A Yaris oldalnézetből: ha a Mazda2 következő generációja megjelenik, lehetséges, hogy már nem lesz ilyen egyértelmű így oldalnézetből, hogy ez melyik is a kettő közül (Fotó: Motor1)
Nem újdonság, ha a gyártók közösen fejlesztenek, vagy ha az egyik cég egy kész modellt vesz át egy másiktól, hogy aztán sajátjaként forgalmazza. Gondolhatunk itt például a Fiat 124 Spiderre, vagy a Subaru Justyra. Vagy hamarosan a Mazda2-re, ami igazából egy Yaris lesz, csak más emblémával. A különlegessége a dolognak, hogy aki fordítva hallotta, az sem téved: Kanadában, Mexikóban és az Egyesült Államokban ugyanis a Toyotának annyira kevés Yarist sikerült eladni, hogy jobban megérte szövetkezni egy másik gyártóval, aki szintén problémákkal küzdött a kisautó-értékesítés terén. Így született meg az átemblémázott Mazda2, Toyota Yaris álnéven.
Íme az amerikai Toyota Yaris: bal oldalon a külseje, jobb oldalon pedig a műszerfala látható - ilyen az, amikor a tanár nem csak azt tudja, hogy puskáztál, hanem azt is, hogy kiről (Fotók: Motor1)
A Mazda európai szituációjában más tényezők játsszák a főszerepet. Az egyik legfontosabb indok például, hogy a Mazda jelenleg nem rendelkezik olyan kisautó-platformmal és hajtáslánccal, amelyre és amellyel hosszú évekig tartó tervezés nélkül piacra lehetne dobni a városi cirkáló következő generációját. Ezzel a legnagyobb probléma, hogy a jelenlegi modell nem alkalmas elektromos vagy hibrid hajtásláncok befogadására, anélkül pedig hamarosan teljesíthetetlenek lesznek az európai környezetvédelmi elvárások a gyártó számára. Az összeszerelés egyébként a Yarisszal azonos helyen, Franciaországban történne, nagyrészt azonos alkatrészekből.
A szemfülesebb hot hatch rajongók már biztosan dörzsölik a tenyerüket, hiszen a Yarisból sportváltozat is készül, ami jó alap lehetne egy újabb Mazda MPS modellhez. Bár magam is támogatnám az ötletet, az valószínűleg nem fog megvalósulni, ahogy a Mazda legújabb motorikus innovációit sem ebben a modellben kell majd keresni. A megoldás viszont összességében költséghatékony, rengeteg fejlesztési feladatot is megspórol, valamit sikerrel csökkenti a kibocsátási flottaátlagot. Mindemellett a két gyártó közt már korábban is élt megállapodás arról, hogy közösen igyekeznek a különböző technológiai alapokat a lehető leghatékonyabban felhasználni, ám a fejlesztéseket továbbra is teljesen függetlenül végzik. Ennek a megállapodásnak a fényében nem is olyan meglepő ez a lépés.
A Yaris (balra) és a Mazda2 (jobbra) egymás mellett: mindkettő remek autó a maga kategóriájában (Fotók: Motor1)
Hát így lehet, hogy Amerikában a Mazdát árulják Toyotaként, itthon pedig a Toyota fog majd rendszeresen szembejönni velünk Mazda emblémával. A két autó vásárlóközönségét valószínűleg mindez hangyányit sem fogja érdekelni, amíg továbbra is egy remek járművet kapnak a pénzükért.