Ford Focus 1,5 millióért: a régi vagy az új a jobb?
Piaci körkép: 1,5 millió forintért milyen Focus kapható most?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Speciális, egyben racionális igényeknek megfelelő autót kerestünk 1,5 millió forintért. Ami csakis Focus 1.4 lehet.
Más márka nem jöhet szóba. Nincs szükség nagyobb és erősebb motorra, a karosszéria pedig legyen ötajtós vagy kombi. Hab a tortán, hogy a rendelkezésre álló keret épp felveti a generációs kérdést: a régi modellből válasszunk egy utolsó, kiforrott, jó eséllyel hibátlan kocsit, vagy győzzön a modernebb, újabb, ám az első eresztésből származó, mindig bizonytalanabbnak számító verzió? A Használtautó.hu keresőjét a következő, egyszerű szempontokra éleztük: Ford Focus érvényes magyar okmányokkal, 1400 köbcenti alatti benzinmotorral 1,2 és 1,5 millió forintos ár közé belőve. A találati listáról levettük a nem annyira praktikus háromajtósokat és szedánokat, a kép nélküli hirdetéseket, no és természetesen a nemkívánatos piros példányokat, a "maradékból" meg azt láttuk, hogy zömében 2005-ös vagy 2006-os kocsik közül válogathatunk olyan kivételekkel, mint egy 2000-es, korai kombi 160 ezer km-rel 1,2 millióért, vagy a túlvégen egy 2008-as (!) Tournier 157 ezerrel (!!) és 1,5 milliós árral. Ó, pardon, utóbbi nem is "játszik", hiszen piros a drága...
Karosszéria-méretek
Zárójelben a kombi adatai.
Amit feltétlen el kellett volna döntenie a Focusra vágyó ismerősnek, hogy jó-e nekik az 1998 óta létező első generáció is, vagy mindenképp a 2004-ben bemutatott másodikból halásszunk. Nem döntötte el, így mindkét szériát szemrevételeztük. Motorjuk ugyanaz az 1388 köbcentis, 16 szelepes, csak az I-es Focusé 75 lóerőt biztosít 5000-es percenkénti fordulatnál, míg a II-esé 80 lovas, viszont ez az erő magasabban, 5700-nál válik valóságossá. Egyformán 5 fokozatú manuális váltóval a régebbi "kisfóka" 14,4, az újabb 14,1 mp alatt gyorsul 100-ra, a vegyes fogyasztása ennek is, annak is 6,6 l/100 km azzal együtt, hogy a II-es jóval hosszabb, szélesebb és magasabb is, és nagyjából 100 kilóval nehezebb.
Modell | Hosszúság x szélesség x magasság | Tengelytáv | Csomagtér |
Ford Focus I | 4152 (4438) x 1699 x 1430 (1447) mm | 2615 mm | 350-1205 l |
Ford Focus II | 4342 (4473) x 1840 x 1497 mm | 2640 mm | 385-1245 l |
Zárójelben a kombi adatai.
Műszaki alapadatok - 5 ajtós Focus 1.4 | Ford Focus I | Ford Focus II |
Lökettérfogat (ccm) | 1398 | 1398 |
Max. teljesítmény (LE/ford.) | 75/5000 | 80/5700 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 123/3500 | 124/3500 |
Végsebesség (km/h) | 171 | 164 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) | 14,4 | 14,1 |
Fogyasztás - város/országút/vegyes (l/100 km) | 8,8/5,4/6,6 | 8,7/5,4/6,6 |
És nekik van igazuk, mivel sem a nagyobb hengerűrtartalmú benzinesek, sem a dízelek nem számítanak racionálisabb döntésnek az alapmotornál. Előbbiek iszákosabbak, utóbbiak ellen feláruk, meghibásodási rizikójuk és magasabb javítási költségük szól. Az 1.4-esek általában 7,5-8 liter üzemanyaggal elvannak, gondosan szervizelve pedig kimennek a világból - autópályán már persze - a kategória-átlagnak megfelelően - zajosak és tunyák. Alábbi táblázatunk azt mutatja, hogy szerviz-, illetve alkatrész-költségük sem kirívó, sőt.
Alkatrészárak* | Ford Focus I 1.4, 2005 (75 LE) | Ford Focus II 1.4, 2006 (80 LE) |
Olajszűrő | 950 Ft - Fram | 950 Ft - Fram |
Vezérműszíj készlet | 9750 Ft - Dayco | 9750 Ft - Dayco |
Első féktárcsa | 6910 Ft/db - Ferodo | 8555 Ft/db - Roadhouse |
Első fékbetét | 7 940 Ft/szett - Remsa | 8 400 Ft/szett - Remsa |
Hátsó lengéscsillapító | 9750 Ft/oldal - AL-KO | 11 320 Ft/oldal - AL-KO |
Kuplungszett | 62 900 Ft - Valeo (szerkezet, tárcsa, kinyomócsapágy) | 69 000 Ft - Sachs (szerkezet, tárcsa, kinyomócsapágy) |
*: az árak egy bizonyos típusra vonatkoznak, de csak speciális esetekben fordulhat elő komoly áreltérés
Forrás: ZS+U Kft
A keresési kritériumoknak megfelelő, 1.4-es Focusok listája ár szerint növekvő sorrendben
Modell | Verzió | Évjárat | Futott km | Vételár (Ft) |
Ford Focus I | kombi | 2000 | 160 000 | 1 200 000 |
Ford Focus I | 5 ajtós | 2004 | 95 000 - 127 460 | 1 249 000 – 1 290 000 |
Ford Focus I | 5 ajtós | 2003 | 42 200 – 116 400 | 1 249 900 – 1 390 000 |
Ford Focus II | kombi | 2005 | 118 000 - 142 000 | 1 250 000 – 1 479 000 |
Ford Focus I | 5 ajtós | 2001 | 141 000 – 170 000 | 1 250 000 – 1 280 000 |
Ford Focus I | kombi | 2004 | 100 000 – 105 000 | 1 250 000 – 1 259 000 |
Ford Focus II | 5 ajtós | 2006 | 89 000 – 169 917 | 1 290 000 – 1 499 000 |
Ford Focus II | kombi | 2006 | 71 385 - 122 000 | 1 450 000 |
Ford Focus II | 5 ajtós | 2005 | 91 000 – 105 746 | 1 399 000 – 1 499 999 |
Ezüst, kék, fehér, fekete példányokra leltünk kivétel nélkül klímával, egyéb felszereltségükben persze rendesen eltérve egymástól. Amint az a táblázatból is látszik, akad egy-egy korosabban is drágának számító darab az első generációból, közben ki lehet fogni néhány olcsóbbat is a már második szériás, 2005-2006-os sávból. Az 5-6 éveseknél többségében 100 ezer km feletti futásteljesítmény a jellemző, a típust ismerve szinte mind cégautós hátterű, ami lehet jó és rossz hír - attól függ, rendesen szervizelték és óvták-e őket.
Az I-esről és a II-esről alkotott több száz Használói vélemény alapján is elmondható, hogy a korábbi generációnak komolyabb a respektje, illetve az első széria tulajdonosai elégedettebbek Focusukkal. S hogy mit javasolunk a vevőjelölt barátnak? Ha abszolút racionálisan választ (a papája), válasszon egy 2004-es Focus I-et, lehetőleg kombit, hiszen sokszor pakolná tele óriási puttonyát, alkudja le az árát 1,2 millió forint alá, s ne sajnáljon tőle egy jó nagy, mindent tisztázó revíziót. A 100 ezer körüli kilométeróra-állástól nem kell félnie, még hosszú éveken át megbízható, egyben élvezetesen vezethető társra lelhet az első Focusban. Viszont amennyiben az újabb, modernebb jön be inkább, a 2005-2006-osoktól se tartson, csak még körültekintőbben kell intézni a vásárlást, nehogy belefusson egy visszapörgetett órás, agyonhajszolt, meg-megtört, sok-sok láb tiporta szolgálati autóba.
Azt kell mondjam, hogy a közvélekedés az, hogy az első generációban az 1.6 benzines sokkal jobb választás, mint az 1.4-es mind fogyasztás, mind dinamizmus szempontjából.
Az 1.4-esben egyedül akkor gondolkoznék, ha szinte sosem megy az illető városon kívülre.
Én 6.5-ös átlagból járok el az 1.6-osommal, bár 90%-ban városon kívül használom. Ha nagyon hajtom és sok a város, akkor 7-7.5-et eszik.
A Volkswagen Golf V is független hátsó futóműves, és a VI-os is jól fekszi a kanyarokat, bár az azt hiszem újra nem független, de jól van hangolva. De azok árai már magasabbak, és nem a legmegbízhatóbbak, bár ennek ellentétére is találtam statisztikákat. De valószínűleg nem olcsó javíttatni őket,ha netalántán előjönnek a gondok. Ezen kívül előszeretettel szeretik ellopni, a fiatalok meg széthajtani. A formaterve, főleg az ingerszegény műszerfal van akinek tetszik, van akinek nem. Minden esetre ettől még biztosan nagyon jó autó
Nem mindegy a fordulatszám, és hogy mekkora motor visz mekkora kasznit. Mondhattam volna még a Nissan Almera-t is. Vannak vélemények, melyek szerint végtelenül megbízható. Vannak, akik szerint a britt gyártásúak kevésbé megbízhatóak, ugyan is a típus gyártásának vége felé átvitték a gyártást Európába. De találni olyan véleményt is, hogy a gyártás minősége rövid ideig, az átállás elején volt a japánhoz mérten kicsit kifogásolhatóbb, de nem kirívóan, és hamar beállt a minőségibb termelés. Unalmas a belső terük, egyhangú, mint sokaknak a Volkswagen és a konszern legtöbb tagjának típusa. Ha fontos az üzemanyagtakarékosság, de mégsem Suzuki, vagy valami kisautó van tervben, akkor ajánlható. 1.5-ös a motor, de a váltó áttételezése, üzemanyagtakarékosságra van kitalálva, így nem egy dinamikus autó. De 1.4-es Focus-hoz képest már nem mondanám, de 1.6-oshoz képest lusta. Nem a kanyarok királya, nem egy élményautó, mint a Focus, Mazda 3, vagy a Honda Civic ebben a kategóriában a legjobbak. Ha az olcsó a fenntartás, és a megbízhatóság fontos, de a többi nem, akkor ez is megfontolandó lehet. Kisautóknál Honda Jazz, Toyota Yaris, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza,Ford Fiesta ajánlható.
Sok mindentől függ a fogyasztás. Nem mindegy, hogy milyen a fordulat, motorterhelés stb. Sokszor tapasztaltam, hogy az 1.6 ugyan annyit evett, mint az 1.4 Utolsó szériás, utolsó évjáratú Ford Escort pont így viselkedett. Most az utolsó éves 2004-ben gyártott, de 2005-ben forgalomba helyezett 1.6-os fókusz, jóval dinamikusabb,és nem eszik többet, sőt spórolósabb az Escort-nál. Ha a fogyasztás számít: Volkswagen Lupo 1.0 3 L/100 Km, persze kínlódás az 1.6 után. Sokat gondolkodtunk ebben az árkategóriában, 2 hónapja vettük, 1,3 millióért 5 ajtós világoskék metál 110.000 Km Fókusz I. Szóba jött: Toyota Corolla, Honda Civic (ez ami hasonlóan híres az útfekvéséről mint a Focus), Volkswagen Golf, Seat Leon, Citroen Xara (franciához képest megbízhatónak tartják sokan) Ezen kívül a furcsa formájú Mercedes A-osztály és az Audi A2, és A 3 jött szóba. Az Opel-t túl szürkének éreztük. Persze a Honda,Toyota,Golf,Mercedes,Audi általában 2002-es évjáratúak ebben az árfekvésben, ami még nincs túlhajtva. Corolla 5 ajtós kisebb csomagtér, Audi-Mercedes drága javíttatás és alkatrész, Honda sajnos kevés van belőle és igen jól tartja az árát ez mellett furcsa lenne megszokni a műszerfalba épített sebességváltót, Seat a a széles C oszlop miatt bunfordinak tűnik de ez izlés kérdése, és sokat fogyaszt,bár ezt is egész élmény vezetni,még ha nem is tudja ugyan azt mint a Focus futóműve,Mazda 3 még drágább, bár ezt is élmény vezetni, Mazda 323 formája eléggé gombi jellegű az 5 ajtósnak, nem tetszett. A többi gyártót és típust egyéb okokból, Adac meghibásodási statisztika stb. zártuk ki. Javaslom az 1.6 Focus I.-et, Az 1.8 és a 2.0 már másfajta motorok, azok már tényleg amennyivel erősebbek, annyival többet is esznek, pláne városban. Az 1.6 sokkal biztonságosabb az előzési manőver, az 1.4-es sajnos jóval tunyább, az előzési manővert nagyon meg kell fontolni!
52a52a
Ne add el,akkor!
Szerintem egy ilyen korú 1,4-es kompakt esetében a 7,5-8 liter átlagos használatnál teljesen korrekt! Miért? -jogosan kérdezhetnéd- mert a többség döntően városi és elővárosi közlekedésre használja zömében az autóját! Átlagban egy 1200 kg tömeggel számolva ez reális! A régebbi zömében japán 1.5-ös verdák még jóval könnyebbek voltak, például a haverom Mitsubishi Lancer kombija 1,3-as (1994-es) 1000 kg. Ha így nézed (a súly-lóerő arány kontextusában) akkor logikus az alacsonyabb fogyasztás! Vaterom 1,6-os Opel Astra G-je (sedan) átlagban vegyesben simán bekajál 10 liter 95-öst. Mondjuk jobban is megy mint az 1,4 az biztos! De a cikkben felvázolt igények kielégítéséhez bőven elég az 1,4-es motor.
Az 1.4-es 7,5-8 litert fogyaszt ?
A céges 1.6-os autó 7,3 literrel is elment úgyhogy hajtva volt.
Az én 1.5-ös autóm 6-7 liter között eszik.