Flottaharc: Pulsar vs Octavia, Astra, Focus, Golf
Melyikkel járunk a legjobban? Mérlegen a Nissan Pulsar és a legnépszerűbb kompaktok
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Itthon a céges vásárlók túlsúlya miatt az eladások zömét az alsó-középkategória adja. A szegmens új kihívója a Nissan Pulsar. Lássuk, mit tud a top modellekkel szemben.
Nemrég járt teszten az alapmotoros Nissan Pulsar, s felettébb kellemes emlékeket hagyott. Az persze nagyjából biztos, hogy a kategória csomagtérbajnokának, s a teljes piac legnépszerűbb modelljének számító Skoda Octaviát akkor sem fogja megverni, ha hátsó lábtérből éppenséggel nagyobbat ad, de azért nem csak vele, a hazai eladások zömét adó alsó-középkategória toppmodelljeivel, a második legkelendőbb Opel Astrával, az idén megújult Ford Focusszal és persze a sokak által etalonnak tartott Volkswagen Golffal is érdemes összevetni. Pontosabban inkább azok vásárlása esetén érdemes megnézni a Pulsart is.
Méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Ford Focus | 4358 | 1826 | 1484 | 2648 | 363-1148 |
Nissan Pulsar | 4387 | 1768 | 1520 | 2700 | 385-1395 |
Opel Astra | 4419 | 1814 | 1510 | 2685 | 370-1235 |
Skoda Octavia | 4659 | 1814 | 1461 | 2686 | 590-1580 |
Volkswagen Golf | 4255 | 1790 | 1452 | 2637 | 380-1270 |
Először természetesen kívülről. A forma szubjektív, a méretek viszont a gyártók által közölt egzakt értékek. Alább a táblázatban olvasható minden. És igen, meglepetés nincs, az Octavia a méretbajnok, ami azonban parkolóhely-kereséskor, garázsba beféréskor nem előny. Tengelytávból a Pulsar ad legtöbbet, s az Octavia után a csomagtér is esetében a legnagyobb. Ráadásul 3,2 centivel rövidebb is az Opel Astránál, s alig (2,9 centivel) hosszabb a Ford Focusnál. Az Octaviánál nagyon jelentős mértékben, 27,2 centivel rövidebb. Az már csaknem 16 centivel túlnyúlik a 4,5 méteres hosszon, ami bizony sok garázsban vízválasztó lehet. Ha a kompaktság fontos, akkor a Golf a nyerő, az csak 4,255 méter hosszú, azzal a legkönnyebb parkolóhelyet találni.
Belső méretek*
Ford Focus | Nissan Pulsar | Opel Astra | Skoda Octavia | Volkswagen Golf | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1380 | 1450 | 1480 | 1470 | 1510 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1360 | 1450 | 1440 | 1480 | 1440 |
Belmagasság elöl (mm) | 880-950 | 940-1020 | 880-950 | 920-1000 | 890-965 |
Belmagasság hátul (mm) | 920 | 940 | 940 | 950 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) | 190 | 300 | 190 | 280 | 200 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 530 | 510 | 540 | 500 | 510 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 490 | 490 | 520 | 490 | 500 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1030 | 1360 | 1030 | 1500 | 1270 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1030 | 1000 | 1030 | 1000 | 1000 |
Csomagtér magassága (mm) | 500 | 610 | 420 | 560 | 490-700 |
Csomagtér hossza (mm) | 830 | 740 | 760 | 1050 | 730 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1500 | 1600 | 1600 | 1900 | 1480 |
Raktérnyílás szélessége (mm) | 940 | 1040 | 990 | 1000 | 1080 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 760 | 770 | 730 | 1100 | 700 |
A belső méreteknek természetesen van közük a külsőkhöz, de a korreláció nem egyértelmű. A kívülről legnagyobb Octaviáé a legnagyobb csomagtér - ezt mindenki tudja. Igazából az sem meglepetés, hogy a legnagyobb tengelytávú Pulsar adja a legnagyobb hátsó lábteret. Fejtérben szintén a Pulsar a nyerő, de elöl pont annyit tud a Ford Focus is és a többiek is közel annyit. Az utastér szélességével elöl a Golf, hátul az Octavia a leginkább uras, minden méretet egybevéve a tágas Octavia és Pulsar után a kívülről legkisebb Golf következik helykínálatban, majd Astra és Focus a sorrend.
Műszaki alapadatok és alapárak
Ford Focus 1.6 Ti-VCT | Nissan Pulsar DIG-T 115 | Opel Astra 1.4 Ecotec | Skoda Octavia 1.2 Tsi | Volkswagen Golf 1.2 TSi | |
Hengerűrtartalom (cm3) | ]1596 | ]1197 | ]1362 | ]1197 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 | kézi/5 | ||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 125 (6000) | 115 (4500) | 100 (6000) | 86 (4300-5300) | |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 159 (4000) | 190 (2000) | 130 (4000) | 160 (1400-3500) | |
Végsebesség (km/h) | 192 | 190 | 178 | 181 | 179 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,9 | 10,7 | 13,9 | 12,0 | 11,9 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 5,9 | 5,0 | 5,6 | 5,2 | 4,9 |
CO2 emisszió [g/km] | 136 | 117 | 130 | 119 | 113 |
Alapár [Ft] | 3 850 000 | 4 390 000 | 4 399 000 | 3 998 900 | 4 890 770 |
A motorkínálat érdekes kérdés, a Pulsar, az Octavia és a Golf esetén minden motor turbós, a Focus és az Astra esetében szívó az alap, s a legkedvezőbb akciós ajánlatok is azokat propagálják. Így aztán a többieknél is az alapmotorokat választottam az interneten elérhető akciós ajánlatokkal. Ez a legdrágábbnak számító Golf esetén 700 000 forintos „Használtautó akciót” jelent. Utóbbihoz nem kell feltétlenül használt autót leadni, netán a Használtautó.hu-ra hivatkozni, ezt a tételt simán be lehet ikszelni az árlistában. A Skodánál hasonló módon 600 000 forintos „árkedvezmény” választható, badarság lenne nem kérni azt. Egyéb extrákat nem választottam a konfigurátorban, az akciós alapmodelleket néztem, igaz, a Fordnál nem csak „jóárasítás”, komoly ellátmány és 5 éves garancia is jár a december végéig rendelhető Technology limitált szériához. A 6 légzsák és az ESP alapból is járna, viszont kétzónás automata klímájával, tempomatjával, elektromos első ablakaival és fűtést is kínáló tükreivel, 16 colos alufelnijeivel, Bluetooth kihangosítójával és ködfényszórójával a Focus nem csak az összevetés legolcsóbbja, hanem a legjobban felszereltje is.
Még egy modell, a Skoda Octavia ad hajszálnyit 4 millió forint alatti árat, itt viszont az ellátmány nem olyan combos, a hat légzsák mellé van ugyan sofőroldali térdlufi is, a klíma viszont manuális, a felni acél, a központi zár távirányító, az MP3-as rádió Bluetooth-kapcsolat nélküli és tempomat sincs. Az árverseny harmadik helyezettjének számító, a legizmosabb és legtakarékosabb alapmotort, valamint egyedüliként hatsbességes váltót kínáló Nissan Pulsar esetén utóbbi, a sebességszabályozó korlátozóval együtt megvan, ahogyan a távirányítós központi zár és a Bluetooth-kapcsolatos, kormányról vezérelhető hifi is. Az ablakok itt hátul is elektromos mozgatásúak, a klíma viszont még itt is manuális. A nála alig drágább, viszont a mezőnyben legkevésbé dinamikus Opel Astra Business esetén viszont automata. Van még hozzá IntelliLink érintőképernyős szórakoztató és információs rendszer, metálfényezs, ködfényszóró, az Astránál nem alap 6 légzsák, sötétített hátsó ablak és elektromos első ablak is. Ez is elbizonytalaníthatja a Pulsar vásárlóit, ám döntés előtt tessék mindkettővel menni egy-egy kört (az alapmotorral), s utána érdemes választani.
A Golfhoz egyértelmű márka-/modellkötődés szükséges. Az összevetés legdrágábbja. Nem rossz alapmotorral, de csak ötsebességes váltóval, az ötajtós karosszéria esetén bázis Trendline szint esetén nem is rossz alapellátmánnyal. A Pulsarhoz hasonlóan jár előre és hátra is elektromos ablakmozgatás. Elektromos és visszagurulás-gátlós a rögzítőfék, van fáradtságérzékelő, kanyarodási fényt is adó ködfényszóró, a Pulsarnál is meglévő stop-start. Az ott szintén szereplő Bluetooth-kapcsolat és tempomat viszont nincs, azokkal együtt a Golf ára már 5 millió forint fölé nő. Ezek az ajánlatok. Be kell valljam, a Ford komoly akcióján magam is meglepődtem, de ha választanom kellene/lehetne, mindent - helykínálatot, külső méreteket, motort, menetdinamikát és fogyasztást is - összevetve talán még mindig a Pulsarra voksolnék. Persze új autót nem vennék, ennyit pénzért autót sem vennék. És te?
[i] “Ekkora erővel az ablakemelő kapcsolója kerülhetne pl. a tetőkárpitba, mert ott is el lehet érni…” [/i]
Neki pl. ott volt. Imádtuk.
[url]http://imageocd.com/automobiles/alfa-romeo-75-pictures-and-wallpapers-6[/url]
[i]“a visszafele járó fordulatmérő nálam olyan mint a középre tett műszeregység az egyterűeknél – kiveri a biztosítékot.”[/i]
Ízlés dolga. Pedig könnyű hozzászokni.
Szerintem ide inkább a Skoda Rapid illene, ha már a Golf az etalon. Árnyaltabb lenne, mint az is ha közel azonos teljesítményű változatokat tennénk egymás mellé – elsősorban az áruk miatt. A felszereltségek terén lehetünk engedékenyek, elvégre a legfontosabbakat mindenki adja, a parasztvakítás meg legyen a kereskedők játszótere. Nem rossz autók ezek, bár az Astra túlsúlyos, igaz hazánkban nagy kedvenc, szép is, de azért be-be csúszik némi gond a használat során, van hová fejlődnie. A Golf tényleg jó, de konzervatív, és drága, “befektetésnek” viszont jó. A Focus jó választás lehet, jó a futóműve, de belül kissé giccses, olcsó hatású. Az új Pulsart próbáltam, szerintem ez a motor-váltó így nagyon rendben van. Utoljára a Seat Leon 1.4 Tsi tetszett ennyire. A flottabiznisz meg a “rugalmasságról” és az egyedi kedvezményekről is szól a listaáron felül. Ha valakinek “leesik” egy autó az üzlet során, akkor az sem számít dízel, vagy benzines, a döntést számtalan “más” tényező is befolyásolhatja. A Peugeot 308 jó úton jár, de még bizonyítania kell. Ja,és a visszafele járó fordulatmérő nálam olyan mint a középre tett műszeregység az egyterűeknél – kiveri a biztosítékot. Ekkora erővel az ablakemelő kapcsolója kerülhetne pl. a tetőkárpitba, mert ott is el lehet érni…
Mivel a kedvezmény modellenként és felszereltségenként is változik egy adott márkán belül is, sőt, a vásárló cég is eshet más kedvezmény osztályba, így azokat lehetetlen egy ilyen cikkben összehasonlítani.
A felhasználói faktort felejtsd el, ez nem az a helye a világnak, ahol 1-2 cégen kívül ez bárkit is érdekel. Egyszerűen nem nyom a latba semennyire. Amúgy kár.
Gumiköltség…általában azonos kerékméretekkel szerelik a hasonló kategóriába tartozó autókat. Milyen különbséget mutatsz ki?
Amúgy a szerző és az olvasók figyelmébe ajánlanék néhány szempontot, amelyek egy valódi flottavásárló esetén játszanak:
– Flottakedvezmény: a legkisebb cégek is flottakedvezményt kapnak manapság, így a cikkben lévő árak teljesen irrelevánsak
– Dízelek: a céges vásárlók jelentős része dízel autót keres, a benzinesek ára és teljesítménye néhány kivételtől eltekintve nem érdekli a flottavásárlókat
– Karbantartási és gumiköltségek: főleg sokat futó autóknál ez jelentős tétel, bőven meghaladhatja pl. a felajánlott árkedvezmény összegét a pluszköltség
– Fogyasztás: hasonló a karbantartáshoz, 0,5-1 liter különbség hosszú távon jelentős megtakarítást hoz
– Maradványérték: ugye nem mindegy hogy 3, 5 vagy 8 év múlva mennyiért tudom értékesíteni a leamortizálódott autót, ez szintén jelentős tétel
– Felhasználói faktor: ez egy rejtett költség, de ha valamelyik alkalmazottam olyan autóban ül amiben nem érzi jól magát vagy nincsenek meg a megfelelő kényelmi, esetleg biztonsági berendezések, akkor fáradtabb lesz, többet hibázik, esetleg balesetet okoz, ami ugye költség. Ha nem érzi magát jól a munkahelyén (ami sokszor az autója) az szintén költség mert nem fog jól teljesíteni a munkában.
Sajnálom hogy az új Peugeot 308 kimaradt a tesztből, pedig ha az év autója díjat is elnyerte, valószínűleg méltó lenne az összehasonlításra… Gyanítom hogy számos tekintetben (pl. fogyasztás, alacsony tömeg, kiforrott HDi motorok, csomagtartó, vezethetőség) verné a mezőnyt. Na mindegy.
Én a cikkből az autók önsúlyát hiányolom az azért elég sok mindent meghatároz nálam mondjuk vásárláskor, és egyenes arányban van amúgy is az autó valós fogyasztásával is.
Alapmotor, a Nissanban… nincs is más, csak még egy 1500-ös dízel. Ebből lehet “választani”. Nem tartom valós kihívónak.
Igen, elsőre magam is azt vettem be, de ha már a többieknél is az alapot írtam, itt is az alapot. Itt ez az, ennek tükrében nem olcsó az Octavia.
Kedve s Mátyás!
Ha az Octavia, a táblázatba talán jobban illő, 105 LE teljesítményű TSI verzióját vesszük az már eleve 692 150 forinttal drágább mint a figyelembe vett, kisebb 86 LE teljesítményű. Igaz lehet mindez a nagyobb testvérre is.