Fokozat nélkül fokozott nyugalom? Renault Kadjar 1.6 dCi CVT
Renault Kadjar 1.6 dCi 130 CVT teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tavaly ősszel egy új benzinessel, csúcsdízeléhez pedig fokozatmentes automata váltóval bővült a Renault Kadjar kínálata. Utóbbit próbáltuk.
Háromféle szabadidő-autót/crossovert is kínál a Renault, a kisautók körében a Captur, a kompakt kategóriában a Kadjar, a középkategóriában pedig a Koleos indul a vevőkért, akik mint tudjuk manapság minden méretben SUV-ra vágynak. A középső Kadjar - logikusan - az arany középút, s erre nem is cáfolt rá. 5,1 centivel 4,5 méter alatti hosszával parkolóhely-igénye nem nagyobb az átlagosnál, a parkolásban ráadásul első-hátsó radar, kamera, de még a kormányforgatásra képes asszisztens is segíthet. Ez persze nem újdonság, eddig is így volt, tavaly ősszel a Renault által gyakorta eszközölt „fázisváltással” a külső sem frissült látványosan, de új például a 19 colos fényes fekete alufelni és megjelent a kínálatban az 1,6 literes, 160 lóerős turbós benzinmotor, amit az alapjaiban közös Qashqai-ban már próbáltunk is. De ahogyan a Qashqai-ba, úgy a Kadjarba is megérkezett az 1,6-os dízelhez a CVT automata váltó is.
A CVT váltóktól szokás félni, az autósok zöme idegenkedik tőle, pedig itt és most a Renault is bebizonyította, hogy nem érdemes. Az 1,6-os dízel a Kadjar kínálatában a csúcsmodell – árával és 320 Nm nyomatékával egyaránt. A CVT pedig azt tudja mesterien, hogy amikor csak teheti, épp az 1750/perctől elérhető nyomatékcsúcs magasságában tartja a fordulatot. Gázadásra elég gyorsan reagál és pikk-pakk emeli a fordulatszámot, így meglepően agilisan mozog a sofőrrel együtt 1,5 tonnás autó. A 100-as sprint 9,9 másodperc, de a fontosabb tényleg inkább az, hogy gázadásra nincs visszakérdezés, azonnali lódulást kapunk, a motor hangja a jó zajszigetelésnek köszönhetően akkor is távoli. A CVT amúgy kézi kapcsolási lehetőséget is ad, s ilyenkor (emlékeim szerint) 7 fix áttétel között zongorázhatunk a váltókarral, de ennek olyannyira nincs értelme, hogy nem is sokat használtam.
A 130 lóerős 1,6-os dízel ahhoz bőségesen elegendő, hogy legfeljebb 130 km/órával autózzunk, ráadásul a takarékos motorral a CO2 emisszió is épp 130 g/km. Legalábbis a gyárilag 5,0 l/100 km-nek adott vegyes fogyasztási érték alapján. Lehet vele ennyivel autózni, de az átlagos vegyes üzem nem ennyire jön ki. A közel két hétre megkapott tesztautóval első körben egy Budapest-Szeged-Budapest távot autózva, de az időjárási miatt 120 km/óránál nem gyorsabban haladva 6,3 literes átlagot kaptam, ami abszolút jó, majd a sok városi rövid úttal és dinamikusabb autózás mellett a még egy hétnyi használattal kijelző szerint 6,9 literre kúszott fel a fogyasztás, ami tankolás szerint inkább 7 liter lett. Viszont 1,5 tonna, SUV, automata váltó adatsor mellett nem rossz ez.
Összkerékhajtás automata váltóval nincs a Kadjar esetén, egyedül az 1,6-os dízelhez opció a 4x4, de csakis kézi váltóval. Megjegyzem persze, hogy átlagos használat mellett nem is hiányzik. A tesztidőszak alatt pont adódott olyan, hogy viszonylag mély, 15 centis hóban, pontosabban inkább olvadó hóban kellett autóznom, s a téli gumis Kadjar abszolút eladta volna magát összkerekesnek, hiszen ESP-je elég fejlett, megfogja az elforgó kereket. Apropó kerék, fájó pont a CVT-s Kadjarnál, alapáron 19 colos felnivel, 224/45 R19-es abroncsokkal adják. Ezekkel pedig elég feszes a futómű. Legalábbis a mi rissz-rossz útjainkon a kelleténél jobban érezteti a hibákat.
A felszereltség parádés, szinte mindent megkapunk, amit a nagyobb kategóriákban is, a sávelhagyás-jelző biztosan működik, hangereje állítható, megbízható a táblafelismerő is, távolságtartós tempomat itt azonban nincs, csak ráfutásveszélyre figyelmeztetés és vészfékezés, az viszont akkor is, ha nem aktiváltuk a tempomatot. Utóbbi is biztosan működik, egy bebambulásomnál épp velem egyszerre éledt, nem volt vész, de jó volt elkönyvelni, hogy megóvna. A Night&Day limitált szériás tesztautóban a fekete bőrkárpitot bordó cérnával bolondították meg, s a beltér így épp adott annyi izgalmat, hogy ne legyen dögunalmas – ha utóbbitól tartanánk, világos kárpit is van a Kadjarhoz.
A külső viszont a márka mai modelljei mellett nagyon lanyhatag. Élénkebb színben jobb lenne az összhatás, de a fekete felnis tesztautó még a 180 ezer forintos (amúgy nem túl drága) gyöngyházfehér színben sem tudta kiadni a vonalait – legalábbis az állandó szürkületben. Igaz, így igazi sleeper a Kadjar, nem mutatja soknak magát. Úgy tűnik. mint valami fehér flottás SUV, közben pedig ez a csúcsmodell, ami hiába csak 1,6-os dízel, valójában tökéletesen kiszolgálja az embert. Ebben mindig is jó volt a Renault, s az itt alapáras zsebből nyitó okoskártyával, az ugyan opciós, de brutálisan jó fényerejű LED fényszóróval , meg persze az okos CVT váltóval nagyon kellemes társ a mindennapokban, legyen szó akár városban járásról, akár hosszabb távú utazásról. Az ára persze megvan ennek, de a konkurenciához mérten nem vészes mértékben. Az Intens csúcsfelszereltségű 1.6 dCi Kadjar 8 049 000 forintba kerül, a CVT automata most épp nincs az árlistán, de külön kérésre rendelhető, ára az EDC-k árazása alapján 650 000 forintra saccolható, így a bőrüléses, LED fényszórós, Bose hifis tesztautó ára 10-10,2 millióra tehető, ami valamivel a konkurencia alá lőtt. A Renault 5 év/100 000 km, de akár 200 ezer kilométerig nyújtható garanciájával ez megfontolandó ajánlat.
Árak
Tesztmodell alapára
0 Ft (2018.03.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.90 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4449 mm
Szélesség:
1836 mm
Magasság:
1613 mm
Saját tömeg:
1490 kg
Össztömeg:
1964 kg
Tengelytáv:
2646 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
472-1478 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.90 s
CO2-kibocsátás:
113 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km
https://www.motivetalk.com