Fogadjuk el: mínuszokban feleződik a konnektorosok hatótávja
Télen a rezsi is, a konnektoros modellek fogyasztása is magasabb
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokak számára nehezen feldolgozható, hogy az akár csak részint elektromos modellek fogyasztása télen jelentősen megugrik. Pedig, ha belegondolunk, a fűtésszámlával is így van ez.
Tesztjeinknél saját magunk is tapasztaljuk, hogy az alapesetben igen hatékony villanyautók téli fogyasztása a fűtés energiaigénye miatt jelentősen meg tud nőni, hatótávjuk le tud csökkenni. Ellentételezésként azonban említhető például a távirányítással is indítható fűtés, amit a Renault Zoe előző generációjában is élvezhettünk
A 20 millió forint alatti plug-in hybridek körében egyértelmű hatótáv-rekorder a 306 lóerős rendszerteljesítményével is kiemelkedő Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
A világ fejlett országaiban jelentős különbségek mutatkoznak a napi ingázás távolságában. Az átlagos észak-amerikai dolgozó 26 kilométerre lakik a munkahelyétől, a britek esetében 19 kilométer az átlag, Ausztráliában az ingázók kétharmada nem utazik többet 14 kilométernél egy irányban. A különbségekben számtalan tényező játszik szerepet, a földrajzi adottságoktól a társadalmi szokásokon át a városok történelmi kialakulásáig és közlekedési hálózatáig. A lényeg azonban az, hogy
egy társadalom akkor tud hatékonyan átállni az elektromos közlekedésre, ha a lakosság többsége képes belső égésű motor nélkül intézni mindennapos autózását: amíg ez nem megy az év 12 hónapjában, nehéz rávenni az átállásra az embereket.
72 kilométeres WLTP hatótávjával remek ajánlat a 225 lóerős rendszerteljesítménnyel, alapáron fronthajtással, 11,445 millió forintról startoló Ford Kuga is
Ez egybevág azzal a gyakorlattal, hogy a legtöbb, Európában forgalmazott mai plug-in hybrid modell akkumulátor-kapacitását úgy méretezik a gyártók, hogy a felhasználók 50 kilométer körüli távolságot tudjanak megtenni tisztán elektromos üzemben, ennél persze a gyakorlati felhasználás általában kevesebb hatótávot mutat. Ehhez képest a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid már említett (WLTP norma szerint 75, városban akár 98 kilométeres) elektromos hatótávja jelentősen több, mint a konkurenseké. Hogy erre miért van szükség, amikor az átlagos európai napi ingázása 50 kilométer alatti? Nos, egyrészt azért, mert bár az átlag európai dolgozó kevesebb mint 15 kilométerre lakik munkahelyétől, negyedük már több mint 20 kilométerre, s szép számmal vannak, akik még messzebb. Másrészt azt sem mellékes, hogy bár a mi éghajlatunkon is az év 8 hónapjában megvagyunk komolyabb fűtés nélkül, ám amint beköszönt a tél, szükség van a kilométerek helyett hőtermelésre is fordítható tartalék kapacitásra.
Esőben és havazásban is bedugva hagyhatjuk autónkat, a Type2-es csatlakozó megfelelően szigetelt
Kis magyarázat az ábrához: a 32 Fahrenheit fok a fagypontot jelenti, már ott is 20% körüli a hatótávvesztés a kellemes 68 Fahrenheit/20 Celsius fokos levegőhöz mérten, a további hőmérséklet-csökkenés fokozódó hatótáv-vesztést jelent
mínusz 20 foknál pedig pont fele annyit tudunk utazni, mint ideális körülmények között.
Közép-Európában évente legfeljebb pár hétig mérhető ilyen hideg, ám ez aligha vigasztalja azokat, akik –10 °C-ban kénytelenek lemondani plug-in autójuk környezetbarát üzemeltetéséről, mert az az ígért 50 helyett csupán 30 vagy még ennél is kevesebb kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.Nem nehéz kiszámolni azt, amit a felmérés is megállapított: a Toyota RAV4-re ilyenkor is számíthat a gazdája. A fagyos körülmények között mért – kifejezetten jónak számító – 45 kilométeres valós hatótávolság pont elegendő ahhoz, hogy oda-vissza emissziómentesen közlekedjünk. Ugyanezt tapasztalta egyébként a közelmúltban a legnagyobb kanadai autós folyóirat szerkesztője, amikor a modell helyi szabvány szerint 67 kilométerre hitelesített hatótávolsága mínusz 15 fokban csupán 50 kilométerre csökkent, nem nehezítve a mindennapi használatot.
Ha fagyban is 50 kilométer körüli elektromos hatótávot szeretnénk, a Toyota RAV4 mellett a BMW X5 és a Mercedes-Benz GLE konnektoros verziója alternatíva a plug-in hybridek közül. A tisztán elektromos modellek sorából azonban a legolcsóbb mai példányok is gond nélkül tudják a 100 kilométer feletti távot is, fűtéssel is
Forrás: Smarter Media; Fotók: AN archívum, Toyota, driving.ca, grafikonok: geotab.com
Nyáron meg a klíma miatt feleződik. Szóval kb. áprilisban, meg októberben tudja a gyártó által feltüntetett érték kb. 80%-át.
Persze, kell energia a fűtésre meg a hűtésre is, de a legnagyobb mumus az akku kapacitásvesztése. Amelyik villanyautónak van okos hőmenedzsmentje, az kevésbé érintett a hatótáv vesztésben. A Tesla Y például az új hőcserélős, akku-előfűtéses megoldásával télen is egész jól teljesít.
Jellemzően a PHEV-eknél az akkufűtést teljesen el szokták spórolni, némelyiknél még a hűtést is. Ilyenkor aztán csodálkozik a tulaj, hogy a benzinmotor jóval többet megy nyáron is, mint amire számított.
Bővebb családban van egy Mitsubishi Outlander PHEV. Kiírja, hogy elektromosan megtehető hatótáv 45 km. Abban a pillanatban, amikor benyomod a klímát azonnal 22 km-re vált.
Az egy dolog, hogy az Outlander mit ír ki. A Nissan Leaf a nyári hőségben klímázva kb. 7-8% hatótávot veszt.
Nem fogadok el semmit.
Nem fogok kompromisszumot kötni a hatótáv ügyében néhány fartúró zöldike miatt.
Visszafele fejlődünk vagy mi van?
Nem én, nem az országom szennyezi a környezetet, hanem az Usa meg Kína… ezek viszik a prímet. Na, ez a kettő rendszabályozza meg saját magát és akkor nem lesz ennyi szennyezés.
A „sok” ész szét ne feszítse a fejedet… Mi egy 10 milliós kis xarkupac vagyunk, ők meg több százmillióan vannak és élvonalbeli gazdaságokon csücsülnek, hatalmas területeken. Itthon mondjuk lehetne kezdeni az erdők és az útszélek takarításával a „reformokat”, de úgy látom, egyeseknek már világmegváltó terveik is vannak. Hajrá Magyarország! 😀
A jövő a hidrogén.
https://www.toyota.hu/world-of-toyota/articles-news-events/2014/new-toyota-mirai.json
Nem a villanyautók. Azok csak egy ugródeszka a hidrogén felé.
Hidrogén? Bocs, de nem. Nem fogok kompromisszumot kötni néhány félretájékoztatott gépészagyú miatt. Konnektor és elektromos hálózat mindenhol van, a hidrogénkutak meg a holdban. Az én pénzemen ne építsenek ki kurvadrága hidrogén töltőket, és nem fogok 700 bar nyomású tartályokon ücsörögni menet közben.
Váú!
30 km/s-al haladunk átlagosan, kapaszkodj! Le ne ess!
Van egyszerűbb és állítólag a Porsche nemsokára piacra dobja: szintetikus benzin! Minden maradhat a régiben és – azt mondják – környezetbarát, mivel újra és újra kiszedik a légkörből a CO2-t (persze ehhez ökoáram is kell…)
Aha.. szintetikus benzin… Ez ugyanolyan bullshit, mint anno az, hogy a PET-palack környezetbarát, mert reciklikálható, ellentétben a visszaváltható üveggel, mert annak a tisztítása szennyezi a környezetet. Aztán jól belefulladtunk a PET-palackba, és most kétségbeesetten próbáljuk megint a visszaváltható üveget bevezetni. Az egész benzinégetést el kell felejteni, mert nem tudjuk az általa okozott károkat kompenzálni.