Finommechanika – Honda Civic Tourer teszt
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szerethető autó az új Civic Tourer, ami a Honda 1.6-os dízelével ha nem is a legolcsóbb, de az egyik legigényesebb a kategóriában.
Immár 13 év kihagyás után újra van kompakt kombi Honda. Nem a nyolcvanas évekbeli Accord shooting brake-től kölcsönzött Aerodeck néven, hanem már Tourerként. A Honda Civic első, 1973-ban bemutatott generációját még egy 1.2-es kis motor hajtotta, és alig 3,7 méteres hosszával a legtöbb mai - kicsinek nem nevezhető - kisautó lepipálja méretben. A fejlődés persze nem állt meg a Hondánál, a Civic világautó lett. Több helyen gyártják több néven és számtalan kivitelben. A mi európai Civicünk már jó ideje az angliai Swindonban készül, ahol 2012-ben több száz millió fontot fektettek be, hogy felkészítsék a gyárat az akkor új CR-V és a Civic gyártására, nem is beszélve az Európának tervezett 1.6-os dízelmotorról. A 120 lóerős gázolajos elegendő erőt ad a családi álterepjárónak is, ferde háttal meg nagyon jól fogyaszt.
Ezen az enyhe modellfrissítés sem ronthatott, gondoltuk, de mégsem így lett. Két értéket mértünk az autóval, egy városi-országutas-autópályás vegyes szakaszt 4,9 l/100 km értékkel teljesített váltott sofőrökkel, ami nem rossz érték, de nem a gyári 3,8 liter. Nekem több városi araszolással, rövid távú használattal, de a váltást jelző nyilakat figyelve és az Econ gombot benyomva, a műszerfal kizöldülésére hajtva 5,2 liter jött ki, igaz, a tesztautó-leadáskor főszerkesztőnk már csupán a Budaörsre gurulással 5,1-re csökkentette az átlagot. Ez sem vészes érték, de a főszerkesztőnk azért kilátásba helyezett egy eco-kurzust, igaz, ez már egy másik sztori. Maradva ennél a forgalmi szerint kék, katalógus szerint Twilight Blue Metallic színű kocsinál, annyira összetett a bennem kialakult kép róla, hogy a fogyasztás abban csak egy kicsi, szinte elhanyagolható részlet. Az alig 30 kiló körüli súlytöbblet nem okozhatja az eltérést a korábban próbált ötajtóshoz mérten, városi tempónál meg a ferdehátúénál nagyobb légellenállás sem hozhatna elvileg ekkora többletet.
A Civic Tourer kialakítása jól sikerült, ha azt nézzük, hogy a tengelytáv növelése nélkül mennyire egységes, ízléses formát sikerült adni neki. Jól mutat a hátsó kerék fölötti domborítás és a hátsó ajtón a lámpákat összekötő piros műanyag. Tiszta '80-as évek, de azért összességében modern és felismerhetően hondás. A 2006-os űr-Civic technikáját és alapformáját viszi tovább a 2011-ben bemutatott kilencedik generáció is, aminél az enyhe modellfrissítéssel együtt mutatták be a kombit, amit a két és fél korábbi generációnál elspóroltak Hondáék. A második űr-Civic műanyag eleje is megmaradt, csak befeketedett, és régi ismerős az összesen ötrészes műszerfal is, de annak sajnos a menüje nincs már a kor és a konkurensek színvonalán. Régen vezettem már Hondát, de az Accordnál nem emlékszem semmi ilyen stiklire. A Civic Tourer futott kilométereinek megtekintéséhez kollégámtól kellett segítséget kérjek. A fedélzeti számítógép ugyanis a kormányról, a vele közös kijelzőn megjelenő kilométer-számláló a műszerfali pöcökkel lapozandó.
Ennél nagyobb baki viszont nincs az autón. Odabent decens a rend, és a Star Trek stílusú műszerfalat is meg lehet szokni. Önmagában én is jobban szeretem a hagyományosabbat, vagy az ahhoz hasonló vetítettet, de ez ez autó része, és mint csomag, így is jó. Az ülések elég nagyok és hondásan kényelmesek, az 53 centiméteres ülőlaphossz egy kategóriával feljebb sem rossz érték, én a 179 centimmel jó helyet találtam a kormány mögött. Többször írtam, alapvetően szeretek magasan ülni, ezért a Honda üléspozíciója nem zavart. Sokkal inkább a ferde tetőív, persze a fejemet nem vertem be, mert van hely, de azért fura volt. A nagy puttonnyal való trükközés ára a relatíve magas ülés. A tankot nem a hátsó csatolt ferde lengőkaros, helytakarékos futómű környékére építették be, hanem az első ülések alá. Emiatt jóval magasabb az alaphelyzete, mint például a Volkswagen Golfnak vagy padlóváz-testvéreinek. Engem nem zavart, bár így pont legalul ültem, magasan. Egyik kollégámat kifejezetten bosszantja, ő azt szereti, ha mélyen vezethet, de egy kistermetű kolléganőnél épp azért lett Civic a családi autó, mert ebben tudja biztonságosan magára állítani az ülést és a kormányt.
Érdekes hangulatú a beltér. A high tech műszerfal mellet a kárpit '80-as éveket idéző mintája kicsit vicces, de szerintem kellemes részlet. Ahogy az érzésre örök életet ígérő vastag, szürkés tetőkárpit is - legalábbis nekem, a kollégák viszont teljesen helyénvalónak, jónak találták. Az ülésekről ráadásul lecipzárazható a héj, ennek a konkrét darabnak sem ártana már egy mosás, 4 ezer kilométer alatt sikerült összekoszolniuk a tesztelőknek. Mint minden világos kárpit, így ez sem annyira alkalmas a hátsó ülésen kakaózó, csokizó gyerekekhez. Pedig családi autónak ideális a kombi Civic. Ez a kategória legnagyobb csomagtartója cím nyertese, 624 literjével ráver a kompaktokon túlnőtt Skoda Octaviára is, de nem is ez a lényeg, hanem a használhatósága. A legalacsonyabb raktérpereműnek hirdetik, ám saját mérésünk szerint a Renault Mégane Grandtour esetében holtversenyben ugyanannyira magasra kell emelni a bőröndöt. A második sor üléseinek támlája viszont egy mozdulattal előredönthető, és közben az ülőlapok is lesüllyednek, így teljesen sík padlót kapunk. Kiszedve a kalaptartót, a padló rekeszébe el tudjuk rejteni a defektjavító-készlet fölött. Így nem kell kipakolni, garázs híján felvinni a lakásba. Sokat ér a kulturált kialakítás, amivel az autót telepakolva sem kell magunkat "szállító Józsinak" érzeni. Hogy nem lehet előredönteni az utasülést? Igen, ha 2 méter körüli tárgyakat kell vinni, már lehet, hogy jobban járunk a házhoz szállítással. A Tourer azoknak jelenthet megoldást, akik nem akarnak egyterűt, mégis szeretnének úgy pakolni, hogy ne kelljen a holmikkal sakkozni. Vagy, akik szeretnének magasan, biztonságot adóan ülni, de lehetőleg hagyományos felépítésű autóban.
És persze a japán autók rajongóinak, akik elismerően csettintenek a megvilágított gyújtáskapcsoló láttán, és nem csodálkoznak, hogy benyomva és közben elfordítva lehet belőle kivenni a kulcsot. Akik nem furcsállják, hogy az ablaktörlőt egy törlésre fölfelé, szakaszosra lefelé kapcsoljuk, és örömöt okoz nekik az a mérnöki szemlélet, ami mentén a hátsó ablaktörlő mindkét végállására tettek mosófunkciót, azok hamar civicesek lesznek. Honda-tulaj barátomat kérdeztem, miért pont a Civic, mosolygott és annyit mondott: Figyelj, én mérnök vagyok. Hallgasd meg a kézifék kattanását, és megérted. Így tettem, mert bár ismerem régről a Honda váltók finomságát, de magam előbb választanék egy jól működő automatát egy dízel kombiba. Emiatt nem értettem először: minek ide a fém pedálburkolat és a gyakorlatban keveset érő elektromos állítású lengéscsillapítás? A Honda azonban biztosan tudja, hogy az egész autó mechanikai - és elektronikai - kidolgozása van olyan, hogy levegye az embert a lábáról. Aki fogékony a precizitásra, örömét fogja lelni a kormányban és a futóműben is, ami a pesti utakon sem ráz, és egyfolytában a határozott erőt igénylő, rövid úton kapcsolható váltó valószerűtlenül rövid karján lesz a keze. A kategória talán legjobb váltója mellé sajnos a vezetőoldali tükör irányából eredő nagyon erős szélzaj is jár (legalábbis járt a tesztautónál), és az is furcsa, hogy bár a start-stop rendszer finoman dolgozik, az alapjárati vibrációt átadja a motor a pedáloknak.
Hogy a jelenleg kapható leggazdagabb, Lifestyle felszereltségű Civic mit ad 7,3 milliós alapáron? Szinte mindent, de azért az attól függ, mihez hasonlítjuk. A tesztautó csak a feláras metálfénnyel lépi túl az alapárat, nem volt benne az ADAS néven összegyűjtött vezetéssegéd-rendszer (városi vészfékező, ütközésre/sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő) ami sokat adna a már szériában meglévő értékeihez. Hogy mit lehet ennyiért kapni? Ott a Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 CR TDI DSG 6,7 millióért, amiben persze nincsen még xenon fényszóró, viszont benne van az egyik legjobb automata váltó. De sokkal olcsóbb a Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi Dynamique felszereltséggel 5,9 millióért 130 lóerővel és a világuralomra törekvő japánság érzetének teljes hiányával. Hogy kinek melyik lehet a legjobb választás, az részben sajnos hitbéli kérdés. Kvázi német cseh, francia, vagy éppen japánnak álcázott angol? A Honda Civic nagyon jó kocsi, és megnyugtató vele az autózás. Akinek bejön a műszerfal és a külső, na meg a hangsúlyozott japánság, az nem fog csalódni benne, dízelként sem.
Árak
Tesztmodell alapára
6 514 000 Ft (2014.04.24.)
Tesztautó ára
7 447 000 Ft (2014.04.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
Végsebesség:
195 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4535 mm
Szélesség:
1770 mm
Magasság:
1465 mm
Saját tömeg:
1337 kg
Össztömeg:
1950 kg
Terhelhetőség:
480 kg
Tengelytáv:
2595 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
624-1668 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
930-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1450 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
520-760 mm
Csomagtér hossza:
790 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1830 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
790 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1597 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
300 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
195 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
CO2-kibocsátás:
103 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
A hasonló japán és koreai csomagképzést nem értem, Nézegettem a Civic árlistáját, külön-külön nem lehet extrákat kérni (vagy csak én nem találkoztam ilyen táblával) és ha szeretnék mondjuk tempomatot, akkor kapásból a 3. felszereltségi szinttel kell kezdenem, ami legalább fél misivel drágább az alapverziónál. Ja: nincs hátsó légbefúvó.
A formája megosztó, élőben még nem láttam…
A bemutatókor írta valaki egy fórumba, hogy mennyivel olcsóbb, mint egy VW csoportos hasonló kombi – hát nem (legalábbis a publikus árjegyzéket nézve).
Én szerettem az előző generációs verziót (hajtottam 1 évig egy 1.8 Sport-ot).
A „nem egy ligában játszik” kifejezést én, – mint írtam is – a formatervre értettem. Nem hasonlítottam sem múltat, sem eladási számokat. Nem bonyolódtam bele ennyire. Nincs is erre szükség, egyszerűen rá kell nézni a két kocsira, és ordít a különbség. De mondom ez csak az én véleményem, hiszen ez ízlés kérdése, biztos van olyan, akinek a Civic tetszik jobban.
Ha választanom kellene biztos, hogy a Leon lenne a nyerő a külső alapján. A motorok mindkettőben jók, a Hondának is jó híre van, és a VW is megbízható. De a jelenlegi kombik közül Golfot, Octaviat, Focust és Astrat is előbb vennék, mint ezt a Civic-et. Egyszerűen nekem nem tetszik, nem túl bonyolult ez.
A kérdést egyszerűen el lehet dönteni,ha valakinek van elegendő pénze, melyiket venné meg ha nem márkafüggő:[url]http://www.autonavigator.hu/popup/galeria/109203/12060[/url].vagy ezt[url]http://www.autonavigator.hu/popup/galeria/106766/11848[/url].
Szvsz ennek az autónak a formatervét a Honda egy kicsit túlbonyolította.Túl sok a hullám és az agresszív domborulat.A hátsó lámpák pedig nagyon nem oda valóak.Valahogy nem harmónikus az összkép.Talán ha egy Mazda 6 méretű kocsi lenne.
Igen, kinek a szőke, kinek a barna, ebben igazad van:)
De…
A SEAT valóban nem egy ligában játszik a Hondával. Amíg csak Accordból és csak az USA-ban többet adnak el évente, mint a SEAT teljes termelése, addig valóban teljesen felesleges az összehasonlítás a két gyártó fajsúlyát illetően. Úgy is fogalmazhatnék, hogy kapitalizácóját (értékét) tekintve a Honda a világ negyedik legértékesebb gyártója, míg a SEAT egy itt-ott vitatható minőségben gyártó tulaj „futottak még” típusú leányvállalata:) És mint tudjuk, a piac könyörtelen és beáraz mindent, még az autógyárak értékét is.
A széles piros „lámpáról”…a 80-as években ilyen „lámpák” voltak az egyetemes autógyártás olyan ikonjain, mint CRX I. és II, vagy a Prelude II. és III. vagy a Civic IV gen VTI. Tehát ezzel a formai elemmel Honda csak a saját múltjába nyúlt vissza…mert neki van ilyen is. A SEAT ellenben hova tudna visszanyúlni? A Malagához vagy a LADA Samara technikai és minőségi színvonalát alulról érintő IBIZA I-hez? Ugyan…ki emlékszik már ezekre a modellekre?
Mindezek ellenére az elmúlt 25 évben megértünk már néhány SEAT korszakot, volt „olcsó VW”, a „spanyol Alfa Romeo”, „egyterű gyártó” és satöbbi. Most valószínűleg a „Rock and Roll” következik, elnézve az új Leon hátsó szárnyait:) Persze ebben sincs semmi rossz, egészen addig lehet próbálkozni, amíg Wolfsburgban valaki el nem zárja a pénzcsapot.
Ízlésről, szépségről nehéz vitatkozni, …. kinek a szőke, kinek a fekete 🙂
Szóval amit írok az az én véleményem, lehet, hogy valaki nem ért vele eggyet, de attól még egyikünk sem okosabb a másiknál. Nekem ez a Civic kombi nagyon nem tetszik, számomra aránytalan a formája, nagyon elrontották a hátsó ajtót azzal a rejtett kilinccsel. Ez a megoldás nagyon megtöri a formát, nekem ez a megoldás egyik kocsin sem tetszik, az Alfa kitalálta, átvette a korábbi Leon, a Peugeot 206 SW, és sajnos az új Cliot is sikerült elcseszni vele. Tudom, hogy van akinek tetszik, nekem nagyon nem. Ez a Honda amúgy is egy tákolmánynak tűnik, egyszerűen nem jó ránézni, hátul az a széles piros „lámpa” is a 80-as éveket idézi. Szóval nekem nem kellene. Belülről nincs vele semmi problémám. Amúgy a Hondával sincs bajom, a Jazz pl. tetszik.
A fórumtárs által említett Seat Leon ST nekem is nagyon tetszik. Szép, esztétikus vagány autó sikeredett belőle. Nem egy ligában játszik ezzel a Hondával, legalábbis a formatervet tekintve. A „pénzügyileg halálraítált márka” érdekes kifejezés. Seat addig lesz, amíg a VW akarja, ennyi. Amúgy a Volvo is mehetett volna a lecsóba, de a kínaiak megmentették, de ettől még az autói egyáltalán nem rosszak. Szóval nincs összefüggés.
Mennyivel szebb a kínai verzió !
http://www.carnewschina.com/2013/04/21/honda-jade-concept-debuts-on-the-shanghai-auto-show/
Aha, a Leon ST valóban szép. Az eleje egy kicsit Focus, a hátulján a két „szárnyacska” pedig az 50-es évek Cadillacjaira hajaz:) Persze még mindig szebb, mint a „csomagtartós egyterű” 3. gen Toledo, mert az tényleg egy esztétikai környezetszennyezés volt.
Ez az egész Leon ügy nem több, mint egy pénzügyileg halálraitélt márka utolsó vergődése. Rover 75 újratöltve, ha ismered ezt a típust és a történetét.
Sajnos, lehet bármilyen jó autó, ha ránézek és rosszul érzem magamat tőle mind kívül, mind belül. 🙁 Ezen semmi nem tud változtatni.
Undorító ha valaki jó kombit akar 🙂 SEAT Leon ST !
7.300.000.-ért valóban „mindent” tud.Csak az a fránya esztétikum.Azt a lemezharkályt aki megálmodta jól seggbe kellene rúgni,de a mimimum egy év tanulmányi szabadság az olaszoknál.Csak érdekességképpen a KIA magyar tervezője szerintem szebbet ALKOTOTT ennél a hondánál.Kovács Miklós az Optimánál is letette már a névjegyét.[url]http://www.autonavigator.hu/teszt/kia_ceed_sw_1_6_crdi_lx_teszt-9406[/url]
És lényegesen olcsobb is.
Egyébként meg valószínüleg a kombi simán ehet +fél litert is az 5 ajtóshoz képest, mert pl. 5 ajtós 207-et megy, a kombi meg csak 195-öt 1.6D-vel, vagyis lényegesen szarabb lehet a légellenállása + nehezebb is.
A formája nagyon megosztó, a legtöbb ember számára.
Ami a fogyasztást illeti, a 4.X teteje, 5.X alja, ami a reális ennél az autónál, spritmonitor szerint 4.8-at fogyaszt nagyátlagban, amivel kiemelkedően jó, de ez nem rövidebb, Bp-i utakat jelent!
Egyébként még így is veri az összes konkurensét, sőt a Priusokat is. 2 kategóriával kisebb kisautó dízelek tudnak ennyit.