Fogyókúra után 4,29 milliótól kapható az új Peugeot 308
Első próbán a Peugeot 308 második generációja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Peugeot nem tért vissza a 309-es modellnévhez, hanem megtartotta a 308-ast. A kifutó kompakt kódjával teljesen új, nem is rossz autó született.
Ilyen még nem volt, a Peugeot új név nélkül hozott új modellt, a 308 utódja, a Peugeot új alsó-középkategóriása megtartotta a 308-as nevet. Pedig ez a kompakt jobban elszakad a kissé felpumpált, egyterűs, az átlagosnál magasabb építésű 308-astól, mint amennyire az eltért az Év Autójának is választott 307-estől. Hiszen a korábbi 308 lényegében a 307 erőteljes frissítése volt, míg a mostani egy valóban vadonatúj modell.
Peugeot 308 - méretek
Hosszúság [mm] | 4253 |
Szélesség [mm] | 1804 |
Magasság [mm] | 1457 |
Tengelytáv [mm] | 2620 |
Csomagtér [l] | 420-1309 |
Vadonatúj, a Frankfurti Autószalonon debütált, de már előtte ismert, immár itthon is kapható modell a PSA moduláris, EMP2-es padlólemezén, jelentős, 140 kilogrammnyi tömegcsökkentéssel. A fogyókúra 50 százalékát maga a padlólemez adja, a maradék 70 kilogrammnyiból 42 kg-ot tesz ki a méretcsökkentés, 58-at az egyéb műszaki újítások révén elért súlymérséklés. Az új 308 ugyanis kisebb, mint elődje. Magassága 5, hossza 2 cm-rel csökkent, tengelytávja 12 mm-rel nőtt, így az utas- és a csomagtér mérete is hizlalt, a túlnyúlások bezzeg apadtak. Eredmény? A kategória kívülről legkompaktabb, ráadásul legkönnyebb modellje (saját tömeg 1075, dízelmotorral is 1090 kg-tól) egészen tágas utastérrel, modern, letisztult formákkal és megoldásokkal.
Kívülről valóban semmi nyoma a korábbi, felpumpált, a 307-est és a 308-ast meghatározó jellegnek. Ez egy hagyományos Golf-osztályos modell, már-már németesen visszafogott és precíz csomagolásban. Az orr persze jellegzetesen peugeot-os, a hűtőmaszk krómmal keretezett, a lökhárítón krómcsíkos, abban alapáron LED-menetfényes, a csúcsmodell esetében teljes mértékben LED-fényszórós. Nem formai, hanem technikai érdekesség: a csomagtérajtó műanyag, a hátsó lámpákat részint felnyitó elem.
Több a különlegesség az utastérben. Persze csak általánosságban, amúgy inkább a 208, 2008 által behozott vonal folytatását kapjuk. Apró és tömzsi kormánykerékkel, magasra helyezett, a jó olvashatóságot célzó, de csak a kormányt ölünkbe húzva látszó, amúgy a kormánykarima által takart műszerblokkal, abban a sebességmérővel ellentétes irányból, kívülről induló fordulatszámmérővel. Utóbbi megszokást igénylő, ahogyan a középkonzolra helyezett 9,7 colos érintőképernyő is. Az persze nem alapáras, csak a második felszereltségi szinttől jön, Bluetooth-kapcsolattal a telefon, a hifi, a szellőzőrendszer és az olcsón (110 ezer forintért) elérhető navigáció gombok nélküli kezelhetőségével. Nagyon bántani nem lehet, felületét tükröződésmentesnek mondja a Peugeot, mi nem, ahogyan azt is meg kell jegyezni, hogy a rendszer valóban rutint, „digitális gondolkodást” igénylő.
Az utastér amúgy kényelmes, minőségi, tágas és állítólag tartós is, a gyári nyúzópróbák eredménye azt ígéri, hogy a 3 éves, 80 ezer kilométert futott példányoknak sem lesz használtautó-hangulatuk. Így legyen, hiszen magyar átlagvásárló addig elvétve találkozhat majd vele. És jó hír, hogy a Peugeot kínálatában elsőként e modell kap alapáron 5 év/100 000 kilométeres kiterjesztett garanciát, így valóban lehet majd jó vétel egy még garanciális, 3 éves 308 leghamarabb 2016 vége fele.
Jó vétel lehet majd, hiszen futóműve pont azt adja magas szinten, amire az átlagautósnak leginkább szüksége van: rugózási kényelmet. Mellette egészen stabil is, pedig a rendszer nem egy űrtechnika: elöl pszeudó MacPherson, hátul csatolt lengőkarok párosa. Kanyarodási oldaldőlés van, de nem vészes mértékben, az úthibákon pedig a próbakör szerint tényleg egészen jól libben át a 308 – még elődjénél is jobban, pedig az is remekelt e versenyszámban.
Mivel a motorpalettáról korábban már mindent megírtunk, most csak vázlatosan említjük, hogy egyedül az alap, 1,2 literes, háromhengeres motor feltöltő nélküli, az összes többi turbós, s jövőre az alapmotor is jön majd mesterségesen lélegeztetve, 110 és 130 lóerővel, utóbbival automata váltóval is. Lesz majd új, 1,6 literes, 120 lóerős, 3,1 l/100 km vegyes fogyasztású és 2,0 literes, 150 lóerős BlueHDi, AdBlue adalékos, fogyasztás- és emissziócsökkentett dízel is, a legerősebb gázolajoshoz pedig szintén elérhető lesz majd automata váltó.
Peugeot 308 - műszaki adatok
1.2 VTi | 1.6 THP | 1.6 THP | 1.6 HDi | 1.6 e-HDi | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1199 | 1598 | 1598 | 1560 | 1560 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 | kézi/6 | kézi/5 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min] | 82 (5750) | 125 (6000) | 155 (6000) | 92 (4000) | 115 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 118 (2750) | 200 (1400) | 240 (1400) | 230 (1750) | 270 (1750) |
Végsebesség (km/h) | 172 | 202 | 215 | 183 | 196 |
Gyorsulás (0-100 km/h, s) | 13,3 | 8,9 | 8 | 11,3 | 10,2 |
Fogyasztás - város/országút/vegyes (l/100 km) | 6,3/4,2/5,0 | 7,7/4,4/5,6 | 7,7/4,4/5,6 | 4,3/3,3/3,6 | 4,2/3,3/3,7 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 114 | 129 | 129 | 93 | 95 |
Saját tömeg (kg) | 1075 | 1165 | 1165 | 1090 | 1160 |
Egyelőre azonban érdekes módon még csak robotizált sincs, az e-HDi turbódízel stop-startos, iszonyatosan hosszúra áttételezett 6 fokozatú váltós (a 120 km/órás tempó esetében hatodikban 2000 1/perc fordulattal futható), de nem több. Amivel viszont sokkalta több elődjénél az új 308, az az alap- és opciós ellátmánya. A bázist jelentő Access is tartalmaz egyebek mellett ESP-t, 6 légzsákot, távirányítós központi zárat, elektromos első ablakokat, manuális légkondit, fedélzeti számítógépet és sebességhatárolós tempomatot, valamint 6 (!) hangszórós, kormányoszlopról vezérelhető CD-rádiót. Lemez- és mindössze 15 colos felnit csakis az kap, a második, Active szint már 16 colos alut hord, első ülései magasságszabályzósak, középső könyöktámasszal ellátottak, a sofőré szabályozható gerinctámaszú. Hozzá már jár a hátsó elektromos ablak, a kétzónás automata klíma, a visszagurulás-gátló és az érintőképernyős középkonzol is, s esetében számos, az alapváltozathoz nem elérhető extra is megjelenik opcióként (pl. tolatókamera, navigáció, parkolóradar, panorámatető, síalagút és hátsó könyöklő). Utóbbi a csúcs, Allure verzió esetén már alapáras, ahogyan a parkolóradar és a tolatókamera vagy az oldalablakok króm szegélyezése és legfontosabb tételként a full-LED fényszóró is. Csak itt érhető el a holttérfigyelő-rendszer (65 000 Ft), vagy a vész esetén fékezésre mindenképp képes távolságtartós tempomat (120 000 Ft) is.
Az extrák tehát egészen olcsók, s modernségéhez képest a 308 is az. Sokat is vár tőle a Peugeot, flotta- és magánvásárlók megnyerését, amire van is esélye, ugyanis még az Év Autója díjas etalon Golf mellett is kiállítható, számba vehető modell, legtöbb konkurensénél pedig érezhetően frissebb, kényelmes, és jól vezethető. Európában a szegmens harmadik legnépszerűbbje szeretne vele lenni a Peugeot, azaz a korábbi 308 eladásainak másfélszerese a cél. Itthon szerényebb: a top5-be várják, idén 100 feletti, jövőre már 400 példányos eladással, s nem utolsó sorban a márkaimidzs javításával. Aki mostanában venne autót, próbálja ki, aki nem, az is! A Peugeot jövő hétvégén startoló teszthetén 308-ast vezetők között ugyanis egy példányt 308 napos használatra fog kisorsolni a vezérképviselet. Ugye milyen kár, hogy nem nőtt a modellt jelölő számsor?
Peugeot 308 - bevezető árak
1.2 VTi Access (82 LE) | 4 290 000 Ft |
1.6 THP Access (125 LE) | 4 810 000 Ft |
1.6 HDi Access (92 LE) | 4 980 000 Ft |
1.6 HDi Access (115 LE) | 5 340 000 Ft |
1.2 VTi Active (82 LE) | 4 750 000 Ft |
1.6 THP Active (125 LE) | 5 180 000 Ft |
1.6 THP Active (156 LE) | 5 340 000 Ft |
1.6 HDi Active (92 LE) | 5 350 000 Ft |
1.6 HDi Active (115 LE) | 5 710 000 Ft |
1.6 THP Allure (125 LE) | 5 640 000 Ft |
1.6 THP Allure (156 LE) | 5 800 000 Ft |
1.6 HDi Allure (115 LE) | 6 170 000 Ft |
Egy kérdésem lenne, kb mennyi km lehet megtenni 1,2 308-assal tele tankkal?
Végre ki tudtam próbálni a hétvégén. Szerintem az egyik legjobb autó jelenleg a középkategóriában. Nagyon sportos, közvetlen de nem rázós futómű, 5 liter körüli fogyasztás és a kis kormánnyal nagyon élvezetesen terelgethető. Ami megdöbbentett hogy milyen minőségi az egész verda, finoman csukódnak az ajtók, autópálya tempónál is csendes, minden kézre esik. Felüdülés volt beleülni, pedig gyakran járok friss Astrákkal és Focusokkal is. Teljesen partiban van az élvonallal, szerintem elérték a Golf szintjét. Érdemes volt kipróbálni!
Teljesen jól látszik a műszerfal én 180 cm vagyok. Szarok a képek, mint már korábban leírtam ilyen szögben soha nem is látod ha beleülsz, de figyelni kell a kormány beállításra az tény. Azért vicces hogy mindenkinek milyen határozott véleménye van, anélkül hogy akár valaha is látta volna az autót, esetleg beleült volna. Sajnos az a baj hogy sokan így is választanak autót, többet számít az autót sohasem látott fórumozók véleménye és néhány felületes újságcikk, mint maga az autó.
A műszerfalat lehet, hogy csak a 180 cm magas vezető látja, mert a kormányküllők között nem sok látszódik.
Én ezt nem értem. Nem ültek bele a tervezők?
Touch panelre tenni mindent nem biztos, hogy jó ötlet. A gyorsan tekerhető gombot pl. nem helyettesíti.
Amelyiket én venném az a 1.6 HDi (115) Active, de az is csak kb. 400 ezerrel olcsóbb, mint az ugyanezzel a motorral, hasonló felszereltségű Focus.
Ebben a szegmensben különben hasonló csomagot (motor, felszereltség) kb. ugyanannyiért adnak a többiek is. Leginkább a garancia, használhatóság, kényelem és márka iránti bizalom dönt, no meg a kialkudott engedmény!
Fél év és majd akcióban 3.4 milláért lehet kapni! Mert ilyen áron nem fognak érte tolongani!
Mondjuk ebből a szempontból a képek rosszak, valóságban tényleg jól látszanak a műszerek a volán mögött, illetve fölött, tehát sohasem úgy ahogy a képen látszik, illetve nem látszik.
Szerintem kifejezetten jó hogy az alapverzióhoz nincs érintőképernyő, így azoknak is van alternatíva akik nem szeretik ezeket az eszközöket, pl. idősebb korosztály vagy aki nem akar érte fizetni.
Egyébként volt alkalmam beleülni egybe és tényleg jó a kis kormány és a magas műszercsoport, abszolút jól be tudtam állítani a kormányt és tökéletesen láttam felette a műszereket, látszik hogy az egész nagyon ki van találva. Egészen elképesztő hogy a kormány-érintőképernyő-váltó hármas egy kb. 20 cm-es háromszögben van, így minden könnyen elérhető, kényelmes.
A 4,2 milliós ár szerintem kedvező egy ilyen felszereltségű és kialakítású autónál, az 5 év garancia pedig sokat dob rajta.
Sajnos vezetni még nem volt lehetősége, de állítólag a jövő héten már ki lehet próbálni, én mindenképpen megteszem!
“Az alapverzióhoz nem jár, nem is rendelhető az érintő-középkonzol.”
Akkor iCockpit extrának tekinthető? Mi van akkor helyette? Pedig már azt hittem, hogy a pug alap tapis lcd-vel és navival egy nagyot alkotott. Na majd valamelyik koreai meglépi.
Ezzel a műszer és kormány elhelyezéssel nem értem mit akartak elérni. Jó kora autó vásárló réteget elriasztanak vele, meg sem nézik.
Lesz sírás a franciáknál ha csődbe mennek (talán már ott is vannak).
A 308-as egyszerre hasonlít a Cee’d-re,hátul(a lámpát kivéve)és a tetővonala tiszta 1 es Bmw….,szóval a külső össze van gyúrva,de talán ez nem is baj.
Belül nagyon mutatós és minőségi,viszont a műszercsoport elhelyezésével nem tudok megbarátkozni.
Az ára abszolút mértékben nem,de francia kocsik árszintjéhez mérve eltúlzott….,hamarosan lesz szerintem egy 3,99 milliós kivitel!