A számok nem hazudnak: Németország produkálta a legnagyobb visszaesést 2023 augusztusához képest
643 637 autót regisztráltak augusztusban az Európai Unió területén, ezzel 18,3 százalékos visszaesést produkált az EU a tavalyi év azonos időszakához képest. Az EFTA és Nagy-Britannia piacát is számolva sem sokkal jobb a helyzet, ugyanis így is 16,47 százalékkal rosszabb mutatót hozott a nyár utolsó hónapja.
Az elektromos autók piaca jelentősen csökkent
Az Európai Unió tagállamainak jelentését összesítve továbbra is a benzines autók a legnépszerűbbek, ugyanis a közel 644 ezer regisztrált autó 33,1 százaléka ilyen hajtással került forgalomba. Másodikként a hibrid járművek végeztek 31,3 százalékkal - az egyetlen szegmens, amely növekedni tudott 2023 augusztusához képest (+6,6%). Az elektromos autók csupán 14,4 százalékos szeletet hasítottak ki maguknak a képzeletbeli tortából. A tavalyi év azonos időszakához képest 43,9 százalékos visszaesést produkáltak, ezért javarészt a német (-68,8%) és az olasz (-33,1%) BEV-piac tehető felelőssé. A dízelmotoros autók ezúttal is negyedikként végeztek (11,2%), a sereghajtó pedig a plug-in hibrid (7,1%) és az alternatív hajtáslánccal ellátott (2,9%) járművek kategóriája.
A kisebb országok piaca tudott növekedni
Szinte minden ország csökkenésről számolt be az újautó-piacon, csupán 4 uniós tagállam jelent kivételt: Szlovénia (+13,5%), Ciprus (+10,3%), Málta (+5,5%) és Lengyelország (+2,5%). Ezzel szemben 6 ország is 20 százalék feletti visszaesést jelentett, a legszignifikánsabbat éppen Németország 27,8 százalékkal, de Franciaországban is 24,3 százalékkal kevesebb személyautót regisztráltak. Emellett Románia, Görögország, Belgium, és Svédországban tartozik a legrosszabbul teljesítők közé. A nagyobb piacok közül Olaszországban 13,4, míg Spanyolországban 6,5 százalékost mínuszt könyveltek el.
Az autógyártók is keményen megérzik a visszaesést
Érdekes módon a gyártók rangsorát vizsgálva nem a Volkswagen Csoport értékesítési mutatói estek vissza a legnagyobb mértékben. A német gigakonszern 179 041 járművet regisztrált, ez pedig 14,8 százalékos visszaesést jelent. A márkák közül egyedül a Škoda tudott pozitív értéket elkönyvelni - csupán 0,2 százalékosat. A Stellantisnál sokkal rosszabb a helyzet, ugyanis -29,5 százalékot estek az eladásaik tavaly augusztushoz képest. Kivétel nélkül minden márkájuk mínuszban zárt, sőt, a Citroën, a Fiat és a Lancia több mint 40 százalékkal. A harmadik és negyedik helyen álló Renault és Hyundai konszern hasonlóképpen kevesebb új autót rendszámoztatott, csakúgy mint az ötödik Toyota, viszont a japán gyártó a Lexusszal 25,5 százalékos növekedésről számolt be.
Forrás: ACEA
A magyar újautó-piacról alakulásáról már szeptember elején hírt adtunk, a részletes beszámoló
ide kattintva olvasható. Az ACEA oldaláról viszont most az is kiderült, hogy hazánkban a nyár utolsó hónapjában a hibridek voltak a legkelendőbbek, csak ez után következik a benzines autók kategóriája. A dízelmotoros járművek a harmadik legnagyobb szeletet hasították ki maguknak, a tabellát pedig sorrendben a konnektoros hibridek, az elektromosak, és az alternatív hajtáslánccal ellátottak zárják.
Az első 8 hónap adatait összesítve még mindig pluszban áll az Unió újautó-piaca, de már csak 1,4 százalékkal. Ez közel 7,2 millió regisztrált járművet jelent 2024-ben
Lesz még az a föld alatt is.
Tények ne zavarjanak 🙂