Ezzel az üléssel mindenki ideális pozícióba kerülhet

A Toyota új üléskoncepciója automatikusan állítja magát

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A biztonságos vezetés alapfeltétele a megfelelő üléspozíció. Azt viszont a sofőrök zöme nem is tudja, hogy milyen az ideális beállítás. Ezen segítene a Toyota.


A Toyota-csoport olyan különleges ülésprototípust fejlesztett ki, amely egy számítógép és szenzorok segítségével automatikusan az utas testalkatának megfelelő, optimális helyzetet vesz fel. Ez a már említett biztonsági szempontok miatt fontos, sőt, napjainkban egyre fontosabb. Ugyanis minél több irányban, minél kisebb fokozatokban szabályozható egy autó ülése, annál pontosabban állíthatjuk be, és annál tanácstalanabb a gyakorlatlan autós annak kapcsán, hogy vajon mi is a helyes üléspozíció.
Ez a dilemma hívta életre a Toyota Boshoku automatikus ülésállító rendszerét. A szóban forgó ülés háttámlája 300, egymástól függetlenül mozgatható blokkból áll össze, amelyek hajszálpontosan képesek övetni az utas hátának görbületét. Ezt egy optikai rendszerrel valósítják meg, amely az autóhoz közeledő utas testalkatát kamera segítségével elemzi ki, majd a beülést követően összetett nyomásérzékelők igazítják helyükre a blokkokat.
Hirdetés
A Toyota már dolgozik azon az okostelefonos alkalmazáson is, amelynek segítségével az autó felismeri közeledő utasát, és mire az helyet foglalna, előre testre szabja az ülést, méghozzá attól függően, hogy a felhasználó vezetni fog, vagy csak utas lesz az autóban.
A rendszer egyelőre prototípus állapotban van, de a benne rejlő távlatok lenyűgözőek. Az ülés vezérlése ugyanis összekapcsolható a fedélzeti rendszerekkel, az éberség-felügyelettől kezdve a gyorsulásérzékelőkig, hogy dinamikusan változó megtámasztást alkalmazva, az utas felsőtestét megfelelő pozícióba emelve vagy süllyesztve igazodjon a pillanatnyi forgalmi vagy utazási helyzethez. A rengeteg szabadon mozgó blokk minden eddiginél finomabb és pontosabb, akár orvosi minőségű masszázsra vagy akupresszúrára is alkalmassá tehető, sőt, megfelelő programozással akár a helytelen testtartás is korrigálható vele, ami megint csak a fáradékonyság és a koncentrációvesztés ellenszere lehet.
Nem ez az első futurisztikus üléskoncepció, amit a Toyota az elmúlt években kidolgozott: emlékezzünk a 2016-os Lexus UX tanulmányautó kifeszített szíjakból álló, szellőző, adaptív ülésfelületére, vagy a 2013-as Toyota ME.WE koncepció kerti hintaágyat idéző hátsó üléspadjára, amelyet összehajtva az első ülések alá tolhattunk, vagy kiszerelve kényelmes kempingpadként hasznosíthattunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?