Kizárólag targatetővel készült a 914-es (Forrás: rennlist.com)
A Porsche 356, mely a cég első típusa, 1948-tól egészen 1965-ig készült 76 ezer példányban, számos motor és karosszéria-változatban. A hatvanas évek derekán már elavuló sportkocsi leváltására született az azóta már legendává érett 911-es. Az új típussal egy gond volt csupán: az ára. Míg a 356-os legolcsóbb változatát akkoriban közel 15 ezer márkáért lehetett hazavinni, addig a 911-esért 21 ezer német márkát kértek, így jóval drágább lett elődjénél, szükség volt hát egy nagyobb tömegek számára eladható, olcsóbb belépő modellre.
A 911-eshez hasonló megjelenés miatt hasonló menettulajdonságokat vártak el a vevők, ám ezt az igényt nem tudta kielégíteni a 912-es (Forrás: Porsche)
Az első megoldás nem bizonyult jónak: Porsche 912 néven dobtak piacra egy összvér modellt, amelynél a 356-os technikáját tették a 911-es karosszériájába. A 911-re hasonlító modellbe egy 1,6-os 90 lovas motor került, de ez az összeállítás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: az elavult technika még újracsomagolva sem volt csábító. Mivel egy belépőmodellnél az ár kritikus kérdés, így a költségcsökkentés miatt a Volkswagennel közösen fejlesztették ki az új modellt, akiknek szintén szükségük volt egy sportkocsira, a wolfsburgiak ugyanis a koros Karmann Ghiának keresték az utódját. Az eredeti tervek szerint a négyhengeres verziókat Volkswagen, a hathengereseket Porsche néven árulták volna. A futó projektet egy váratlan esemény árnyékolta be: 1968-ban elhunyt a VW elnöke, utódja pedig már máshogy vélekedett a közös projektről.
A szögletes forma ellenére jobb légellenállása volt, mint a 911-esnek (Forrás: rennlist.com)
Az új elnök szerint a VW a 914-es tulajdonosa, és ha a Porsche nem száll be a gyártáshoz szükséges eszközök vásárlásába, akkor az új modellből sem fog kapni. A Porsche belement, így viszont a 914-es a tervekhez képest drágábban került a szalonokba. Az olcsóbb verziók négyhengeres motort kaptak, amelyek a Volkswagen Type 4-es típus 1,7-es (80 LE) és 1,8-as (86 LE) erőforrásai voltak. A hathengeres kivitelek a Porsche 911T motorját kapták (2 liter, 110 LE), amellyel már majdnem elérték a legolcsóbb 911-es árát. Az erőforrások az ülések és a hátsó csomagtartó közé kerültek, ugyanis a 914-est középmotorosként álmodták meg a tervezők. A középmotoros felépítés jó úttartást és két csomagtartót adott, viszont nem tudták megfelelően elszigetelni az utasoktól a motor hőjét, hangját és rezgéseit, és a szervizelése sem volt egyszerű.
A csomagoknak sok hely, az utasoknak hő, rezgés és zaj, a szerelőknek pedig macerás karbantartás jutott (Forrás: Porsche)
A két márka 1969-ben közös társaságot alapított, mely a modellek értékesítési tevékenységét koordinálta, mivel már korábban is számos országban a VW kereskedők értékesítették a Porsche modelljeit. A megállapodás miatt már nem volt szükség rá, hogy egy szalonon belül VW és Porsche emblémával is ott álljon a modell, így 1970-től Porsche 914 néven futott a típus. A hathengeres verzió gyártása 1972-ben állt le, magas ára miatt 3 év alatt csupán alig több mint 3 ezer darab kelt el belőle. Ellenben a Volkswagen motoros olcsóbb négyhengeresek sokkal kelendőbbek voltak: a gyártás hét éve alatt 115 ezer példány talált gazdára. A külsejében és technikájában a Porsche palettájától kissé idegen típus egészen népszerű lett, megágyazva a szintén népszerű 924-esnek és megkezdve a belépő szintű Porschék sorát, generációról generációra átadva a stafétát, amely most a 718 Boxster/Cayman kezében van.
Azóta számos modell gazdagította a belépő Porschék táborát (Forrás: Porsche)
A Techno Classicán a Porsche gyári stand díszvendége volt a 914 (mint szülinapos modell), még egy 8 hengeres projektautót is elhoztak a gyári múzeumból, de valahogy engem nem tudott megérinteni így sem.
Fene se tudja, ami 50 éve ronda volt, az ma is az.