Fejlődött az utólagos GPS HUD

Már vezeték nélkül is vetíthet bármelyik autóban a kilométeróra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly utólagos GPS HUD, azaz az aktuális - valós - tempót vetítő készüléket teszteltünk. Feljegyeztünk néhány hátrányt, melyeket zömében orvosol a frissebb kiadás.

Már nem csupán új és drága autókhoz érhető el a sebességmérő szélvédőre vetítése, azaz a Head Up Display (HUD), hanem létezik utólag bármelyik autóba betehető verzió is. Tavaly magunk is próbáltunk ilyet, s tapasztaltuk, hogy a szélvédőről minden esetben gyorsabban olvasható le az aktuális sebesség, mint a műszerfali óráról. A GPS HUD további előnye, hogy biztosan nem csal - ahogyan gyakorlatilag az összes gyári óra, hanem pontosan a valós tempót mutatja.

Természetesen nem csak előnyeit, hátrányait is tapasztaltuk, például azt, hogy tápja elfoglalja a 12 V-os csatlakozót, hogy kábele legtöbbször útban van a műszerfalon, s azt is, hogy rögzítése körülményes, hiszen hiába járt hozzá csúszáscsökkentő alátét, azzal nem minden autó műszerfalára lehetett csúszásmentesen, továbbá megfelelő szögben rögzíteni. Az autóalkatrészek kapcsán ismert névnek számító Valeo úgy néz ki, meghallgatta észrevételeinket, vagy saját maga is konstatálta ezen - könnyedén javítható - hiányosságokat, s kiadott egy azokat orvosló, amúgy a korábban próbálthoz nagyon hasonló verziót. Olyat, ami már saját akkumulátorral rendelkezik, ezért aztán hozzá elegendő csupán a töltés idejére csatlakoztatni a kábelt. (Egyébként az autón kívül USB-kábellel is tölthető).
Hirdetés

A Valeo GPS HUD-ja kapott továbbá egy újfajta, dönthető tartórendszert is, mellyel a korábban látott megoldásnál stabilabban és minden műszerfalon a szélvédő dőlésszögének megfelelően rögzíthető. Egy-egy szetthez ráadásul két ilyen adapter is jár, így egyetlen GPS HUD két autóba is installálható lehet, hiszen a vetített felületre ragasztandó fóliából is jár nem is kettő, hanem három is (gondolva egy esetleges szélvédőcserére vagy a fólia hibás felhelyezésére). A fólia kapcsán egyébként tapasztalat, hogy műszaki vizsgán vagy rendőri ellenőrzésnél az nem zavar senkit - még jó, hiszen a GPS HUD biztonságot fokozó tényező, nem telnek el fölös másodpercek a sebességmérő leolvasásával, melyek közben akár több tíz (100 km/óránál közel 30) métert is vakon autózunk, s a fólia, illetve a kijelzés sincs a közvetlen látómezőben, hanem alatta, fókuszváltás nélkül olvasható.
A Valeo előadásában a GPS HUD nagyobb, jobban látható figyelmeztető piktogramokat is kapott, hangjelzései pedig diszkrétebbek lettek. Beállítható rajta ugyanis gyorshajtásra figyelmeztető hangjelzés is, s általa, a kivétel nélkül (kötelezően) csaló gyári kilométerórákkal szemben mindig biztosan szabályosan autózhatunk, hiszen nem kell kalkulálni, a sebességmérő többletével. Ha a GPS HUD 50-et mutat, akkor valóban 50 km/órával haladunk, s a traffipax sem fog (ránk) villanni.
Utóbbi miatt nem csak a biztonságot növelő, hanem pénztárcakímélő utólagos extrának is tekinthetjük a GPS HUD-ot, 35 900 forintos ára csak hajszálnyit magasabb, mint egy enyhe gyorshajtásért járó büntetés, s egy-két olyat elkerülve már bőven meg is érte a kiadás. Az pedig nagyságrendekkel többet érhet, hogy a gyorsabb kilométeróra-olvasás által balesetek is elkerülhetők lehetnek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?