Így fog kinézni a Toyota első, kizárólag villanyautónak tervezett modellje, a bZ4X
Megtartották a Toyota bZ4X sorozatgyártásra kész változatának világpremierjét, miután áprilisban már megmutatták koncepció formájában. A "bZ" rövidítés egy egész, héttagú modellcsaládot jelöl majd, hiszen "beyond Zero" néven érkeznek a Toyota villanyautói. Ennek a sorozatnak az első tagja a ma bemutatott bZ4X. A körülbelül RAV4 méretű SUV a gyártó e-TNGA platformjára épül, amit kimondottan a villanyautóknak fejlesztett ki a cég.
Jövő nyáron kezdik meg világszerte a forgalmazást, két változatot kínálnak majd a modellből, ekkor lesz először látható Magyarországon is. Az olcsóbbik egy 201 lóerős és 265 Nm nyomatékkal bíró alapváltozat lesz, ami egy villanymotorral az első tengelyt fogja hajtani. Ez a változat 8,4 másodperc alatt éri el állórajtból a 100 km/órás sebességet, a vége pedig 160 km/h lesz.
Hátul is folytatódik a merész és modern formaterv, az autó valamivel hosszabb, de alacsonyabb, mint a RAV4
A másik változat nem feltétlenül az ereje miatt lesz jobb, mindössze 14 plusz pacit kap, ám ez a tengelyenként egy-egy villanymotor kombinált teljesítménye. A 215 lóerős, összkerekes változat 336 Nm nyomatékot és 7,7 másodperces százas sprintet ígér, de a végsebesség változatlan marad. A hajtásláncot ehhez a verzióhoz a 4x4 specialista Subaruval közösen fejlesztette a Toyota. Az AWD rendszer havas, saras úton való elindulásra, mély hóban haladásra és komolyabb terepjárásra is külön üzemmódokat kínál.
A beltérben hatalmas tér, és a Toyotáktól elvárható nyugalom uralkodik majd
Az akkucsomag is azonos a két változatban, egy vízhűtéses, 71,4 kilowattórás kapacitású egység gondoskodik az áramellátásról, a hatótáv pedig az alapmodell esetében WLTP szerint 450 kilométer lesz. Az akkumulátorcsomag egyenáramú villámtöltővel akár 150 kW teljesítménnyel tölthető, így kb. 30 perc alatt teljes kapacitásának 80 százalékát is elérheti. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy a Toyota, akár csak a hibrid rendszereinél, itt is vállalja, hogy az akkucsomag az első 10 év, vagy az első 240 000 km alatt (amelyik előbb bekövetkezik) nem veszít 10%-nál többet a kapacitásából.
Jól látszik a dizájnon, hogy melyik kormánnyal tervezték eredetileg a modellt, de szerencsére a klasszikus, kerek megoldással is jól mutat a műszerfal
A bZ4X lesz az első olyan Toyota, amelyben opcióként nem lesz mechanikus kapcsolat a kormány és a kerekek közt, teljesen az elektronika fogja vezérelni a kerekek fordulását, és az fogja a kormányon a visszajelzést is adni. A gyártó ígérete szerint ettől az autó kezelhetősége és a kormány érzete is jobb lesz, csökkenni fog ugyanis a kormánykerék vibrációja. Már persze ha egyáltalán ténylegesen kerek kormány lesz az adott példányban, opcióként ugyanis a Tesla legújabb megoldásához hasonló, futurisztikus kormánnyal is gyártani fogják. Ezekre viszont még várni kell, először ugyanis hagyományos kormánykerékkel és kormányművel kerül forgalomba a modell.
A beltér kellően futurisztikus, jól mutatja, hogy a Toyota a jövőbe tekint a modellel. A műszeregység például egy 7 colos digitális kijelző, amely a vezető látóterébe emelkedik, mintha head-up display volna. A hagyományos kormánynál jobban mutat a beltérben a felül megvágott kezelőszerv, a műszerfal dizájnja ugyanis egyértelműen ennek a formájához illeszkedik. A tágas beltér felszereltségtől függően akár hatalmas napfénytetőt is kaphat, persze csak akkor, ha nem kérjük az opcionális napelemes tetőt. Ez a napelemrendszer be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható, a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.