Négyajtós karosszériával jelent meg az 1956 szeptember elején debütált Volvo Amazon
Amikor mi éppen a politika terén igyekeztünk változást elérni 1956-ban, aközben PV típusai leváltására a Volvo is új modellpolitikán dolgozott. E törekvés egyik első tagja az Amazon, amellyel mindjárt meg is gyűlt a baja a márkának, pedig olyan szépen kitalálták, hogy a görög mitológia női harcosairól nevezik el újdonságukat. Csakhogy ezt már más is kitalálta előttük, így az eredeti Amason helyett Amazon néven dobhatták piacra új típusukat - ami nekünk, magyaroknak persze eleve így helyes nyelvtanilag. Ugyanakkor az egyértelműség kedvéért a mai napig használt számozásos elnevezésrendszert is ekkor vezették be. Hiszen a német Kreidler motorkerékpárgyárral kötött megállapodás értelmében némely országban csak ezt használhatta a Volvo, így vált az Amazon más néven 120-as, illetve 220-as sorozattá.
Megjelenésében is teljesen újat hozott a Volvo kínálatába a 26 éves Jan Wilsgaard, a márka későbbi vezető tervezőjének alkotása
A Volvo Amazon eleganciájának hangsúlyozására kezdetben kizárólag kéttónusú fényezéssel készült a típus, s csak 1959-ben jelentek meg az egyszínű modellek, 1961-ben pedig érdekes módon teljesen eltűntek a kínálatból a kéttónusúak. A kétajtós kupé, vagyis az Amazon Sport 1958-ban debütált, majd
1962-ben jött a kombi. A típus nem csupán a Volvo számára volt fontos újdonság, hanem az autók biztonságának fejlődése szempontjából is. A márka 1959-ben szabadalmaztatott hárompontos biztonsági övrendszerét ugyanis a Volvo Amazon kapta meg először alapfelszerelésként.
Az elmúlt 57 esztendőben - becslések szerint - akár egymillió emberéletet is megóvott a hárompontos biztonsági öv
Az Amazon sikerét mutatja, hogy 13 éven át, egészen 1970-ig gyártották, méghozzá minden korábbi Volvónál nagyobb mennyiségben, hiszen közel 668 ezer példány gördült le a gyártósorról. Ennek 60 százaléka külföldön talált gazdára, így világszerte ezzel a típussal ismertette meg magát igazán a korábban szinte csak a svéd piacra termelő Volvo. Az Észak-amerikai piacra szánt Amazonokat - a márkánál szintén elsőként - nem is Svédországban, hanem Kanadában gyártották 1963-tól, majd Dél-Afrikában és 1965-ben Belgiumban is megindult az Amazonok összeszerelése. Bár sorozatgyártásúként
hathengeressel sem létezett, a tengerentúli piacon még
V8-as motor beépítése is felmerült, ez azonban csak az Amazon néhány prototípusában valósult meg.
A Volvo Amazon csúcsváltozata a 123 GT, orrában a „filmsztárként” is feltűnt Volvo 1800S 115 lóerős motorjával
Gyönyörűek ezek a Volvok…