A németek következnek: vajon mennyivel drágább egy 3 éves Volkswagen a konkurenciánál?
Gyakran hallani, hogy egy új autó azonnal elveszíti az értéke felét, amint kigurulsz vele a szalonból. Ez a városi legenda a fiatal használt autók piacán körülnézve egyértelműen nem teljesült az elmúlt néhány évben, hiszen az újautó-árak annyit emelkedtek, hogy három éves, sok tízezer kilométert futott járműveket lehet ugyanannyiért eladni, mint amennyit újkorában fizetett érte az első tulajdonos. Legújabb cikksorozatunkban ebbe a kínálatba ássuk bele magunkat: a legolcsóbbtól a legdrágább autókig utánajárunk, hogy megéri-e néhány évesen megvenni az újonnan túl drága modelleket. Íme a harmadik rész, ahol a Volkswagen márka szerelmesei szemezgethetnek.
Jól hangzik 4 millióért ez a Golf? Meg is kapod annyiért, csak épp nem három, hanem legalább öt éves korában!
Amikor elkezdtem a cikkhez összegyűjteni az adatokat, akkor megdöbbenve láttam, hogy alig drágábbak a Használtautó.hu találatai az előző részben taglalt francia riválisoknál, majd rájöttem, hogy a látvány túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Elsőre ugyanis - teljesen véletlenül - 2018-as modellekre kerestem a 2020-as évjárat helyett. Amikor javítottam a hibámat, rögtön helyére is billent a világ egyensúlya: hogy pontosan mennyivel tartják jobban az árukat ezek az autók, azt most is típusokra lebontva részletezem.
A Golf épp 2020-ban váltott generációt, a két modell árai között hatalmas a szakadék
A legolcsóbb, 2020-ban gyártott Golf kereken 5 millió forintról indul dízelmotorral, ám amíg ugyanennyiért 160 ezer kilométert futott, HDi 308-ast kapni, addig a listát nyitó Golfban 250 ezer kilométert mutat az óra. 160 ezer kilométerrel jelenleg egy benzines Golfért is legalább félmillió forinttal többet kell fizetni, dízelfronton pedig a korábban említett Peugeot-hoz hasonló autókat 6,5 és 7,5 millió forint között hirdetnek. Érdekesség, hogy az 1.5 TSI változat lényegében tökéletesen követi le árakban a dízeleket, minimális a különbség a hasonló áron hirdetett, különböző motorral szerelt példányok árai között.
A csavar a történetben, hogy ez mind a Golf hetedik generációja, amelyet 2012-ben mutattak be, a nyolcadik generáció pedig lényegében az eddig említett legdrágább modellek felett kezdődik árban.
A modernebb Golf VIII a 130 lóerős, 1,5 literes benzinessel is 7,5 millióról indul, de 8 millió forint felett árulnak alig futott 1,0 literes, háromhengeres motorral szerelt példányt is. Érdekes találat még egy 9,3 millióért kínált, 130 ezer kilométert futott dízel, amelynek szinte pontos másolatát árulják 50 ezer kilométerrel 11 millióért, de nem szabad elfelejteni a konnektoros hibrid változatokat sem, amelyek nagyjából a dízelekkel azonos ársávban mozognak. Mindezt annak fényében érdemes értelmezni, hogy 2020 nyarán az 1,5 literes, 150 lóerős benzinessel Life felszereltséggel 9 343 190 forintról indult a Golf,
tesztjét ide kattintva olvashatjátok. Apró megjegyzés, hogy az e-Golfról azért nem esett szó, mert az elektromos modellekre, illetve a hétüléses családi autókra egy külön gyűjteményben térünk majd ki.
Crossoverként, tapipad helyett tekerős lámpakapcsolóval T-Roc néven árulják lényegében a Golfot
Érdekesség a Golf crossover megfelelője, a T-Roc. Erre a típusra keresve általánosságban elmondható a 2020-ban gyártott kínálatról, hogy kevesebbet futott, jobban felszerelt és nagyobb motorral dolgozó autókat találunk. A főleg 1,5 literes és 2,0 literes TSI erőforrásokkal szerelt, Style csomagos példányok már 8,39 és 9,2 millió forint között elérhetők nagyjából 25 ezer kilométerrel az órájukban, de még a 9,99 millió forintért kapható, legolcsóbb dízel is kevesebb, mint 60 ezer kilométert futott. A kínálat legteteje is 12 millió forint környékén áll meg, ezen felül kizárólag vászontetős, illetve 300 lóerős R példányt hirdetnek.
2020-ban csak egy kabriót volt lehetőségünk tesztelni, amely akkor 11,1 milliót kóstált, ám rövid kutatás után kiderül, hogy egy hasonlóan felszerelt, lemeztetős példányért is elkértek volna nagyjából 9 milliót a németek akkoriban újonnan.
A Polo vált azzá, ami régen a Golf volt: egy egyszerű, városi manőverezéshez ideális méretű, de korrekt utastérrel rendelkező népautó lett
Ha sokallod a Golf és a T-Roc árát, akkor jó hírünk van: nagyjából fele ennyiért vehetsz az elvárásaidnak teljesen megfelelő Volkswagent, eggyel kisebb méretben. A Polo ugyanis jóval olcsóbb, ám lényegében még így is többet ad, mint a 10-15 évvel ezelőtti Golf méretosztály. 4,5 millióért már gyári benzin-gázos, 45 ezer kilométert futott példányt vehetsz 90 lóerővel, de 80 lóerős szívómotorost már 13 500 kilométerrel is árulnak 5,5 millióért. Sajnos ezek az autók egytől egyig az 1,0 literes, háromhengeres erőforrással rendelkeznek, ám ne feledjük, hogy ugyanezért a csomagért Golf karosszériában közel a dupláját kell kifizetni. Négyhengeres dízellel 6,9 millióról indul a kínálat 12 ezer kilométerrel az órában, 8,5 millióért pedig már GTI változatot kapni 2,0 literes turbóssal és 200 lóerővel. Mindezt a háromhengeres, DSG váltós csúcsváltozat korabeli, nagyjából 8 milliós árához képest örömhírként kell kezelni, ám nem szabad elfelejteni, hogy alig kisebb méretben Renault Cliót már akár 3 millióért is vehetsz.
A spektrum teljesen másik végén a Passat áll, amelyből bőséges a kínálat, elsősorban a 2,0 literes dízelmotorral. Érdekesség, hogy az eddig vizsgált márkák palettáján alig akad ellenfele a modellnek, a Volkswagenek közt azonban egyedül a Golfból akad több találat a Használtautó.hu kínálatában a 2020-as évjáratból. A legolcsóbb példányokat már akár 7 millió forintért is hazaviheted, ám itt 200 ezer kilométer feletti futásteljesítménnyel kell számolni. Az adatgyűjtés pillanatában a legolcsóbb benzinesért már 7,5 milliót kértek, ráadásul ennek az órája is 250 ezer kilométert mutat. Az első, valamelyest kevesebbet futott példány még alig van túl a százezren, ám ennek az orrában az 1,5 literes TSI dolgozik 8 millió forintért. Az ennél is ritkábban használt dízelekért már 9 millió forint felett kérnek. Itt már a felszereltség is komolyabb, Business, illetve R-Line modellekről van ugyanis szó, a kínálat tetejét pedig egyértelműen a konnektoros hibridek jelentik, amelyeket a 11-16 millió forintos ársávban érdemes keresni.
Az Arteon lényegében egy látványosabb Passat: éppen ezért viszik használtan is, mint a cukrot
Ha azonban a Passat sem lenne elég nagy, akkor első kitekintés gyanánt érdemes
az Arteonokra is vetni egy pillantást, igaz, ebből a típusból a legolcsóbb is 10 millió felett mozog jelenleg a 190 lóerős, 2,0 literes dízellel, 3 évesen. Ha a 140 ezer kilométer és az Elegance felszereltség helyett szimpatikusabb a 60 ezer kilométer és az R-Line szint, akkor már 12 millióra emelkednek az árak, a legdrágább,
kombi Shooting Brake változatokért pedig akár 17 milliót is elkérhetnek. Még extravagánsabb választásnak ott a Touareg, amely 15 millió forintról indul a 3,0 literes V6 TDI-vel, 18 millióért pedig már akár 25 ezer kilométert futott, újszerű állapotút is vehetsz az óriásból. Persze, az extralista ennél a modellnél végtelen, így a magasan felszerelt V8 TDI és a 3,0 literes benzinesre épülő zöldrendszámos változatokkal 40 millió forint felett ér véget a kínálat.
A Touareg még kényelmesebb és még nagyobb, ám műszakilag lényegében egy Audi: mindez az árakon is látszik
Összességében elmondható tehát, hogy jelentős az árkülönbség a francia márkákhoz képest az azonos kaliberű Volkswageneket nézve. Mindez többek között azért érdekes, mert újonnan közel sem ekkora a szakadék. Ráadásul az ilyen fiatal autók esetében még csak biztosat sem lehet állítani azzal kapcsolatban, hogy kinek van igaza: ezek a modellek még nem futottak annyit, hogy igazán kimutassák a foguk fehérjét a szervizelést és a fenntartási költségeket tekintve. Felmerülhet azonban a kérdés: vajon a konszern olcsóbb márkái is ilyen jól tartják az árukat, mint a Volkswagenek? A következő, fiatal használtakkal foglalkozó körképünk erre a kérdésre keresi majd a választ.
Vajon a cseh márka olcsóbban kínálja ugyanezt a technikát? Hamarosan kiderül!
„Presztízs”? VW? Hello mivan? Ez egy tömeggyártó, miért lenne egy VW-nek (vagy Toyotának, Nissannak, Hyondainak) „presztízse”? Ezek tömeggyártók.
Ha valaki fan annak biztos fontos, akit érdekel hogy mit kap a pénzéért annak a „presztízs” max az értékvesztésben számít.
Pont ez jutott eszembe nekem is. Mindenki isteníti a VW-t, meg hogy az az etalon…
Baráti körben is hallgatom ezeket…
Azt nem vitatom, hogy beülsz és tényleg azt érzed, tudják a mérnökök, hogy mi kell neked, de hogy ez presztizs kérdés/kategória…. hááát attól messze van.
Inkább veszek egy Ford/Peugeot-ot olcsóbban, de jobban felszereltet. Cserébe a fenntartási költségek ugyanazok, mint egy VW konszern esetében.
Szerintem a VW még a 90-es években vált presztízs márkává Magyarországon. Akkoriban nagyon sok állami vezető járt Passattal, az alacsonyabb beosztásokban lévők meg Golffal. Ugyanígy volt ez az önkormányzatoknál is. Sok helyen vezetői autó volt a III-mas Golf, mert Passatra nem tellett. Fontos körülmény, hogy akkor még nem létezett a mai Skoda, csak a régi cseh örökség (Favorit, Forman stb.). Aztán a magáncégek is sokszor használták céges autóként a VW-t. sok olyan cég volt, ahol a vezetők Passattal jártak, a beosztottak meg Golffal. Emiatt aztán ha valaki Passattal jelent meg, az valószínűleg fontos ember volt (úgy is mondhatjuk, hogy volt valaki) vagy állami/önkormányzati vezető vagy valamilyen igazgató vagy ügyvezető, esetleg csak egy jól menő vállalkozó.
Az is lényeges, hogy az európai (nyugat-európai) eladásokban a VW mindig élen járt.
A cikkhez annyit fűznék hozzá, hogy a Peugeot 308-as és a Golf összehasonlítása elvileg akár jó is lehetne, mert egy kategória, de ha jobban megnézzük nem éppen szerencsés. Csak a 2020-as évjáratot néztem, 308-asból van 7 db eladó van, Golfból meg 84. A 308-as mind dízel, és mind az 1.5-ös HDI, ellenben a Golfoknál szinte mindegyik a 2 literes CRTDI, csak 1 db 1.6-os van most eladó. Benzines most nincs is a Peugeotból, de ha van, akkor az az 1,2-es 3 hengeres motor. A Golfnál a benzinesek döntő többsége az 1.5-ös négy hengeres TSI, most 1 db van, ami ezres és néhány 2 literes TSI. Szóval a VW magasabb árát az is okozza – amellett, hogy persze alapvetően drágább -, hogy jellemzően jobban motorizáltak az eladó 3 éves autók.
Én már nem emlékszem pontosan de talán a derrick sorozatban láttam még a malacorrú passatot akkoriban vagy az előttit??? Már a malacorrú is különleges összerakott érzést keltett mikor én benne ülem vagy akár egy golf vagy polo. Hozzájuk képest a franciák vagányak voltak, de a golf leverte őket mert a hátrafordított baseballsapkás suttyónak küszübneon volt alatta, meg a Wörthi tó találozós matrica a menőbbeken.
Persze volt már Honda Crx meg 5-ös Bmw de talán 3-as is meg amerikai csodák.
A VW egyszerű volt mint a faék nem a legjobb technikájú motorjai voltak (most sem) olcsó fenntartású minőségre játszó beszállítókkal szerződött csak mert német. Valósabb megbízhatósága volt régen, ami azóta megfordult és már csak a márkahűség és a marketing játszik meg a túlárazás mert a mendemondában még mindig benne van. Ez már csak vélt presztizs nem valós.
Nekem is kötődik néhány régi (fiatalkori) élményem a VW-hez. A 80-as években sokszor stoppoltam. Egyszer Zalaegerszegről mentem Szombathelyre, voltam kb. 17 éves. Egerszegen felvett egy 25 körüli srác egy Poloval, a szombathelyi barátnőjéhez ment és sietett. Nem tudom milyen motor volt a Poloban, de mindenkit megelőztünk (jól vezetett) és nagy élmény volt az utazás mi akkori Trabantunkhoz képest. A mai napig konkrétan tudom, hogy melyik srácnak (egy kocsmáros fiának) volt először II-es Golfja kisvárosunkban. Mivel Nyugat-Magyarországon nőttem fel, nekünk Ausztria volt a példa a közelsége miatt és ott sok VW volt. Akinek a 90-es évek elején Golf GTI-je volt, az maga volt az élet császára.
Azzal azonban nem értek egyet, hogy a megbízhatósága régen jobb volt. Ez inkább olyanlegenda, hogy régen minden jobb volt. A mai VW motorok nagyon megbízhatóak. A TSI kinőtte minden gyerekbetegségét, ma már gyakorlatilag nagyon sokáig hibamentes a szakszerű karbantartás mellett. A TDI motorokkal meg sosem volt gond. De összességében ma már minden autóra jellemző, hogy nincs velük probléma, legyen az francia, koreai, japán vagy német. Nem véletlen, hogy ma már sokkal hosszabbak a garanciaidők is, mint 20-30 éve.
Megéri a presztízs a felárat? Annak mindenképp, akinek van rá pénze:)
Szerintem aki sokat vezet és próbált már több márkát, hasonló majdnem full felszereltségekben az tudja , hogy a vw az nem véletlen etalon a középkategóriában. Minden kézre áll, minden ott van, ahol kell, príma komfort, jó ülések,minőségi érzetet keltő műanyagok, ergo egyben van az utastér érzet. stb..(most a műszaki tartalomra nem térek ki) .
Igen tudom, hogy szubjektív de az elmúlt 6 évem alapján
1: vw golf- 2:skoda octavia 3: hyundai i30, 4: toyota corolla 5: ford focus