Már a méretei és a kiállása is klasszikus értékeket tükröznek, hát még a tartalom!
Világítása sajnos "csak" LED dekoros halogén, ez később használtan nagy előnye lesz, újonnan viszont, amikor még sokára jön az első meghibásodás, komoly hátránnyá válik éjjel
Akik rendszeresen olvassák az oldalt, azok már láthatták ezt a tesztautót egy sztoriban, hiszen
ő volt, aki ráadott gyújtáson, felkapcsolt lámpákkal és közepes hangerőn duruzsoló rádióval - hathatós közreműködésemmel - bezárta magába a kulcsot, miközben én mellette álltam a parkolóban. Ennek ellenére nem haraggal váltunk el, sőt: ha most új autót kéne vennem, valószínűleg én is a koreaiak háza táján nézelődnék, annyira bejött a technika. A jelen Ceed kombi méreteiben és praktikumában nincs újdonság, dizájn terén pedig - a nemrég bejelentett frissítésnek köszönhetően - ez a küllem hamarosan aktualitását is veszti.
Oldalról klasszikus kompakt kombis arányok jellemzik, ráadásul jól áll neki ez az állítólag kék, a valóságban viszont inkább ezüstös szín
Kényelmesen ballonos, olcsón gumizható 16 colos alufelnikkel és látványosan méretes csomagtartójával azt kiáltja a világnak: "Praktikus vagyok, és ez nem szégyen!"
Pedig magával a látvánnyal nincs baj, nekem jobban bejön az autó így, visszafogottabban. Nem azért, mert az ízlésemmel ütköznek a modern vonalak, sokkal inkább azért, mert amit képvisel, ahhoz jobban megy ez a stílus. Feszes futóműve az egyetlen pontja, amin érezni, hogy egy olcsó autóban ülünk, mindenhol máshol sikerült úgy "megmérnökölniük" a faék technikát a koreaiaknak, hogy keresve se tűnjön fel a spórolás. Éppen ezért puha műszerfalat és kárpitokat, jó tartású üléseket és kellemes hangzású, könnyen kezelhető infotainment rendszert adnak. Digitális műszeregység és head-up display helyett klasszik mutatókkal és monokróm kijelzővel kell farkasszemet nézni, de arról sem az olcsóság jut először az ember eszébe.
Bent is minden a helyén van, jó értelemben régimódi az összkép, olyan ismerős, otthonos érzés benne ülni
A valódi mutatós óracsoport és a monokróm kijelző senkit se tévesszen meg, ez attól még egy modern autó, csak nem a menőzős, hanem inkább a praktikus értelemben
A másik dolog, ami a lehető legjobb értelemben retro, az a motor. A koreaiak legújabb fejlesztésű másfél literese nyomatékból is erős, de magas fordulaton csap bele igazán az élet, úgy van beállítva a dinamikája, hogy pont tökéletesen húzzon, ahogy egyre feljebb halad a mutató. Manuális váltója pontos, könnyen kapcsolható. Mindemellett kiemelkedő hangélményt nyújt: ha ezt elkezded forgatni, olyan egészséges, klasszikus benzinmotor-üvöltés árad belőle, mint anno az Euro 2 besorolású, a környezetvédelmi kütyük nagy részét hírből sem ismerő társaiból. Ráadásul egy gombnyomásra a kipörgésgátló és a menetstabilizátor is teljesen kikapcsol (értsd: gumiégetés és lendületből keresztbe csúszás, ha akarod), így egy pillanat alatt válik élményautóvá a feszes futóművel a Ceed kombi. Ezzel viszont vigyázni kell, a fogyasztási értékei is régimódian el tudnak szaladni, ha rúgod neki, és bár országúton használva kényelmesen tud 5 liter alatt enni, városban 8 alá vinni már-már kihívás, főleg, ha te is szereted élvezni az utat.
Itt történik a csoda, az 1,5 literes turbómotor az autó legjobb részeleme
A modern, de visszafogott látvány és a kiemelkedő motor mögött továbbá olyan klasszikus, már-már retro elemeket találhatunk, mint a valódi, gyújtáskapcsolóba helyezős, elfordítós és azzal indítós bicskakulcs, vagy a projektoros, de halogén izzós első fényszóró. Ezeket mondjuk én messziről elkerülném, és inkább kérném a modern opciókat, ha van rá a lehetőség, főleg a kétzónás digitklíma, az ülés- és kormányfűtés, és a többi korrekt extra mellé. Szerintem ez a Ceed pont úgy volt összeválogatva, ahogy azt egy a negyvenes-ötvenes éveiben járó, tehát hazánkban kb. átlagosnak gondolt Kia vásárló kérné, amolyan "maximális kényelem, de csak semmi flancolás" jelleggel.
Az anyagminőség nem csak a kormányon, a váltókaron és a műszerfalon kiváló, az ajtókárpitokhoz is örömmel nyúl az ember
Praktikum terén itt tényleg egy kompakt kombiról beszélhetünk, ez nem olyan, mint a nyolcadik Golf puttonyos változata, amiben a pokol legmélyebb bugyráig süllyesztett padlójú csomagtartó már első ránézésre is a nagyobb kategóriák méreteit súrolja. Vagy mégis? A koreai vetélytársban látszólag tényleg csak egy kisebb, ráadásul laposabb kofferhellyel találhatjuk szemben magunkat, ám ez rengeteg, a csomagtérpadlóba rejtett tárolóval egészül ki. Ha azokat is hozzászámoljuk, akkor 20 literrel többet kapunk, mint a már említett Golf maximális raktérkapacitása. A legnagyobb szállítható tárgy méretének feláldozásával nagyon okosan elosztott tér segítségével konkrétan úgy tudod hazavinni a bevásárlást a rejtett műanyagrekeszekben, hogy mindent elnyelt a padló. Ráadásul ehhez a korrekt hátsó kényelmet, vagy a síkba dönthető hátsó üléstámlákat sem kell feláldozni.
Csalóka a bőven 600 liter feletti szám a csomagtartó űrtartalmát tekintve, de mindent összeadva nem kételkednék benne, hogy megvan annyi
Közel 1700 literes és sík padlós a raktér, ha ledöntöd az üléseket - ehhez úgy érzem nem kell többet hozzáfűznöm
A tárolók nem csak a plusz literek miatt vannak, tényleg praktikusak: a normál méretű hátitáska és az ukulele jól mutatja, hogy ide bizony elfér a bevásárlás, ráadásul további két kisebb, de hasonló rekesz is megbújik a padló alatt
Korea ráadásul mindezt nagyon jó áron és még annál is jobb feltételekkel kínálja: a Ceed ebben a formában 7 159 000 forintba kerül, és 7 év garancia jár hozzá. Fontos viszont, hogy ebben az árban a Kiánál még halogén izzókat és bicskakulcsot adnak, előbbi helyett LED-est kérni csak csomagban lehet 350 000 forintért, utóbbi helyett pedig gombos indítást csak automataváltóval kínálnak. Persze, ha valaki tényleg biztosra akar menni, annak jól jöhet a tudat, hogy fillérekből világít majd újra a kiégett izzó helyén az utódja, meg a valódi kulcsot is megértem, de a jobb fényerejű lámpa klasszisokkal kényelmesebb éjjeli utazást ad, a bicskakulcs pedig nehezen párosítható azzal, hogy ez a kocsi lopás- és rablásgátlás terén is biztosra megy. Nem szabad elfelejteni, hogy én is csak addig poénkodtam a "kinntartja a hülyéket" dumával a haveroknak,
amíg nem én magam lettem a hülye, akit "kizárt" az autó. Ami persze nem az autó hibája, az autó valójában hamarabb zárt, mint én az ablakot, kívülről benyúlva, bent hagyott kulccsal.
Az autó hátulja nincs túlgondolva dizájn terén, de igazából nem is kell, nekem így is összeáll a látvány, meg ez amúgy sem egy Proceed
Értékelés
Pozitív
jó ár-érték arány, praktikus csomagtér-rekeszek, tökéletes motor, pontos váltó
Negatív
olcsó érzetű futómű, szegényes alapfelszereltség
Árak
Tesztmodell alapára
7 019 000 Ft (2021.07.30.)
Tesztautó ára
7 159 000 Ft (2021.07.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1482 cm3
Teljesítmény:
118 kW (160 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
242 Nm 1500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
920-1010 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1210 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
470-680 mm
Csomagtér hossza:
1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1482 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
242 Nm 1500 1/min-nél
Teljesítmény:
118 kW (160 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km