Dual néven két kamerát is ad a MiVue 798, az első 150, a hátsó 120 fokos látószöget ad
Ahogyan az autók, úgy a fedélzeti kamerák kínálata is széles. Tavaly már járt nálunk teszten a
Mio MiVue 733, aminek különlegessége, hogy a parkoló autóban is tud felvételt készíteni, idén pedig a MiVue 798 Dual érkezett próbára, ami nevéből adódóan két kamerával rendelkezik, a készülékbe építetten túl egy hátra tekintővel is kiegészíthető. Utóbbi hátránya, hogy az egész autót végig kell kábelezni, amit pláne egy ötajtós, tehát felnyíló hátsó szélvédőjű autónál macerás megoldani, így be kell valljam, bár a próbát szívesen magamra vállaltam, a teljes kábelezést nem tettem meg, csak az első kamerát vallattam. Viszont így is van bőséggel érdekesség a hátsó kamera nélkül is kapható MiVue 798-ban, ami a cikk írásakor legolcsóbban 49 900, a hátsó kamerával együtt, tehát Dual-ként 69 900 forinttól kapható.
Megfelelő minőségű a kamera és a hozzá kapott kiegészítők is, szivargyújtós töltőt is kapunk hozzá, de a biztonság kedvéért érdemes fixen bekötni, úgy ugyanis egyrészt nem foglaljuk le a gyári csatlakozót, másrészt biztosan nem fog kihúzódni
Már az ára is elárulja: prémium kameráról van szó, s ezt a készülék sem cáfolja meg. A rendszer menüje tud magyarul, szóbeli figyelmeztetései azonban nem, persze az alapvető angol üzenetek megértése nem túl nehéz feladat. Mind az optika, mind a képérzékelő átlagon felüli, s ezt a végeredmény, azaz a folyamatosan készített videó is alátámasztja. Szemből érkező erős fénynél és éjszaka is teljesen elfogadható minőségű, jó felbontású, kevéssé zajos képet ad a Sony STARVIS CMOS szenzor és a 150 fokos látószögű, üveg lencsékből felépített, f/1,8-as (tehát elég nagy) fényerejű objektív. Van természetesen g szenzor és az alapján ütközésérzékelés, valamint gombnyomásra is menthetünk egy-egy szakaszt, de az igazi plusz (az opciós kétkamerás rendszeren és a parkolási képrögzítésen túl) a sofőrsegédek sora, amit kínál a MiVue.
A menürendszer jól átlátható, magyar nyelvet is tudó
Kérhetünk üdvözlőüzenetet, fényszórókapcsolásra figyelmeztetést, de még akár keréknyomás-szenzorokkal is össze lehetne hangolni a készüléket. A fix telepítésű sebességmérő kamerákra is kapunk figyelmeztetést, nem csak a kamerák helyére, hanem az azoknál érvényben lévő sebességhatárokra is, az adatbázis ráadásul viszonylag egyszerűen frissíthető is. Utóbbi hasznos, ám a szintén elérhető sofőrsegédek sora (sávelhagyásra, ráfutásveszélyre és dugóban a sor elindulására figyelmeztetés) messze nem működik olyan szinten, mint a modern autók gyári rendszerei, persze hozzájuk nem is fair mérni egy dashcam ilyen funkcióit.
Óriási érték a számítógépes böngészőprogram, van okostelefonos alkalmazás is!
Ami viszont elképesztő ütőkártya a Miótól, és amitől igenis megalapozott a készülék ára, az a képminőségen túl a szoftveres támogatás. Nem csak a készülékhez kapunk frissítéseket, hanem hozzá wifivel kapcsolható okostelefonos alkalmazás is van, amivel az SD-kártya kihúzása nélkül menthetünk le, nézhetünk vissza, oszthatunk meg felvételt, illetve az SD-kártyát kihúzva számítógépünkön is könnyedén nézhetünk vissza és rendszerezhetünk felvételeket a MiVue Manager által.
Szembefénynél is jó minőségű a kép
Éjszaka könnyedén előfordulhat, hogy a rendszám nem lesz olvasható, de jellemzően elcsíphető olyan képkocka, ahol azért ki lehet venni a betűket
Míg egy olcsóbb dashcam esetén a videofájlokat egyesével kell megnyitni az SD-kártyáról, itt a dedikált program automatikusan és folytatólagosan beolvassa őket. A felvételek egybefűzve, akár az autóra menet közben ható erőkkel, térképen követhetően nézhetők vissza. Ez olyan bónusz, amiért megéri felárat fizetni a belépő szintű dashcamekhez mérten. Városi közlekedésben szinte minden nap adódnak olyan helyzetek, amikor bizony jól jön egy ilyen kamera. Parkolóhelyről kivágó autó, kanyarodáskor a sávját eltévesztő, hosszasan sorolhatók azok az esetek, amelyeket nem árt, ha megörökít nekünk egy kamera, amiből még egy (a tesztelthez hasonló) profibb is olcsóbb, mint egy autó egyetlen karosszériaeleme. De még akár arra is jó lehet, hogy magunk tanuljunk: volt olyan helyzet, amit utólag kellett visszanéznem, hogy megfejtsem, mennyi esélyem volt az éjszakra balról, kissé átlósan érkező, oldalprizma nélküli kerékpárost észrevenni. Nem sok, de szerencsére mindketten megálltunk, majd levontam a konklúziót: még élesebb szeműnek kell lenni, a kamera szerencsére alapból az.
Vegyétek inkább az Akaso termékeit, sokkal olcsóbb és ugyanolyan jó a képminőség.