Fiatalító kúrán esett át a Kia cee’d
Menetpróba: vezettük a Kia cee'd ráncfelvarrott kiadását
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Új, sportos megjelenésű kivitellel és szintén új, 1,0 literes, háromhengeres turbómotorral frissült a Kia kompaktja. Megnéztük és kipróbáltuk.
A Kia 2006-ban nagyot lépett előre Európában. Nem csak egy új kompakt modellt, a cee'd-et alkotta meg, hanem egy komplett gyáregységet, melyet a szomszédos Szlovákiában épített fel. Nem véletlenül került a választás erre az országra, hiszen a nevének utolsó három betűje hűen tükrözi a márkát. SlovaKIA. A zsolnai üzem 1,6 milliárd eurós befektetéssel jött létre, az indulás óta pedig már több mint kétmillió Kia készült itt. A cee'd mellett a Sportage és a Venga modellek gördülnek le a gyártósorról, idén májusban elkészült az egymilliomodik cee'd is.
Első debütálása óta már megélt egy generációváltást a koreai kompakt, 2012-ben újult meg teljes egészében, mostanra pedig már ez a modell is megérett egy kis ráncfelvarrásra. A cee'd 2016-os modellje alapjaiban nem sokat változott, a legnagyobb és leglátványosabb újdonság a sportos külsejű GT Line megjelenése. Nem csak formailag, technikailag is történt előrelépés. A mai downsizing trendnek megfelelően megjelent egy vadiúj 1,0 literes háromhengeres turbós benzines, ezen kívül pedig bizonyos motorokhoz már hétsebességes duplakuplungos váltó is társítható.
A külső méretek nem változtak, az alapmodelleknél a megjelenés is csupán minimálisan módosult. Nem úgy a GT Line esetében, amelynek megszületése főként annak köszönhető, hogy a többi európai versenytársnál is rendre elérhetők a sportos külsőt hordozó változatok. A legsportosabb cee'd-re, a GT-re hajazó dizájn jelenik meg a GT Line-nál: módosított első és hátsó lökhárítók, oldalsó küszöb, krómkeretes oldalsó ablakok, jégkockára emlékeztető LED-es nappali menetfény, LED-es hátsó lámpák és dupla kipufogó különbözteti meg az eddig megszokott formától. A belsőt alumínium pedálok, sport bőrkormány, zongoralakk fekete és alumínium színű díszítőelemek teszik egyedivé. A GT Line felszereltség mindhárom karosszériakivitelhez, ugyanakkor csak az új, 1,0 literes turbós benzinessel és a frissített, 136 lóerős 1.6 CRDi dízellel elérhető.
A modellfrissítéssel nem csupán a külső és belső dizájn, hanem a technológia is tovább fejlődött. A mérnökök több ponton is módosították a felfüggesztést, amellyel jobb rugózási kényelmet és vezethetőséget értek el. Ezek mellett tovább javították a zajszigetelést is. A menetpróba során az 1.6 CRDi motorral szerelt kivitelnél mi is meggyőződtünk erről, valóban csendesebb lett a beltér. A tesztvezetés másik alanya az 1,0 literes háromhengeres benzines volt, amely korábban még nem volt elérhető a palettán, így nem volt mihez viszonyítani. Pontosabban volt. A gázolajos változatoknál halkabb, ez viszont talán nem okoz nagy meglepetést.
Kia cee'd 2016 - új és módosított motorok - műszaki alapadatok
Motor | 1.0 T-GDI | 1.6 CRDI |
Hengerűrtartalom (cm3) | 998 | 1582 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi 6 | kézi 6 / DCT 7 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (6000) | 136 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 171 (1500-4000) | 280 (1750-2500) |
Végsebesség [km/h] | 190 | 197 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,1 | 10,2 |
Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes) [l/100 km] | 6,2/4,2/4,9 | 4,7/3,6/4,0 |
Saját tömeg/ megengedett össztömeg [kg] | 1204/1820 | 1289/1920 |
A facelifttel több területen is okosabbá, kényelmesebbé és biztonságosabbá vált a Cee'd. Az ősztől érkező modellekbe felár ellenében rendelhetünk kamerás táblafelismerő rendszert, holttérfigyelőt, amely a sávváltások során fog segítséget nyújtani. Ezen felül elérhető az automatikus parkolórendszer, amely párhuzamos és merőleges parkolásnál is segít a be- és kiállások során. További hasznos segítség lehet tolatáskor a keresztirányú holttérfigyelő rendszer. A 7 colos fedélzeti kijelző maradt a régi, amely DAB tunert és felhasználóbarátabb TomTom navigációt kapott.
A hajtáslánc is tovább fejlődött, amelynél a legnagyobb újdonságot egyértelműen az egyliteres, háromhengeres turbós benzines blokk jelenti a maga 120 lóerejével és 171 Nm forgatónyomatékával. Utóbbi a gyári adatok alapján 1500-4000 1/perc fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A valóságban az alsó határ inkább 2000 1/perc. A nyomaték sík úton jól mozgatja az autót, ugyanakkor egy enyhe emelkedő, elsősorban közúti vagy autópályás tempóban már megnehezíti a dolgát. Ilyenkor jobb, ha akár több fokozatot is visszakapcsolunk. Reakció szempontjából némi turbólyuk jellemző a motorra. A korábbi motorpaletta többnyire maradt, egyedül az 1.6 CRDi erősödött. A korábbi 128 lóerő 136-ra hízott és egy vadonatúj hétsebességes duplakuplungos váltó is elérhető vált ehhez az egységhez.
Kia cee'd 2016 ötajtós - akciós árak (millió forint)
Felszereltség/Motor | 1.4 CVVT (100 LE) | 1.6 GDI (135 LE) | 1.0 T-GDI (120 LE) | 1.4 CRDI (90 LE) | 1.6 CRDI (136 LE) |
LX | 4,229 | 4,529 | 4,829 | 4,729 | 4,929 |
EX Limited | 4,829 | 5,129 | 5,429 | 5,329 | 5,529 |
EX Premium | 5,209 | 5,509 | 5,809 | 5,709 | 5,909 |
GT Line | - | - | 6,009 | - | 6,109 |
Árak tekintetében a három és ötajtós változatok ugyanazon az áron érhetők el, a belépő modell, az 1.4 literes benzines 4,63 milliótól indul. A gyártó egységesen 400 ezer forintos kedvezményt ad az összes modellhez, így 4,23 milliótól hazavihető a cee'd. Az új háromliteres turbós benzines kedvezményesen 4,83 millióról startol. Érdekesség, hogy az 1.6 GDI 135 lóerős benzineshez képest 300 ezerrel többet kóstál az új háromhengeres és csupán 100 ezerrel olcsóbb, mint a legerősebb, 136 lovas dízel. Az új GT Line felszereltségnél is ugyanez a különbség figyelhető meg. 6,0 illetve 6,1 milliótól vihető haza az 1.0 T-GDI illetve az 1.6 CRDi. Az új, hétgangos DCT váltó felára, akárcsak az automata társáé, 500 ezer forint. Amennyiben nem sportos, csak egy jól felszerelt, EX Premium szintben gondolkodunk, akkor 5,2-5,9 millió közötti árakkal érdemes számolni, attól függően, hogy melyik motorra vágyunk.
A megújult cee'd továbbra is a kategóriája egyik legjobb választása. Elérhető árai mellett gazdag felszereltség jellemzi, és nem elhanyagolható a 7 év vagy 150 ezer km-es garancia sem. Az új GT Line kivitellel pedig igazán egyedi megjelenésűvé varázsolhatjuk, amely után minden bizonnyal sokan fognak majd megfordulni az utcán.
Jól néznek ki. Csak azon csodálkoztam, hogy az én autóm (1,4-es benzines, EX Limited) 800 ezerrel drágább most, mint két éve, mikor vettem.
Kicsit 307-es peugeot ra hasonlít az eleje. De attól függetlenül gyönyörű lett ez az autó is.
A KIA-Hyundai konszern nagyon okosan csinálja. Nem lő a rétegmodellekre meg a presztízsautókra, így olcsóbb a fejlesztés, nagyobb a profit. Európában nem forgalmaznak nagyteljesítményű modelleket sem, emiatt a flottafogyasztás is jól alakul, és nem kell olyan éhezőművész modelleket fejleszteniük, amelyek papíron 2-3 litert fogyasztanak, cserébe drágák, és senki sem veszi meg.
Lassan szerintem megléphetné a Kia, hogy piacra dob egy sportkocsit – olyasmit, mint a Hyundai Coupé. Tart már ott a márka imidzse(főleg Amerikában), hogy logikus lépés lenne pl. a Kia GT Stinger sorozatgyártása. Addig viszont ott van a Procee’d GT, azzal lehet jókat csapatni.