70 évvel később új életre kelt a Škoda Sport
1950-et írtak, a második világháború utáni újjáépítkezés és a hidegháború kezdeti időszakában járt egész Európa. A világégés annyira megviselte Németországot, hogy egyetlen autómárkájuk sem indult Le Mans-ban. Ekkor lépett a színre Csehszlovákia kezdő motorsport csapata a Škoda Sporttal. A versenyautó neve tükrözte azt a nemes egyszerűséget, ami a járművet is jellemezte, és ez segítette hozzá a csapatot a kategóriabeli második helyezéshez - ami aztán végül nem következett be, egy szintén egyszerű, apró alkatrész hibája miatt.
Majdnem szenzációs sikertörténet lett az 1950-es Le Mans-i szereplés
A Škoda Sport a márka első háború utáni modelljén, a Škoda 1101 Tudoron alapult. Az alvázhoz és a tengelyekhez nem nyúltak, de a féket és a sebességváltót a nagyobb sebességű vezetéshez igazították. Az 1,1 literes négyhengeres motor 32 helyett 50 lóerőt adott le, és természetesen a szedán karosszéria helyett egy ízléses roadster stílust kapott a jármű, alumíniumból kialakítva. Az apró kocsi mindössze 590 kg-ot nyomott, így képes volt az akkor figyelemreméltó 140 km/h végsebesség elérésére. Ráadásul az üzemanyagfogyasztás is kedvezően alakult, a nagyobb tartállyal együtt ez lehetővé tette a 4 órán keresztüli folyamatos vezetést, mely felülmúlta a Škoda versenytársait. Kategóriájában második helyen haladt a Václav Bobek és Jaroslav Netušil által vezetett Škoda Sport, és már az éjszakai szakaszon is túl voltak a 24 órás Le Mans-i versenyen, amikor hajnalban sajnálatos módon megadta magát a fenti videón is látható apró alkatrész, a dugattyúcsapszeg-biztosítógyűrű, a motor emiatt üzemképtelenné vált.
Hans-Joachim Stuck emeli kalapját (és az alumínium motorháztetőt) a Škoda munkatársai előtt
Az akkori szabályok értelmében csak olyan alkatrészeket lehetett cserélni a boxban, amit az autó magával vitt versenyzés közben, így sajnos vége lett a Škoda szereplésének. A következő évben két autóval is szerettek volna visszatérni, a politika azonban közbeszólt, és a Škoda Sport csak Csehszlovákiában és a többi szocialista országban szerepelhetett versenyeken. Kár, mert 1950-ben debütált a Porsche a 356-tal, amivel viszont lassabb köridőket értek el, mint a Škoda Sport az előző évben. A modellnek a Škoda motorsport-történelmében betöltött fontos szerepéből azonban ez mit sem vesz el, éppen ezért töltött éveket a Škoda Múzeum munkatársa, Michal Velebný a mindössze kettő létező példány közül az egyik, elveszettnek hitt darab levadászásával. Kitartása nem meglepő, hiszen személyes ügynek tekinti a Škoda Sportot, ugyanis nagyapja volt a versenyautó karosszériájának tervezője. Ezután további évekbe telt, mire restaurálta a nehezen megtalált példányt, amiről Hans-Joachim Stuck nyilatkozik a fenti videóban. Stuck elmondása szerint óriási élmény vezetni a Škoda Sportot, a szervokormány, a telemetria és az egyéb vezetéssegítő rendszerek hiányából adódóan, pontosan lehet érezni az autó minden rezdülését, és kalapját emeli a Škoda mérnökei és versenyzői előtt, akik még születése előtt voltak olyan bátrak, hogy a vasfüggönyön túli versenyre nevezzenek be egy frissen kifejlesztett modellel. A modell rajongói pedig valószínűleg örömmel látják majd a Škoda Sportot jövőre a 24 órás Le Mans-i verseny klasszikus szériájában.
A lehető leginkább analóg autó, az elektronika előtti időszakból
Ezt a verdát sikerült élőben is megtekinteni a februári Retromobile-on is ( http://egzostive.com/retromobile2020-brands-pt2-vw-psa-renault/ ) , és tényleg nagyon dögös darab, szépen restaurálva, látványos harci festéssel. A csehek amúgy is nagyon aktívan gondozzák a márka örökségét, minden kiállításra készülnek valami érdekes oldtimerrel, tényleg sajnálom hogy ez az év keresztbe tett minden rendezvénynek. Amennyire tudom sokaknak fáj a foga most erre a kocsira. Többek között a belga Autoworld is szeretné megtartani a nyárra beígért de a vírus miatt lemondott Skoda 125 tárlatát, ás ez a Le Mans-i verda is elő volt jegyezve rá.
Egy apró kérdés, „24 órás Le Mans-i verseny klasszikus szériája” az a Le Mans Classics-et jelenti, vagy a 24 óráson is van ilyen szegmens ahol a régi versenyzők parádéznak?
Több osztály is van Le Mans-ban, jövőre lesz LE MANS CLASSIC, ahol a veterán modellek indulnak.
Pont ezért voltam kiváncsi hogy melyik Le Mans rendezvényen lesz ott. Valamelyikre már nagyon érik egy látogatás (valszeg a Classic-kal fogom kezdeni). Persze csak ha véget ér egyszer ez a őrült helyzet…