A Hyundai és a Kia kerékbe építhető bolygóműve
Szabadalmat nyújtott be Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és Európában a Hyundai és a Kia a közös fejlesztésű, új kerékagymotorukról. Az elektromos meghajtású járműveknél már 100 éve is próbálkoztak ezzel a kialakítással, aztán a belsőégésű motorok térnyerésével ez háttérbe szorult. A villanyautók elterjedését látva tehát kézenfekvő, hogy valaki újra elővegye az ötletet, ami több előnnyel is kecsegtet.
Több előnnyel is rendelkezik a kerékagymotor
A belsőégésű motoros autóknál a motor erejét a sebességváltó juttatja el a tengely(ek)hez, míg egy villanyautóban egy elektromos motor és egy lassító áttétel végzi ezt a feladatot, de ezek elhelyezése hasonló a hagyományos járművekben látottakéhoz. A Hyundai a lassító áttételt tenné (vissza) a kerekekbe, kiegészítve egy bolygóművel, míg közvetlenül a kerék mellé helyezne egy-egy saját villanymotort. Ez több szempontból is előnyös: például korlátlanul variálható az egyes kerekekhez juttatott nyomaték, ha mindegyik rendelkezik saját erőforrással. Emellett a tengelyek gyakorlatilag eltüntethetők, azaz nagyjából a portáltengelyekhez hasonló kialakítást tesznek lehetővé, ami például a terepjáróknál tud nagyon hasznos lenni a megnövelt gázlómélység által, vagy a felszabadult hely kitölthető további akkucellákkal. Sőt, ez kiküszöböli a hagyományos hajtásláncban a rossz minőségű utak miatt keletkező sérüléseket is, a rugalmasabb áttételezések hatékonyabban működnek.
Bal oldalon a hagyományos elektromos hajtáslánc, jobb oldalon a Hyundai és a Kia új megoldása, ami például csomag- vagy akkumulátorteret szabadít fel a kerekek között
Megvan persze a kerékagymotorok hátránya is, hiszen a rugózatlan tömeg növelése a stabil vezethetőséget csökkenti, ez főként sportautóknál lehet probléma. De a legnagyobb gond talán a költségnövekedés, hiszen így egyetlen motor helyett négyet kell beépíteni, ami természetesen a kerék- vagy akár a gumicseréket is megbonyolíthatja. Ha viszont versenyképes költségszintet sikerülne elérni, az rengeteg helyet szabadítana fel a karosszéria többi részén, például nagyobb csomagtartót lehetne használni az autó orrában. Emellett a kerékagymotor mérete is tetszőlegesen változtatható, így sokkal kisebb (vagy akár nagyobb) járművekbe, közlekedési eszközökbe is beépíthető. Kíváncsian várjuk, hogy a Hyundai és a Kia meddig jut ezzel az ötletükkel.
Hát izé, lehet tévedek, de ez kerék-agy hajtási rendszer, a motor nincs a kerékbe integrálva.
https://www.youtube.com/watch?v=Nd6C0y8xc20&t=67s
Nem tévedsz ez nem kerékagy motor.
A hitachi wheel electric motor, dana, protean, lightyear/elaphe,…. egyre többen terveznek agymotorokat. Szerintem sorban fog egyeduralkodóvá vállni a kerékagymotro technika a közeljövőben ha a rugózatlan tömeg nem lesz jelentősen nagy már (egyre könnyebb motorok lesznek). Felesleges a kardán a féltengelyek a sebességváltó (max 2-3 sebesség lesz vagy 1)
Akkor ok,
valószínű ez az igazi kerékagy-motor:
https://www.automotor.hu/hirek/kerekagy-motoros-elektromos-auton-dolgozik-a-vw-kinai-partnere-530449/