Négyütemű Trabant és kettes Golf - tipikus utcakép a '90-es évekből, de még a kétezres évek elejéről is
Az idei év fő témája a KGST-autók rajongóinak, hogy
50 éves a Lada, hazánk évtizedekig legmenőbb autója, amihez mérten egészen megdöbbentő, hogy már a négyütemű, alig több mint 1 éven át készült Trabant is 30 éves modell. Bizony, 1990 májusában debütált, és nem egész 1 éven át, 1991 áprilisáig készült, mindössze 39 414 példányban.
Műanyag lökhárítójáról és új hűtőmaszkjáról a típust ismerők azonnal azonosítják a négyüteműeket, melyekből a legtöbb hazánkba és Lengyelországba jutott, már a kelet-németeknek sem kellett
Az 1963-tól egészen 1990-ig gyártott 601-eshez képest technikájában egészen sok újdonságot hozott, formájában azonban kevésbé. Na nem azért, mert tervezni nem tudtak a kelet-németek, ők ugyanis már a hetvenes években is előrukkoltak modernebb prototípusokkal, ám a gyárthatóságig sosem jutottak el. Még a négyütemű Trabi is nagyon lassan készült el. Bár a Volkswagentől megvásárolt licenc és leselejtezett gyártósor által már 1988-ban rendelkezésre állt az 1,1 literes, négyhengeres és már négyütemű benzinmotor (Barkas B820 néven, alumínium hengerfejjel). A 601-es 0,6 litereséhez mérten hatalmas előrelépés volt a vízhűtése által már rendes fűtést is adó motor, amihez - a lemezek alatt - szinte az egész autót áttervezték.
A kétütemű teljesítményének másfélszeresét (40 lóerőt) adó 1,1-es Trabant kedvelt extrája volt a vonóhorog. Hátulról a fekete keretes (gyászkeretes) lámpa az azonosító a 3,55 méter hosszú, 1,5 széles, 1,44 magas, 2,02 méter tengelytávolságú négyütemű négykerekűn
Bár a karosszéria alapvetően maradt a már jól ismert duroplaszt séma, új hűtőmaszkot és (már acél) gépháztetőt kapott a négyütemű, aminek persze hűtőmaszkja is új, már a Saschsenring S betűje helyett csupán Trabant felirattal. Az ismerős építésmóddal a karosszéria szinte rozsdamentes, csak épp egy kecske is szét tudja rágni, a küszöbök és a padlólemez pedig ugyanúgy el tudnak rohadni, mint a kétüteműeknél. A 26 lóerős kétüteművel szemben 40 lóerőt mozgosító négyütemű teljesen új, elöl MacPherson, hátul tekercsrugós felfüggesztést kapott, s a nagyobb teljesítményhez az elöl-hátul dobfékes fékrendszert elöl tárcsafékesre cserélték. Szervorásegítés továbbra sem volt persze a már kétkörös hidraulikus rendszerben.
Trabant 1.1 Budapesten, az Andrássy úton - a motorházból hátra költöztetett benzintank miatt a jobb hátsó sárvédőre került a betöltőnyílás, gyárilag zárhatóság nélküli tanksapkával
A nagyobb motor miatt az üzemanyagtank kiszorult a gépháztető alól: hátra, kevéssé biztonságosan a jobb hátsó kerék mögé került, így a jobb hátsó sárvédőre egy betöltő-nyílást is vágtak. Az utastérben szembetűnő az új, a négyütemű Wartburgból ismerős műszerblokk és néhány új kárpit is, a padlószőnyeg alá pedig új zajszigetelő-betétek is kerültek, a vezetékek azonban továbbra is komolyabb szigetelés nélkül, csupán a saját burkolatukban futottak, így az elektronikai hibák melegágyait jelentették. A négyütemű Trabantok (a kései kétüteműekhez hasonlóan) alapáron kaptak hátsóablak-fűtést.
Új műszerblokk, új kormánykerék, a rendszerváltással búcsúzott a kormányváltó is, padlóváltót kapott a négyütemű Trabant
A kétütemű motorral búcsúzott a Trabant jellegzetes, kormányoszlopra szerelt kilincsváltója is, négyfokozatú padlóváltót kapott, de nem ám a Volkswagentől, azt a kelet-németek külön rakták össze hozzá, a beszámolók szerint inkább kevesebb, mint több sikerrel, maradt azonban az erősen jobbra tolt pedálsor. A 601-es csaknem 30 éves pályafutása után a széria legjelentősebb frissítéseként létrehozott Trabant 1.1 - kevéssé meglepő módon - már a megszületésekor is egy elég elavult konstrukció volt, változatlanul szűk utastérrel, de továbbra is kétajtós Limousine, illetve kombi (Universal) karosszériával, sőt az ajtók nélküli Tramp is készült belőle.
A limuzin és a kombi mellett ajtók nélküli Tramp a négyüteműből is készült
Sikere logikus módon elmaradt, hiszen mintegy 10 ezer márkás áráért a határnyitás után simán megkaphatók voltak már a használt "nyugati" autók is. Ma a gyűjtők körében persze már kezd értéket képviselni a négyütemű is, ami napi használhatóságával is sokkalta jobb, mint a kétütemű, hiszen hozzá már nem kell keveréket pancsolni, egyszerű szerkezete pedig továbbra is szinte bárki által javítható. A Használtautó.hu felületén 100 ezer forintért már érvényes műszakis példány is található belőle, bár a legdrágább (erősen tuningolt) példányt 1,5 millióért hirdetik, ára még messze nem annyira elszállt, mint a kétüteműeké.
Pár évet lenyomtam vele….nagyon rossz a légellenállása ezért 110 körül az autó gyakorlatilag felszállásra készült, felkönnyült a kormány, remegett az egész, a 4 es váltó miatt a fogyasztás se volt alacsony. Fékszervó sincs ami ehhez a motorhoz már illett volna, álló helyzetből jól, gyorsult, előzni viszont lendületből kellett vele már 100 környékén.
Szereti enni az önindítót, a rozsda meg őt.
601 -es hez hegyekben áll az alkatrész, 1.1-hez viszont alig talál az ember, ugyanez igaz az 1.3 as Wartburgra, ismerős az unixban nem kapott hozzá kuplungszerekezetet már 4 5 évvel ez előtt sem.
Néha a karburátotorra kellett még ránézni, de talán ennyi, ami nincs az nem tud elromlani alapon megbízhatónak volt nevezhető.
huhuhúúú…
’95 tavaszán vettem egyet ARB-XXX , majd szívtam vele közel 3 évig.
Miután mindenki azt mesélte, hogy 6 liter alatt eljár vele és van rendes fűtés (!!!) eladtam a ’89-es 601 kombit+100ezer rátolásával vettem egy közepesen lefingott fehér 1.1 kombit.
Nos első télen a fogyasztással rekordokat döntögettem – városban 12-13 liter!!!
Országúton akárhogy ügyeskedtem (75-80 tempo) nem ment 7 liter alá.
Aztán elvittem egy karburátoros szakihoz aki mondta, hogy egyrészt ez ilyen, másrészt az automata szívatót le kell kötni, mert annyi benzin dől bele alapból, hogy akár télen is beindul szívató nélkül!
Az alkatrész árainál a régi Trabihoz képest volt egy volt bájos 40-50X szorzó.
Pl. bal hátsó lámpát megtörték egy parkolóban 1995 telén, ennek a burkolata cserében megrendelve 2 hónapot várva 6200Ft lett volna… miközben a Trabi boltban ott virított ugyanaz a színezett plexi burkolat a régihez 180 Ft -ért.
Már ha volt hozzá alkatrész mert, ahogy telt az idő egyre inkább nem volt hozzá semmi.
Egy ilyen katona zöld Trumpot elfogadnék, jó lenne nyári „játszós” autónak.
Jó lesz az Tramp-nek is, a jó öreg Donnie nem hiszem, hogy haverkodna veled 😀
De ilyen Trabija még neki sincs 🙂
Egyes mende-mondák szerint sokkal több a hibás elem rajtuk, ugyanis a ’90-es évek elejére az eredeti prés- és öntőszerszámok teljesen elkoptak a gyárnak pedig nem igazán volt pénze újakra, így jobb híján kalapáccsal és kézi erővel „újították fel” őket.