Fókuszban a kényelem – Ford Focus vs. Kia Ceed

Hatalmas meccs, nehéz döntés - Ford Focus 1.0 EcoBoost vs. Kia Ceed 1.4 T-GDI összehasonlító teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elképesztő csata megy a kompakt kategóriában, ahová a koreaiak óriási erővel törtek be. Az új Kia Ceed minden eddiginél is jobbnak bizonyul, de itt a vele szinte egy időben érkezett Focus is; összemértük őket!


Huszadik évfordulóját ünnepli éppen a Ford Focus, a kompakt kategória egyik sztárja lett 1998-ban, szinte már megjelenésekor. A Golf fejére rendkívül jó futóművével nőtt rá, és ezt az erényét mindegyik generációnál sikerült megtartaniuk. Az újdonság sem hagyja cserben a márka és modell fanatikusait, de a kategória oszlopos tagja 2006 óta a Kia cee’d is. Végre nem kell görcsösen figyelnünk az írásmódra, ugyanis a harmadik generációt már egyszerűen Ceednek kell írnunk. A történet szerint az első cee’ddel alkotott európai autót Európának a Kia, és ehhez európai fejlesztőközpontot és gyárat is létesített, utóbbit Szlovákiában. Már az első is megdöbbentően jól sikerült, a házi feladatot tökéletesen elvégezték, amihez egy magyar, Kovács Miklós rajzolta a formatervet. Ez a házi feladat mára kötelező olvasmánnyá érett, az új Ceed ismét lehengerlően jól sikerült és már-már hagyománynak tekinthető, hogy alapáron hét év garanciával adják. De milyen viszonyban van egymással a két frissen piacra lépett modell? Rögtön kiderül!
Motorok tekintetében nem passzol teljesen a két modell, a Focus egyetlen elérhető benzines motorjával, az ezres háromhengeres, 125 lóerős turbós EcoBoosttal érkezett. Hozzá illett volna a Ceed 120 lóerős háromhengerese, de az európai fejlesztésű, szlovák gyártású "koreai" a talán mindenki számára sokkal csábítóbb 1,4-es négyhengeres 140 lóerős turbós benzinessel érkezett. Ezzel a csata kicsit egyoldalú és csöppet nagy súlyt helyez a Focusra, és nem azért, mert az EcoBoost motor ne lenne jó. Tökéletesen mozgatja az 1,4 tonnás karosszériát, 170 Nm nyomatéka már 1400-as fordulattól érkezik papíron, és ezt nagyjából érezni is rajta menet közben. A teljesítmény 6000-nél tetőzik, és 1500-6000 környékéig érzésre szinte mindenhol ugyanúgy képes megindulni. Háromhengerességét csak alacsony fordulaton nem tudja elrejteni, magasabb tempónál már szinte nem is hallani a motort, erről a zajszigetelések is tehetnek.
Ford Focus, Kia Ceed - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
Ford Focus 4378 1825 1454 2700 375-1354
Kia Ceed 4310 1800 1447 2650 395-1291

A Ceed 1,4-ese nagyjából az, ami alá mi sem adnánk, karaktere jó, a háromhengeres után üdítően selymes járású és kiegyensúlyozott. Egyértelműen nagyobb a hangja, de még így is feltűnően csöndes a Kia utastere, ebben mindkét autó nagyon jól teljesít. A motor ereje tökéletesen kihasználható szinte bármely tartományban, 242 Nm nyomatéka miatt alacsony fordulaton is könnyedén megindul, a kuplunggal is kevesebbet kell játszanunk és a hatfokozatú kézi váltót is kevesebbet kell kapcsolgatnunk.

Mindkét autóval megtettük ugyanazt a 30 kilométeres, városi, elővárosi és 110 km/h-ás szakaszt is tartalmazó normakört, melyen valósi fogyasztási adatokat kaptunk.

A Focus saját kalkulációja szerint 4,9 litert, a valóságban tankolás szerint 5,4-et, míg a Ceed saját bevallása szerint 5,3-at, a valóságban 5,9 litert fogyasztott. Mindkét motortól fergetegesen szép adatok, ám a Kia többlete szinte elenyésző, pláne ha hozzávesszük kellemesebb járását és karakterét is. A turbós motorok korszakát éljük, lassan nem lesz választás, a Focusnál például már nincs is más. Egyedül nem teljesít rosszul az EcoBoost, sőt, de az összehasonlító teszten motorja miatt egyértelműen jobb érzés volt vezetni a Ceedet.
Ford Focus, Kia Ceed - belső méretek
Ford Focus Kia Ceed
Belső szélesség elöl [mm] 1460 1500
Belső szélesség hátul [mm] 1440 1470
Belmagasság elöl [mm] 910-1000 920-1000
Belmagasság hátul [mm] 930 950
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] 270 210
Ülőlap hossza elöl [mm] 510 520
Ülőlap hossza hátul [mm] 500 460
Csomagtér maximális szélessége [mm] 1170 1360
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] 1020 1060
Csomagtér magassága [mm] 410-700 450-760
Csomagtér hossza [mm] 760 780
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] 1600 1600
Raktérnyílás szélessége [mm] 1050 1140
Raktérnyílás magassága [mm] 810 800

Futómű tekintetében a Focus hozza az elvártat, bár az ST-Line hangyányit keményített, így sem kíméletlen. Rosszabb úton főleg hátul képes hangyányit pattogni, de kanyarban is tökéletesen kezes, jól irányítható. A Ceed hasonlóképpen, ám meglepő módon épp a koreai tűnt stabilabbnak magasabb tempónál, szűk kanyarokban a Focus teljesít jobban, élményre mindenképp. Mindkettő hasonlóan kezes, a Focustól ez szinte elvárt, és ezzel az elődnél sem volt gond, ám a Kia ügyesen fejlesztett. A Ceed futóműve meglepően jó karakter, kormányzása közvetlen, már amennyire egy ilyen hagyományos kompaktnál lehet, nagy különbség nincs e téren a két autó között. A Focus sportosabbnak mutatja magát alaphangon, de a Ceed sem kevésbé az a valóságban.
Hirdetés

Külsőre minden irányban nagyobb pár centivel a Focus, ám az már a számokból is látszik, mennyit áldoztak e téren a formának. Méréseink alapján a Kia utastere jobban kihasznált, belső méretei nagyobbak, a könyöktér több, csomagtere is szélesebb, valamint tágasabb, alaphangon 20 litert ver a Focusra. Utóbbinál a padló alatt nincs rekesz, tesztautónkban a B&O Play prémiumhifi mélyládája foglalja a helyet. A Focus tengelytávolságának előnye egyértelműen észrevehető a hátsó lábtéren, saját magamra állítva több hely maradt előttem, mint a Ceedben, ám a fekete tetőkárpit, az alacsonyabb ívű és szűkebb ablakok miatt nyomasztóbb itt ülni, mint a Ceedben. Szinte sík padlót kapunk mindkettőnél lehajtott ülésekkel, pakolhatóságuk azonos.
Ford Focus, Kia Ceed - műszaki adatok
Ford Focus 1.0 EcoBoost Kia Ceed 1.4 T-GDI
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 999 1353
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 125/6000 140/6000
Nyomaték [Nm (1/min)] 170/1400-4500 242/1500-3200
Gyorsulás 0-100 km/h 10,0 8,9
Végsebesség [km/h] 200 210
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 4,8 5,6-5,9
Fogyasztás a tesztkörön (kijelző szerint/tankolással) [l/100 km] 4,9/5,4 5,3/5,9
CO2-kibocsátás [g/km] 108-115 128-135
Saját tömeg [kg] 1465 1230
Megengedett össztömeg [kg] 1855 1850

Mindkét tesztautó alaposan fel volt szerelve, a Focusba még head-up display is jutott, a Ceedben pedig félbőr ülések fogadtak. Ez a koreai limitált kiadásu Launch Edition felszereltsége alapáron 6 649 000-ért, a Focus ST-Line kivitele 6 810 000-nél indul. A kezdőár viszont 5,55 millió a Focusnál és 4,799 a Ceednél, 1,4-es turbómotorral ugyanez 5,649 millió. Mindkét versenyzőhöz alapáron jár a legtöbb fontos vezetéstámogató rendszer, mint a sávtartó, vagy a vészfék-asszisztens, ami mindkettőnél hatékonyan működik. A Ceed egyértelmű előnye hét év garanciája, ugyanez a Fordnál öt év/150 000 kilométer, ami szintén jó ajánlat. Autóként mindkettő remek választás lehet, bár a Focus dizájn szempontjából többet mutat, ennek ára a gyengébb helykihasználás. Minőségben a Kia is felért egy hasonló szintre, ám a koreaiak még mindig hisznek a fényes beltéri elemekben, valamint a műszerfal teteje is tud csúnyán csillanni. Vezethetősége és kényelme miatt mindenképp ismét pozitív az, amit a Kia alkotott, míg a Focusnál kevesebb előrelépést könyvelhetünk el. Mindketten erősen a Golf fejére nőttek, ezzel együtt viszont áraik is magasabbra szöktek. Jó választás egy Focus, viszont nem kevésbé jár rosszul az, aki Ceedet választ, már csak rendes négyhengeres motorja miatt is.

Hamarosan mindkét autóról külön teszt is érkezik!


Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.10.17. at 12:16
    Permalink

    A betyárját!
    >200 kg-mal nehezebb a Focus az 1.0 motor ellenére is. Tényleg ennyi, nincs elírás?
    Ha valóban ennyi, az gáz.

    További szép napot.

  • 2018.10.17. at 17:50
    Permalink

    a focus jobban tetszik, egyértelműen az RS-re kíváncsi leszek. Viszont ez a 230 kilós különbséget, úgy, h még a motor is nagyobb benne, nem igazán tudom elhinni….főleg, a megengedett össztömeget is látva abból pár kg-os különbség látszik reálisnak, nem 230.

  • 2018.10.17. at 21:57
    Permalink

    A két kocsi közül egyértelműen a Ceed a jobb választás. Ironikus , hogy pont a Ceed alatt hátul rendes független több lengőkaros hátsó futómű van, míg a Focus alól a Ford kispórolta. Beraktak egy primitív csatolt lengőkaros “kiskocsis” hátsó futóművet. Vagyis a Focus talán legerősebb “fegyverét” megszüntették, ami eddig minden motorvariáns és felszereltségi szintnél járt hozzá. Most már csak 1.5-ös 150 lovas benyástól jár hozzá…… Nade milyen áron? Bocs haver “búcsúzz” a 4. hengertől… Merthogy a spórolás másik hátulütője a 3 hengeressé csonkolt 1.5-ös motor lett…… Nekem ezt nem adják el a marketingesek, hiába erőlködnek is…. A Ceed belső terének kidolgozása és a műszerfal szerintem sportosabb és szebb is mint a Focusban, aminek a belseje eléggé primitívre sikerült.

    • 2018.10.20. at 20:38
      Permalink

      A többséget nem érdekli a független hátsó futómű. Volt két autóm független hátsóval és három csatolt lengőkarral. Nos, nyilván jobb a független, de 1. generációs Kia Ceednél jártam úgy, hogy a gyári Michelin Energyt el kellett dobni 5 éves korában, mert fűrészfogmintát ütött bele a független hátsó futómű, plusz (ez a gumi hibája) nagyon felkeményedett az abroncs. Tapasztalatom szerint mióta az ESP kötelező, illetve a gyártók ügyesen hangolják a csatolt lengőkart is, azóta kisebb a jelentősége a hátsó futómű fajtájának. Nyilván bizonyos teljesítményszint felett szükséges, de egyébként majdnem tök mindegy.

    • 2018.10.18. at 06:44
      Permalink

      Én sem értem a Ford politikáját a benzines motorokkal. Volt egy elismerten remek egyhatos ecoboost, helyette kifejlesztettek egy egyötöst, ami szintén négyhengeres, de inkább rosszabb. Aztán ebből az egyötösből csináltak egy háromhengerest, ami valószínűleg még rosszabb. Legalábbis a hangja biztosan, és ráadásul mindenki berzenkedik tőle. Ezek tényleg visszafelé fejlesztenek?? Ja, és a Kiában van magyar menü 🙂

  • 2018.10.18. at 08:57
    Permalink

    Tegnap egy újságosnál belenéztem a “méltán híres” A.B. autós magazinba, s mit látok: a Ceed a Golf előtt végzett a kompaktok tesztjében (volt még Astra, Civic, Megane)… 🙂 🙂
    Na de ilyet! 🙂

    Szerintem, figyelembe véve a manapság divatos irányvonalakat, egész jól néz ki a Ceed! Élőben láttam a tesztben szereplő szürkében, ami meglepően jól áll neki, és a Focus-féle kékben is, ami eléggé hatásvadász – látványos, de lehet hamar elavul ez a hatás.

    A Focus számomra kesze-kuszább, de élőben jóval meggyőzőbb mint képeken. A motorpolitikájukat én sem értem, szép magyar nyelven szólva “ez van”, nem tetszik, nem veszed meg…

  • 2018.10.18. at 10:49
    Permalink

    A súlykülönbség valós. A Ford és a KIA hivatalos honlapjáról vett információk alapján:

    Ford Focus 5 ajtós 1.0 Ecoboost 1465 kg (extrák nélkül).Kia Ceed 5 ajtós 1.4 TGDI 1230-1402 (extrák függvényében). A Kia a hasonló paraméterű 1.0 TGDI motorral 1222-1352.

    A különbség azonos motor esetén 243 kg. A Fordnál feltűnteik, hogy 75 kg-os vezetővel. A Kiánál nem jelzik ezt. Legyünk pozitívak, hogy a Kiánál nem számolták ezt bele. Ez esetben is 168 kg a különbség. Az két felnőtt utas súlya.

    A méretük gyakorlatilag megegyezik – ez nem indokolja a különbséget. Előfordul, hogy a Ford kevesebb nagyszilárdságú acélt használ az olcsóbb gyártás érdekében és a jó törésteszt eredmény eléréséhez ilyen nehéz a Focus. Esetleg kiforratlan még az új padlólemez és a következő generációra lefogyasztják majd (vagy az azutánira; elvégre az aktuális Fiesta is 15 éves padlólemezen van).

  • 2018.10.19. at 02:25
    Permalink

    Amúgy a Focust az egyötös motorral kell majd összehasonlítani ezzel a Kiával, akkor lesz igazán fair a meccs. Ha jól tudom, mindössze háromszázezer forinttal drágább azzal a motorral, annyit szerintem meg is ér. Sokkal erősebb, és a hátsó futómű is többlengőkaros annál a motornál. Egy ilyen tesztnél lehet hogy bajban lenne a Ceed.

Vélemény, hozzászólás?