Fekete mágia Nyíregyházán – A Michelin gumigyárában jártunk

A Michelin Pilot Sport 4 SUV gumiabroncsokat próbálva a gyárba is betévedtünk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hatalmas abroncsokat gyártanak Nyíregyházán a Michelin gyárában, ugyanis a legkisebb méretű gumik is 18 colosak. A gyárba menet a Pilot Sport 4 SUV papucsok is ízelítőt adtak képességeikből.

Roppant érdekes látvány egy gumiabroncs-gyár belülről. Éles a kontraszt az autógyárakhoz képest, bár maga a gyártási folyamat ugyanúgy lenyűgöző. A gumik születésének csodás világába a Nyíregyházán működő Michelin gyárban kaptunk betekintést, ám előtte a kimondottan a szabadidő-járművekre fejlesztett abroncsokat is kipróbáltuk egy impozáns SUV-flotta segítségével. A palettán többnyire sportos járgányok szerepeltek, néhány igazi luxusbatár mellett. Többek között az Audi, a BMW, a Mercedes, a Land Rover modelljei sőt, még egy Skoda Kodiaq RS is Michelin papucsokat kapott, hiszen a francia gumigyártó vérbeli sportabroncsként jellemezi a termékét.
Nyíregyháza számára örvendetes, hogy észvesztő tempóban nőnek a szabadidő-autó eladások, azonban a Michelin mérnökeinek kihívást is jelent, hiszen a SUV-ok egyedi igényeket támasztanak a gumik felé. A növekvő SUV eladások ugyanis azt jelentik, hogy ezeket az autókat többek között Nyíregyházán gyártott gumikkal is fel lehet szerelni. Viszont a személy- vagy sportautókénál jóval magasabban elhelyezkedő tömegközéppontú, sokkal nehezebb felépítményű járművekre nagyobb oldalirányú, illetve centrifugális igénybevételt is kibíró abroncsokat kell szerelni. Habár igazi sportabroncsnak fejlesztette ki a Michelin a Pilot Sport 4 SUV gumikat, ezek minden szabadidő-járműre felszerelhetők, igaz, az már az első pillanatban látszik a mintázaton, hogy terepen nem fog jól kapaszkodni. Viszont aszfalton kidomborodik velük a sportos szabadidő-autók tudása. Nagy sebességnél szerepet játszanak a pontos kormányozhatóság, a megfelelő úttartás, a stabilitás elérésében és így a biztonság növelésében. Nem mellesleg a Michelin hosszú élettartamot is ígér.
Hirdetés
Amit a rövid tesztút után biztosan ki tudok jelenteni, az a gumiabroncsok keltette zajra vonatkozik. Vagyis a zaj hiányára, ugyanis rendkívül csendes velük az autó futása. Persze autópálya tempónál amúgy is a szélzaj erősödik fel, hiszen a nagy homlokfelületű autókba hangosabban kapaszkodik a „szél”. Viszont kisebb tempónál, amikor már kisebb a szél keltette hanghatás, a gumik felől egyáltalán nem érkezik jól érzékelhető menetzaj. Fontos újdonság az abroncsban az aramid és nylon összetételű hibrid szerkezeterősítő övbetét. Ez az egyik olyan megoldás, ami szerepet játszik a pontosabb kormányozhatóság elérésében. Ugyanakkor az aszimmetrikus mintázat és a futófelületbe kevert legújabb generációs funkcionális elasztomerek és a finomszemcsés szilika sem elhanyagolható jelentőségű a tapadás tekintetében. Ahogy az autók esetében, úgy a gumiabroncsoknál is fontos a dizájn, bármily furcsán is hangzik ez. Léteznek olyan gumik, ahol a futófelület mintázatával növelik a látványfaktort, a Michelin azonban még a tapintást is bevette a „játékba”. Nem viccelek, a gumik oldalfalán a Michelin feliratot bársonyos tapintású terület fogja közre.

Pedig az anyaga ugyanúgy gumi, csak épp parányi szálacskákból áll, amelyeknek az öntőformája körülbelül olyan, mintha sokezernyi tűhegy meredne az égnek.

Persze a dizájn mellett olyan hasznos dolgokra is gondoltak a tervezők, mint a peremvédő, hiszen a sportos SUV modelleken a nagyméretű felnikhez peres gumik passzolnak, amelyek a járdaszegély melletti parkoláskor fokozott veszélynek vannak kitéve. Arról, hogy a Michelin Pilot Sport 4 SUV jól sikerült, a független tesztek is tanúskodnak. A német TÜV SÜD vizsgálatai szerint ezek az abroncsok több fontos teljesítménykategóriában is jobban teljesítettek a hat legnagyobb konkurens ellen. A száraz és nedves útfelületen végzett tesztek eredménye alapán a Michelin abroncsokkal szerelt járművek fékútja átlagosan 1,8 méterrel rövidebb volt, mint a konkurenseké. Továbbá az 1050 m hosszú, nedves útfelületen nyújtott abroncsteljesítmény mérésére szolgáló pályaszakaszon a Michelin Pilot Sport 4 SUV abronccsal a konkurens termékek átlagához képest 2,88 másodperccel gyorsabb időt értek el a tesztautókkal. Végül a tartóssági teszteken is lenyomta az ellenfeleket, hiszen a konkurensek átlagos futásához képest 9100 kilométerrel többet tudtak megtenni a francia gumikkal felszerelt autók. Visszatérve a gyárhoz elmagyarázom azt is, hogy miért olyan nagy a kontraszt a gumigyárak és az autógyárak között. Legutóbb a Mercedes kecskeméti, a Kia zsolnai és a Skoda mladá boleslavi gyárában jártam, ahol kis túlzással, de enni lehetett volna a földről, olyan tisztaság uralkodott. Ezzel szemben egy gumigyárban – a felhasznált anyagokból kifolyólag – kissé más a helyzet. Na, persze nehogy arra gondoljatok, hogy nincs tisztaság, csupán belépve már az első pillanatban érezni, hogy itt miféle termékek születnek. Jóval melegebb van bent, illetve a szagok is teljesen más jellegűek. A hőmérséklethez persze hozzájárul, hogy a vulkanizálás finoman sem nevezhető hűvös folyamatnak, viszont ez talán az egyik legmágikusabb pillanata a gyártás folyamatának. Pontosabban az, amikor a formából előbukkan a kész gumiabroncs. Persze más munkaállomások is rejtenek izgalmas látnivalót, valamint a szalag végén következő átvizsgálás is érdekes. Utóbbit ugyanis nem bízzák a robotokra. Minden egyes elkészült gumiabroncsot emberi szemek vizslatnak hiba után kutatva. Természetesen az emberi munkaerő számára megoldották, hogy a lehető legkevesebbet kelljen emelgetni a gumikat, ebben mégiscsak a robotika segít. És, hogy miért olyan fontos levenni az emelgetés, mozgatás terhét az emberek válláról? Nos, mint azt már korábban is említettem, Nyíregyházán nagyméretű abroncsokat gyártanak és a 21 vagy 22 colos gumik már egyáltalán nem könnyűek.

Sőt, hamarosan érkeznek a 23 colos méretűek is, amit ki nem találnátok, hogy melyik autógyártó kért először!

Tippek? Fogadni mernék, hogy elsőként mondjuk a német prémiumgyártók jutnak az emberek eszébe. Bevallom nekem is ők voltak a jelöltjeim, ám valójában a Kia az első megrendelő. A dél-koreai márka az amerikai piacon fogja ekkora gumikkal felszerelni bizonyos modelljeit, ám ha már szóba jött az óceán túloldala, a Teslát is érdemes megemlíteni. A villanyautókat gyártó cég ugyanis azzal az igénnyel állt elő, hogy még csendesebb gumiabroncsokat szeretne, hiszen a szinte némán suhanó elektromos hajtású gépeikbe jobban beszűrődik a gördülés zaja. A Michelin természetesen reagált a kérésre és megoldották, hogy még csendesebb gumikat szállítsanak, amelyeket később más márkák is elkezdtek vásárolni. Ezeket az Accoustic feliratról ismerhetitek fel, de a gyár lelkes munkatársai megmutatták nekünk a szöges gumikat is, amelyek északra utaznak majd. Pontosabban a szögek nélküli szöges gumit, mert az apró kis „fogakat” már nem nálunk kapja meg az abroncs. A gyártás pontos részleteiről egyébként nem sokat árultak el, mondhatni titkolóztak a szakemberek, ami persze érthető is. Ezért egy gumiabroncs előállításának idejéről csak annyit tudtam meg, hogy az első lépésektől az utolsóig két nap is eltelhet, viszont a termelés lényegében soha nem szünetel, így naponta körülbelül 6900 gumiabroncs készül el. Hogy ne csak az autógyárainkra legyünk büszkék, érdemes még megemlíteni, hogy a Michelin a nyíregyházi egysége mellett a Közép- és Dél-Európát ellátó bázisát is országunkban rendezte be, méghozzá Vácon. Valamint a vállalat alapanyag kereskedelemmel foglalkozó stratégiai egységet is működtet a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tuzséron, illetve a francia gumigyár Budapestről koordinálja az alsó-kategóriás személyabroncs márkáinak kereskedelmét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?