műszakiig addig még ellenőrzést csináltatok ezeken az alkatrészeken.
Tényleg érdekes,mint az is,hogy az én 1992-es évjáratú Opel Omegám 2,0 benzinmotorral(c20ne) is zöldet kapott,meg az 5 éves 1,7 cdti Astrám is.Ki érti ezt?
Érdekesek ezek a környezetvédelmi plakettek. A 2001-es évjáratú Citroen Saxo 1,5 [b]DIESEL! [/b]zöld színű plakettet kapott, ami ha jól tudom euro 4, euro 5-nek felel meg.
Az én külföldről behozott autómat ( 1998 BMW 320 D ) is visszaminősítették , míg Németországban EURO3as itthon csak EURO2es minősítést kapott , mégpedig mert a gyár nem tudta 2001 előtt bizonyítani hogy a kocsi EURO3as és így a mai rendszerrel “csak” 40 000 forintomba került a regisztrációs-adónál az hogy leminősítették , a régebbi számításnál ez 100 000 lett volna sajnos .
Én is hasonlóképpen jártam, mint a fent olvasható illető. Műszaki vizsgán nem bejegyzést kaptam a forgalmiba, hanem egy papírt, amivel battyoghattam az okmányirodába. Én nem kértem ezt, de mivel nem volt bejegyzés az érvényes műszaki vizsgáról a forgalmiban, 15 napon belül el kellett rendeznem az ügyet. 583 ft-os csekket kaptam az okmányirodában. Természetesen nekem is kellett 30 km-et autóznom az elintézés miatt. Még jó, hogy időpontot kaptam telefonon (protekcióval!). Az előadó hölgy az okmányirodán nem volt feldobva az ilyen kötelességen. Ő is azt mondta, hogy azért van az egész, hogy “őket is szívassák”. Kérdésemre, hogy mi ez egyáltalán azt mondta, hogy most már “irányított katalizátor”-nak lett minősítve az autóm katalizátora! Érdekes én nem cseréltettem rajta katalizátort. Egyébként egy 1999-es kiadású suzuki swift sedan.
De most már van kék matrica és érvényes műszaki vizsga is! hurrá! Vajon a következő vizsgakor a szine nem fog megváltozni, ami miatt forgalmi engedélyt kell cserélni?
én úgy tudom, nem kerül pénzbe sem, nálunk helyben megkapja a megfelelő színű plakettet az autó, nen is tudok olyanról, hogy, hogy nem kaphat egy autó plakettet
en is ugyan ebbe a cipobe jarok tegnap elott muszakiztatam es enis 2-es bol 4-es besorolasba kerultem,akkor tehat 526ft-ert adnak egy uj forgalmit az okmanyirodanal es ezzel elvan rendezve?
Kedves h.gabee ha esetleg Pest belvárosában jársz akkor kell csak ezzel a problémával foglalkoznod, de véleményem szerint még egy pár évig a piros matricásokat nem fogják nagyon zaklatni, ezért ráér a következő műszaki vizsgáig és akkor jelezni, ha ennél hamarabb szeretnéd akkor a Közlekedési Felügyelet valamelyik telephelyén egy szemle folyamán ezt a hibát rendbe teszik. Egyébként én vizsgabiztos vagyok és saját telephelyünkön vizsgáztatunk autókat ezekben az esetekben nálunk kérdés nélkül átírjuk a helyes környezetvédelmi besorolásba, és ennyi, aki akarja kicseerélteti a forgalmit, de véleményem szerint ráér akkor, ha majd betelik a forgalmi.
Szerintem ez a leg rugalmasabb megoldás remélem haszodra válik az információ
Ilyen esetben hova forduljak, hogy megoldják a problémámat?
Velem a fordítottja történt meg. eddig kék volt, műszakin figyelmetlen voltam, és kb 1 hónap múlva vettem csak észre, hogy piros matricát kaptam. Forgalmiba 2-es besorolás van írva, de azt biztos túlteljesíti, mert egy 2001-es G astráról van szó
Hülyeségnek hülyeség, de koránt sem szívatás(jönnek az új gépek, változnak a környezetvédelmi szabályok, változik az egész). Nekem is így volt 2ről 4re változott, de van olyan vizsgabátis aki nem foglalkozik vele és rárakja a piros matricát a kék helyett, szerintem örülj neki hogy nem rossz a gép és nem kerül át indokolatlanúl olyan minősítésbe ami nem jó!