Hiába, régen másként mentek a dolgok, a Volvónál is. 1978-ban fogant meg a Volvo 850 gondolata, 1991-re el is készült
Galaxis néven indult a Volvónál az a projekt, amelynek egyik szülötte az idén 25 éves Volvo 850. (A Galaxisból származó másik Volvót, a 400-as sorozatot már az 1980-as évek végén piacra dobták.) Állítólag azért galaxis, mert 1978-ban, amikor először felmerült egy új felső-középkategóriás típus kifejlesztése, akkor a Volvónál nagyon komolyan gondolták a fejlesztést, szárnyalt az alkotók kreativitása, amelynek határaként a csillagos eget jelölték meg. Hát ezért lett Galaxis a projekt neve. A meglehetősen szögletes végeredményt látva persze gondolhatnánk, hogy ilyen az, amikor a svéd mérnökök fantáziája szárnyal? Ám a fanyalgók jobb, ha tudják, hogy a Volvo 850 kombi Japánban és Olaszországban is díjat kapott a formatervéért, tehát mediterrán tájakon is elismerték, hogy igenis szárnyalt a svéd fantázia.
A lemezek alatt is merőben újat hozott a kilencvenes évek közepes Volvója. A 850-es első modellje, a 850 GLT öthengeres, húszszelepes, 170 lóerős szívómotort kapott
Nem is akármeddig hagyták kibontakozni Svédország egyik legjelentősebb költségvetésű ipari projektjének tervezőit, hiszen az isteni szikra kipattanásától 13 év telt el a 850 bemutatásáig. Éppen négy éve volt már piacon 1978-ban a 850 elődjének tekinthető 240-es, amelyet egészen 1991-ig gyártottak. Sőt a kombit 1993-ig, tehát közel húsz évig. Innen nézve nem is olyan sok ez a 25 éves jubileum a 850 esetében, amely a 21. századot sem érte meg. Na jó, ez így nem teljesen igaz, ugyanis a modellfrissítés egyúttal névváltást is hozott a 850 számára 1997-ben, azaz ekkor született meg a négyajtós 850-ből az S70, valamint kombi testvére, a V70. Utóbbi az ezredfordulón új generációba lépett, az S70 viszont kifutott.
Két évvel a szedán után, függőleges hátsó lámpákkal debütált az egyszerűségével formabontó 850 kombi. Eredetileg hagyományos elrendezésű lámpákkal is létezett a tervezőasztalon, ám végül a mai napig a kombi Volvók védjegyévé vált változat valósult meg
Az új öthengeres erőforrás mellé hamar felsorakozott a többi benzinmotor is a kínálatba, 2,0 és 2,5 literes lökettérfogattal, turbófeltöltővel és anélkül egyaránt. 1994-ben jelent meg a csúcsot jelentő T-5R modell, 240 lóerős és 330 newtonméter forgatónyomatékú, turbófeltöltős benzinessel. A Volvo eredetileg csupán 2500 darabos különleges kiadásként tervezte piacra dobni a légterelővel és 17 colos könnyűfém keréktárcsákkal megvadított sárga modelleket. Ez a mennyiség azonban hetek alatt elfogyott, ezért újabb 2500 darab fekete T-5R is gyártásba került, amit végül ugyanennyi sötétzöld változat követett. A sikeren felbuzdulva aztán a következő évben a Volvo állandó szereplőként vette kínálatába a manuális váltóval immár 250 lóerős, 850 R névre keresztelt legerősebb modelljét.
A 850-es Volvo utolsó éve nem csupán a kicsivel 250 kilométer/óra feletti végsebességre képes R modellt és a márka első összkerékhajtású személyautóját hozta el, hanem egy dízelmotoros változatot is. A 140 lóerős TDI az Auditól érkezett
Az 1991-es Volvo 850 újdonságai közé tartozott, hogy - ellentétben a hátsókerék-hajtású 240-es előddel - keresztben beépített, öthengeres motort kapott, elsőkerék-hajtással párosítva. Szintén ebben a típusban jelent meg a Volvo oldalütközések ellen fokozottan védő rendszere (a SIPS) és az első ülések automatikus állítású felső rögzítési ponttal rendelkező biztonsági övei. A SIPS rendszer továbbfejlesztéseként 1995-ben, a sorozatgyártású személyautók közül elsőként a Volvo 850 kínált oldallégzsákot. Gyártása utolsó évében összkerékhajtással is készült a 850-es, de csak kombi karosszériával és 2,5 literes, 193 lóerős, turbófeltöltős benzinmotorral. Az autó szabad magasságát is növelték az elsőkerék-hajtásúhoz képest, de még nem annyira, mint az XC70 elődje, az 1997-es V70 XC crossover esetében.
A szabálymódosítások miatt csak egyetlen évig, 1994-ben versenyzett kombi 850-es Volvo a Brit Túraautó Bajnokságban, akkor viszont harmadikként végzett
Ha már a jubileumnál tartunk, akkor a Volvo esetében mindenképpen említésre méltó az idén éppen húsz éve megjelent C70 kupé, amely nem mellesleg a ráncfelvarrott 850-es, vagyis az első S70 alapjaira épült. Akad, aki a Volvo legszebb típusának tartja
Ugyancsak szülinapos a Volvo első kompakt kupéja. A szintén a Galaxis projekt szülte 480-as gyártása éppen harminc éve, 1986-ban indult Hollandiában, meglehetősen kilógva a márka akkori konzervatív kínálatából. A 440/460-as típust is megelőzve, a 480-as kapott először elsőkerék-hajtást a Volvónál
Az első C70 kupé nekem is mai napig a legkívánatosabb Volvo. A bakancslistámon rajta van.
Volt 7-esem és 9-esem is, még rendes hátsókerekesek. Előrehajtott hátsó üléssel 2 fő elkempingezett a csomagtérben. Tank feelingje volt, télen nem csúszkált a hólatyakos úton-útszélen, simán ment mint a vonat. Ha meg nekijött valaki, akkor az lebomlott. Mondjuk az tény, hogy a benzint szerette. De ment is.
A 850 egy ikonikus Volvo és lassan oldtimerkorba érik. Vicces látni a korhű kanárisárga T5 kombikat, pl az Amsterdami autószalon oltimer szekciójában Magnum Ferrarija mellett 🙂 Hátmég az Opel RAK2 mellett.
[url]http://autossagok.blog.hu/2015/04/19/kepes_beszamolo_a_2015-os_amszterdami_autoszalonrol[/url]
Úgy tűnik gyorsan felvették a rajongók az ikonikus darabok közé, és valahogy meg is tudom érteni. Hatékony német szemmel nagyon furcsa az oldschool formavilág a modern technikával párosítva. Amennyire irracionális választás lehetett újonnan, annál szerethetőbb lehet oldtimerként.
Essenben a Volvo egy teljes kombi antológiával készült
[url]http://autossagok.blog.hu/2016/04/13/techno_classica_2016_1resz#[/url]
Szóval van egy kis történelme Kombi vonalon 🙂
Királyak ezek a régi Volvók, de a mostaniak sem rosszak. Le se tagadhatnák, hogy a régi amerikai tepsikből merítettek ihletet, de ezt akkoriban a japánok és az oroszok is előszeretettel művelték. Az IKEA-bútorok sajátossága a külsőn és a belsőben is visszaköszön. A 480-as meg egy igazi “science fiction” Volvo-szinten, kár, hogy borzasztó ritka.
Happy birthday, Volvo 850:)