Fókuszban a kényelem – Ford Focus vs. Kia Ceed
Hatalmas meccs, nehéz döntés - Ford Focus 1.0 EcoBoost vs. Kia Ceed 1.4 T-GDI összehasonlító teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elképesztő csata megy a kompakt kategóriában, ahová a koreaiak óriási erővel törtek be. Az új Kia Ceed minden eddiginél is jobbnak bizonyul, de itt a vele szinte egy időben érkezett Focus is; összemértük őket!
Huszadik évfordulóját ünnepli éppen a Ford Focus, a kompakt kategória egyik sztárja lett 1998-ban, szinte már megjelenésekor. A Golf fejére rendkívül jó futóművével nőtt rá, és ezt az erényét mindegyik generációnál sikerült megtartaniuk. Az újdonság sem hagyja cserben a márka és modell fanatikusait, de a kategória oszlopos tagja 2006 óta a Kia cee’d is. Végre nem kell görcsösen figyelnünk az írásmódra, ugyanis a harmadik generációt már egyszerűen Ceednek kell írnunk. A történet szerint az első cee’ddel alkotott európai autót Európának a Kia, és ehhez európai fejlesztőközpontot és gyárat is létesített, utóbbit Szlovákiában. Már az első is megdöbbentően jól sikerült, a házi feladatot tökéletesen elvégezték, amihez egy magyar, Kovács Miklós rajzolta a formatervet. Ez a házi feladat mára kötelező olvasmánnyá érett, az új Ceed ismét lehengerlően jól sikerült és már-már hagyománynak tekinthető, hogy alapáron hét év garanciával adják. De milyen viszonyban van egymással a két frissen piacra lépett modell? Rögtön kiderül!
Motorok tekintetében nem passzol teljesen a két modell, a Focus egyetlen elérhető benzines motorjával, az ezres háromhengeres, 125 lóerős turbós EcoBoosttal érkezett. Hozzá illett volna a Ceed 120 lóerős háromhengerese, de az európai fejlesztésű, szlovák gyártású "koreai" a talán mindenki számára sokkal csábítóbb 1,4-es négyhengeres 140 lóerős turbós benzinessel érkezett. Ezzel a csata kicsit egyoldalú és csöppet nagy súlyt helyez a Focusra, és nem azért, mert az EcoBoost motor ne lenne jó. Tökéletesen mozgatja az 1,4 tonnás karosszériát, 170 Nm nyomatéka már 1400-as fordulattól érkezik papíron, és ezt nagyjából érezni is rajta menet közben. A teljesítmény 6000-nél tetőzik, és 1500-6000 környékéig érzésre szinte mindenhol ugyanúgy képes megindulni. Háromhengerességét csak alacsony fordulaton nem tudja elrejteni, magasabb tempónál már szinte nem is hallani a motort, erről a zajszigetelések is tehetnek.
Ford Focus, Kia Ceed - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Ford Focus | 4378 | 1825 | 1454 | 2700 | 375-1354 |
Kia Ceed | 4310 | 1800 | 1447 | 2650 | 395-1291 |
A Ceed 1,4-ese nagyjából az, ami alá mi sem adnánk, karaktere jó, a háromhengeres után üdítően selymes járású és kiegyensúlyozott. Egyértelműen nagyobb a hangja, de még így is feltűnően csöndes a Kia utastere, ebben mindkét autó nagyon jól teljesít. A motor ereje tökéletesen kihasználható szinte bármely tartományban, 242 Nm nyomatéka miatt alacsony fordulaton is könnyedén megindul, a kuplunggal is kevesebbet kell játszanunk és a hatfokozatú kézi váltót is kevesebbet kell kapcsolgatnunk.
Mindkét autóval megtettük ugyanazt a 30 kilométeres, városi, elővárosi és 110 km/h-ás szakaszt is tartalmazó normakört, melyen valósi fogyasztási adatokat kaptunk.
A Focus saját kalkulációja szerint 4,9 litert, a valóságban tankolás szerint 5,4-et, míg a Ceed saját bevallása szerint 5,3-at, a valóságban 5,9 litert fogyasztott. Mindkét motortól fergetegesen szép adatok, ám a Kia többlete szinte elenyésző, pláne ha hozzávesszük kellemesebb járását és karakterét is. A turbós motorok korszakát éljük, lassan nem lesz választás, a Focusnál például már nincs is más. Egyedül nem teljesít rosszul az EcoBoost, sőt, de az összehasonlító teszten motorja miatt egyértelműen jobb érzés volt vezetni a Ceedet.Ford Focus, Kia Ceed - belső méretek
Ford Focus | Kia Ceed | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1460 | 1500 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1440 | 1470 |
Belmagasság elöl [mm] | 910-1000 | 920-1000 |
Belmagasság hátul [mm] | 930 | 950 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 270 | 210 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 510 | 520 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 500 | 460 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1170 | 1360 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1020 | 1060 |
Csomagtér magassága [mm] | 410-700 | 450-760 |
Csomagtér hossza [mm] | 760 | 780 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1600 | 1600 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 1050 | 1140 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 810 | 800 |
Futómű tekintetében a Focus hozza az elvártat, bár az ST-Line hangyányit keményített, így sem kíméletlen. Rosszabb úton főleg hátul képes hangyányit pattogni, de kanyarban is tökéletesen kezes, jól irányítható. A Ceed hasonlóképpen, ám meglepő módon épp a koreai tűnt stabilabbnak magasabb tempónál, szűk kanyarokban a Focus teljesít jobban, élményre mindenképp. Mindkettő hasonlóan kezes, a Focustól ez szinte elvárt, és ezzel az elődnél sem volt gond, ám a Kia ügyesen fejlesztett. A Ceed futóműve meglepően jó karakter, kormányzása közvetlen, már amennyire egy ilyen hagyományos kompaktnál lehet, nagy különbség nincs e téren a két autó között. A Focus sportosabbnak mutatja magát alaphangon, de a Ceed sem kevésbé az a valóságban.
Külsőre minden irányban nagyobb pár centivel a Focus, ám az már a számokból is látszik, mennyit áldoztak e téren a formának. Méréseink alapján a Kia utastere jobban kihasznált, belső méretei nagyobbak, a könyöktér több, csomagtere is szélesebb, valamint tágasabb, alaphangon 20 litert ver a Focusra. Utóbbinál a padló alatt nincs rekesz, tesztautónkban a B&O Play prémiumhifi mélyládája foglalja a helyet. A Focus tengelytávolságának előnye egyértelműen észrevehető a hátsó lábtéren, saját magamra állítva több hely maradt előttem, mint a Ceedben, ám a fekete tetőkárpit, az alacsonyabb ívű és szűkebb ablakok miatt nyomasztóbb itt ülni, mint a Ceedben. Szinte sík padlót kapunk mindkettőnél lehajtott ülésekkel, pakolhatóságuk azonos.
Ford Focus, Kia Ceed - műszaki adatok
Ford Focus 1.0 EcoBoost | Kia Ceed 1.4 T-GDI | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 999 | 1353 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 125/6000 | 140/6000 |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 170/1400-4500 | 242/1500-3200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,0 | 8,9 |
Végsebesség [km/h] | 200 | 210 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 4,8 | 5,6-5,9 |
Fogyasztás a tesztkörön (kijelző szerint/tankolással) [l/100 km] | 4,9/5,4 | 5,3/5,9 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 108-115 | 128-135 |
Saját tömeg [kg] | 1465 | 1230 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1855 | 1850 |
Hamarosan mindkét autóról külön teszt is érkezik!
A betyárját!
>200 kg-mal nehezebb a Focus az 1.0 motor ellenére is. Tényleg ennyi, nincs elírás?
Ha valóban ennyi, az gáz.
További szép napot.
A Kia csinált egy autót, ami “focusabb” a Focusnál. Vagy legalábbis baromira jól sikerült a copyzás.
a focus jobban tetszik, egyértelműen az RS-re kíváncsi leszek. Viszont ez a 230 kilós különbséget, úgy, h még a motor is nagyobb benne, nem igazán tudom elhinni….főleg, a megengedett össztömeget is látva abból pár kg-os különbség látszik reálisnak, nem 230.
A két kocsi közül egyértelműen a Ceed a jobb választás. Ironikus , hogy pont a Ceed alatt hátul rendes független több lengőkaros hátsó futómű van, míg a Focus alól a Ford kispórolta. Beraktak egy primitív csatolt lengőkaros “kiskocsis” hátsó futóművet. Vagyis a Focus talán legerősebb “fegyverét” megszüntették, ami eddig minden motorvariáns és felszereltségi szintnél járt hozzá. Most már csak 1.5-ös 150 lovas benyástól jár hozzá…… Nade milyen áron? Bocs haver “búcsúzz” a 4. hengertől… Merthogy a spórolás másik hátulütője a 3 hengeressé csonkolt 1.5-ös motor lett…… Nekem ezt nem adják el a marketingesek, hiába erőlködnek is…. A Ceed belső terének kidolgozása és a műszerfal szerintem sportosabb és szebb is mint a Focusban, aminek a belseje eléggé primitívre sikerült.
A többséget nem érdekli a független hátsó futómű. Volt két autóm független hátsóval és három csatolt lengőkarral. Nos, nyilván jobb a független, de 1. generációs Kia Ceednél jártam úgy, hogy a gyári Michelin Energyt el kellett dobni 5 éves korában, mert fűrészfogmintát ütött bele a független hátsó futómű, plusz (ez a gumi hibája) nagyon felkeményedett az abroncs. Tapasztalatom szerint mióta az ESP kötelező, illetve a gyártók ügyesen hangolják a csatolt lengőkart is, azóta kisebb a jelentősége a hátsó futómű fajtájának. Nyilván bizonyos teljesítményszint felett szükséges, de egyébként majdnem tök mindegy.
Szánalmasa Ford bohóckodása ezekkel a 3 hengeres motorokkal.
Én sem értem a Ford politikáját a benzines motorokkal. Volt egy elismerten remek egyhatos ecoboost, helyette kifejlesztettek egy egyötöst, ami szintén négyhengeres, de inkább rosszabb. Aztán ebből az egyötösből csináltak egy háromhengerest, ami valószínűleg még rosszabb. Legalábbis a hangja biztosan, és ráadásul mindenki berzenkedik tőle. Ezek tényleg visszafelé fejlesztenek?? Ja, és a Kiában van magyar menü 🙂
Tegnap egy újságosnál belenéztem a “méltán híres” A.B. autós magazinba, s mit látok: a Ceed a Golf előtt végzett a kompaktok tesztjében (volt még Astra, Civic, Megane)… 🙂 🙂
Na de ilyet! 🙂
Szerintem, figyelembe véve a manapság divatos irányvonalakat, egész jól néz ki a Ceed! Élőben láttam a tesztben szereplő szürkében, ami meglepően jól áll neki, és a Focus-féle kékben is, ami eléggé hatásvadász – látványos, de lehet hamar elavul ez a hatás.
A Focus számomra kesze-kuszább, de élőben jóval meggyőzőbb mint képeken. A motorpolitikájukat én sem értem, szép magyar nyelven szólva “ez van”, nem tetszik, nem veszed meg…
A súlykülönbség valós. A Ford és a KIA hivatalos honlapjáról vett információk alapján:
Ford Focus 5 ajtós 1.0 Ecoboost 1465 kg (extrák nélkül).Kia Ceed 5 ajtós 1.4 TGDI 1230-1402 (extrák függvényében). A Kia a hasonló paraméterű 1.0 TGDI motorral 1222-1352.
A különbség azonos motor esetén 243 kg. A Fordnál feltűnteik, hogy 75 kg-os vezetővel. A Kiánál nem jelzik ezt. Legyünk pozitívak, hogy a Kiánál nem számolták ezt bele. Ez esetben is 168 kg a különbség. Az két felnőtt utas súlya.
A méretük gyakorlatilag megegyezik – ez nem indokolja a különbséget. Előfordul, hogy a Ford kevesebb nagyszilárdságú acélt használ az olcsóbb gyártás érdekében és a jó törésteszt eredmény eléréséhez ilyen nehéz a Focus. Esetleg kiforratlan még az új padlólemez és a következő generációra lefogyasztják majd (vagy az azutánira; elvégre az aktuális Fiesta is 15 éves padlólemezen van).
A súlyadatoknak köze nincs a valósághoz ( http://egzostive.com/az-5-legnagyobb-szivatas-sulycsokkentes/ ), ahogy a csomagtartó adatoknak sem. Pont ezért semmyilen értelmes következtetést nem szabad levonni, amíg nem mázsálta a le a tesztelő maga is…
Ugyanios akik megtették néha 3-400 kilóval nehezebb autót kaptak, mint a homologációs adat…
Nézd meg jobban azokat az adatokat akkor. Ford hivatalos honlapján 1247 kg szerepel, ahogy a különböző teszteken is.
https://www.ford.de/content/dam/guxeu/de/documents/cars-other-docs/focus/az1618_010_VG_Ford_Focus.pdf
csak fent a táblázatban a ford 1465 kg-nak van írva, nem 1247-nek
“Saját tömeg [kg] 1465 1230
Valamit elnéztetek, katalógus adatok szerint, csak 7 kg differencia van a két modell között, a Ceed javára. Javítsátok ki!
Amúgy a Focust az egyötös motorral kell majd összehasonlítani ezzel a Kiával, akkor lesz igazán fair a meccs. Ha jól tudom, mindössze háromszázezer forinttal drágább azzal a motorral, annyit szerintem meg is ér. Sokkal erősebb, és a hátsó futómű is többlengőkaros annál a motornál. Egy ilyen tesztnél lehet hogy bajban lenne a Ceed.