Egyszeri tételek miatt félmillárd dolláros nyereséggel zárta 2009-et a Saab
74 millió dollár készpénz és 326 millió dollár értékű részvénycsomag az új társaságban. Ennyit fizetett a Spyker autógyár mögött álló tulajdonoscsoport a Saab autógyárért. Úgy indokolták a döntést, hogy egy szélcsatorna építése is ennyi pénzbe kerül, Trollhättanban pedig van működő szélcsatorna. Most már látszik, hogy egyáltalán nem volt felelőtlen döntés a svéd autómárka megmentése, hiszen az a válság évében, 2009-ben 3,9 milliárd koronás, azaz 531 millió dolláros profitot ért el. Persze ebből még nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, hiszen ez az eredmény egyszeri tételeknek köszönhető, de mindenképpen bizakodással töltheti el a márka rajongóit. A hitelezőkkel történt tárgyalások során 8,2 milliárd korona adósságtól szabadult meg a cég, és a kínai BAIC is 1,2 milliárd korona kifizetésével járult hozzá az eredményhez – ők a kifutott Saab 9-5 gyártószerszámaiért és forgalmazási jogáért fizettek ennyit. Ezek nélkül a cég 5,5 milliárd koronás veszteséget könyvelhetett volna el.
Jó a 9-5-ös fogadtatása, az új 9-3 lényegében már készen van
A helyzet egyébként korántsem rózsás. Az eladások 93 000 darabról 38 756-ra estek vissza, ennek megfelelően a cég forgalma 61 százalékkal, 6 milliárd koronára csökkent. Optimizmusra adhat okot az új Saab 9-5 sikeres piaci rajtja, és nemsokára jön a kombi változat is. Az igazi nagy segítséget azonban a GM által tulajdonképpen már teljesen készre fejlesztett új 9-3-as jelentheti, amely a tervek szerint a jövő év második felében lesz megvásárolható. Ez azt jelenti, hogy a Saab új tulajdonosai már legfeljebb csak az autó hangolásába tudnak beleszólni, de abból kiindulva, milyen kedvező a 9-5-ös fogadtatása, az új középkategóriás autóval se lesz majd nagy baj. A kínálatból nagyon hiányzó alsó-középkategóriás belépőmodell fejlesztéséhez egyelőre még keresik a megfelelő partnert.