Dr. Kaderják Péter bejelentette az új támogatást (kép: Portfolio)
Átalakul az elektromos járművek elterjedésének elősegítését célzó pályázati rendszer. Dr. Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára ma reggel hozta nyilvánosságra az új szabályozást - írja a Portfolio. Változik a támogatás összege, az eddigi másfél millió forint helyett a maximálisan igénybe vehető támogatás összege 2,5 millió forint lesz - ez azonban csak a 11 millió forint alatti vételárú autókra érvényes, a 11 és 15 millió közötti árcédulájú autók félmilliós támogatást kapnak, 15 millió forint fölött pedig nincs ingyenpénz, ugyanakkor így is lesz új villanyautó 5 millió forint alatt.
A Mini Cooper SE-re is elérhető az akár 2,5 milliós támogatás
Az elektromos autók piacán ez szűk értékhatár, sajnos sok modell 11 millió fölötti kezdőárral rendelkezik, de ennél kevesebbért is lehet azért találni villanyautókat: például a smart eq modellek, a Mini Cooper SE, a Renault Zoe, a Skoda Citigo e iV és a Volkswagen e-up!, de az Opel saját támogatásával együtt a Corsa-e is leszorítható 11 millió alá. Ezek között vannak olyanok, melyek rengeteg extrával együtt sem érik el az alsó összeghatárt, de olyanok is, melyknek csak az alapfelszereltségű változataik érhetők el annyiért. Ezeknél az összegeknél a 2,5 millió forintos támogatás jelentősen olcsóbbá teszi a vásárlást. 11 és 15 millió forint között további modellekkel bővül a kínálat, például az e-Golffal, a Nissan Leaffel, vagy a Honda e-vel. 15 millió forint fölött azonban nem vehető igénybe a támogatás, tehát az Audi e-tronért, a Porsche Taycanért, vagy a Mercedes-Benz EQC-ért továbbra is jelentős összegeket kell kifizetni.
A Honda e-re félmillió forint az elérhető támogatás
További újdonság, hogy a támogatást vállalkozások is igénybe vehetik olyan elektromos robogókra, melyek 0,1-1 millió forint alatti összegbe kerülnek, valamint a személyszállítással foglalkozó vállalkozók, mint például a taxisok, 15 millió forintos árig pályázhatnak a támogatásra - ezekben az esetekben a támogatás aránya viszont magasabb, a vételár 55%-át is elérheti. A pályázat június 15-étől lesz elérhető 2022. június 1-jéig, vagy ameddig a költségvetési keret ki nem merül. 5 milliárd forint áll rendelkezésre erre a célra, melyet a széndioxid-kvóta bevételei finanszíroznak - ebből a taxisoknak szánt keret 2 milliárd forint, ám ha ez nem kerül felhasználásra, a nem fuvarozással foglalkozók is igénybe vehetik majd a megmaradt pénzt. Dr. Kaderják Péter nyilatkozata szerint az eddig elektromos autópiac hazánkban az elvárásokon aluli ütemben növekszik, ám pozitív tendenciát lát hazánkban és Európában is ezen a téren. Az eddigi támogatással körülbelül 1050 autó vásárlását segítették, az új pályázattal 240 új elektromos taxi, és további 1000 elektromos autó és robogó támogatására számítanak. Az államtitkár hozzátette, felülvizsgálják a zöld rendszámok szabályozását is, ezen jelenleg dolgozik a minisztérium, többek között az elektromos motorkerékpárok rendszámozásának átalakítását tervezik.
Az autókat nem értékelném, mert úgy is megteszik mások, de ha az elektromos robogó támogatás beindul akkor eltűnhet a 2-ütemű olajszag a nagyvárosokból – és idővel a vidéki utakról is. Reméljük hamar kevés lesz az az 5 Mrd forint.