Fékez, kilát, nem rozsdásodik: járműipari fejlesztések a Federal Mogultól
Fő a biztonság: a Federal Mogul idei újdonságai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az alkatrészgyártó-óriás idei legfontosabb újításaival ismerkedtünk, van új féknyereg, felületkezelés és hatékony ablaktörlő-lapát.
A Federal Mogul világszerte jelenlévő, éves szinten 6,2 milliárd dolláros forgalmat produkáló autóalkatrész-gyártó cég, termékeit számtalan autógyár használja különféle modelljeiben. Forgalmának 71%-át személyautós, 18%-át teherjárműves, fennmaradó 11%-át pedig különféle ipari, hajós, vasúti és repülőgép-technológiai megoldások teszik ki. Számtalan márkanéven állítja elő termékeit, ezek közül a legismertebbek a Ferodo, a Champion, a Götze vagy a Moog. A mostani bemutatón négy fontosabb fejlesztést mutattak be, de ezek a cég portfóliójának csak töredékét teszik ki, hiszen az elmúlt tíz hónap során közel háromszáz új szabadalmat jegyeztettek be.
Elsőként a Ferodo által jegyzett Protec S elnevezésű új féknyereg-rugó rögzítési megoldásról meséltek. A jelenleg alkalmazott megoldásoknál a féknyerget nyugalmi állapotába visszahúzó vékony laprugót csak beakasztják a nyereg hátoldalába. A Ferodo Protec S rugót ezzel szemben hegesztéssel is rögzítik, ezáltal a rugó és a féknyereg érintkezési felülete védettebb a rozsdásodással és a bekerülő kosszal szemben. Mivel a rugó könnyebben távolítja el a nyerget a tárcsától, emiatt csökken a fékbetét üresjárati kopása, ezáltal jelentősen nő a nyereg élettartama. Az sem elhanyagolható, hogy csökken a vibráció a rugó és a hátlap között, mert ennek hatására érzékelhetően halkabb lesz a fékezés.
Az új megoldás tökéletesen kompatibilis a korábbival, így az összes SN7-es féknyereggel felszerelt teherjárművön alkalmazható. Ráadásul, a fix rögzítés miatt azt a lehetőséget is kiküszöböli, hogy a fáradt féknyerget használt rugóval lehessen felújítani, amit a szerelők előszeretettel alkalmaznak. A technológia már piacon van, költségek szempontjából pedig nincs jelentős különbség a korábbi megoldáshoz képest.
A technológia alkalmazása főleg az autóiparban használtak kétharmadát kitevő, lemez lengőkarok festésére szolgál, melyek rozsdásodása általában belülről, a nem kezelt felületről kezdődik, s a korrózió onnan teszi tönkre idővel vagy épp idő előtt az alkatrészt. A megoldást sós permet-fürdőben is tesztelték, és úgy állapították meg, hogy míg a gyári minőségű alkatrészek körülbelül 4-6 évnek megfelelő időtartamig bírták a kiképzést, a kataforézissel kezelt lengőkarok élettartama akár 8-10 év is lehet.
A kataforézishez kapcsolódik a Ferodo további újdonsága a Coat+ bevonat alkalmazása. Ennek életre hívását részben indokolta, hogy a manapság divatos felnik a korábbiaknál többet mutatnak a féktárcsából, és emiatt fontos az esztétikus megjelenés. Sokkal fontosabb volt, hogy a védőréteg megakadályozza a tárcsa külső élén, illetve az agy körül a rozsda képződését, így új tárcsa felszerelésekor nem kell bajlódni az agy megtisztításával: ha ezt a lépést kihagyjuk a cserénél, a felhalmozódott szennyeződés miatt már az új tárcsa működése sem lesz tökéletes, mivel a kis koszdarabkák megakadályozzák a tárcsa tökéletes felfekvését az agyra. A Coat+ borítást a Ferodo szinte teljes termékskáláján elérhetővé teszi, az árkülönbség minimális a hagyományos és az így kezelt alkatrészek között, és a cikkszám mögé illesztett C-betűről lehet tudni, melyik termék kapta meg a speciális felületkezelést.
Folytatás fél év múlva, akkor a Federal Mogul legjelentősebb szabadalmaival ismerkedhetünk majd meg.