Ezt nem a faroq csóválja!
Slágergyanús - Skoda Karoq 1.5 TSI ACT DSG teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Gondolom mindenkinek megvan, amikor meghall egy dalt és tudja, hogy az sláger lesz. A ráncfelvarráson átesett Skoda Karoqkal is ez a helyzet. Érezni, hogy nagyot fog menni.
Közvetlen vetélytársai a - hasonlóan fura nevű - Nissan Qashqai, a Renault Kadjar, “házon belül” a VW Tiguan, az XC40-es Volvo, és még sorolhatnánk, hisz rogyásig van a piac ezekből a már nagyon használható méretű, 4,2-4,5 méter hosszú, SUV-okból. A Karoqot is vitték, mint a cukrot: a Skoda 3. legnépszerűbb autója volt 2021-ben az eladásokat tekintve, tehát mondhatjuk, hogy eléggé fontos modell. A ráncfelvarrás előtti verzió, egy hasonlóan motorizált, “flotta fehér” példányáról Mátyás írta[/url] meg, hogy mennyire ügyes és milyen sokat nyújt. A minőség már abban a verzióban is remek volt, de a “házi nyúlra nem lövünk” mantra mehetett aláfestésnek a tervezésnél, mert bár tulajdonképpen mindenben kiváló autó, de érezni lehetett, hogy nem VW.
Úgy tűnik, hogy a facelift tervezéséhez, egy fokkal felszabadítóbb dolog szólhatott.
Ez egy hirtelen jött tesztlehetőség most nekem adódott, és mivel az eredeti munkám nem ez (erről kicsit később), bevallom szorongtam kicsit, mert nem volt egy előre felépített projekt, a hobbiterepjárók piacának a célközönsége nem én vagyok, és picit tartottam attól is, hogy ismét egy fehér, vagy szürke autó lesz a tesztalany, mert akkor fotózni is fájni fog. Aztán elmentem a kocsiért, megláttam és hoppá! Ennek van színe! Látszanak a vonalai, és bár kicsit bakancsforma, de egész jó kiállású.Megkapta a Kodiaq hatszögletű hűtőrácsát, amivel sokkal “elszántabb” hatást kelt az eleje, az új lökhárító is ráerősít erre. Az alapáron 17 colos, új (leszedhető aero takaró elemekkel ellátott) felnik is remekül állnak alatta.
A facelift előtti belsőről én diplomatikusan annyit mondanék, hogy azért volt hova fejlődni. Nekem olybá tűnik, hogy ezt a Skoda is így gondolta, mert bár minőségileg nehezen lehetett kifogásolni a belteret, de egy bazaltkockába is több érdekesség szorult. Itt nagyon betalált az újítás. Kapott egy konfigurálható, digitális műszeregységet a régi, szerintem kicsit öreguras és puritán, analóg helyett, valamint új dekorbetéteket az ajtókra. A feláras, kétszínű ECO bőr (a „vegán bőr” mellett ez az új neve a műbőrnek az autóiparban) kárpitos ülések és a körbefutó és változtatható színű hangulatvilágítás nagyon feldobják a végtelenül praktikus kabint.
Ebben gigászi a Skoda. A Simply Clever csomaggal, amihez jár hátulra étkezőasztal, tablettartó, jégkaparó és esernyő is (mint később megtudtam, itt az anyósülés alatt van, nem az ajtóban), tiszta Rolls-Royce. Persze, emellett megszokott módon megkapjuk a világ összes tárolórekeszét: van a szélvédő alatt, van szemüvegtartó, a könyöklő alatt is egy óriási, variálható tér tátong, a kesztyűtartóba beleférne egy első generációs Renault Twingo. A 2,7 méteres tengelytáv miatt a beltér is nagyon tágas. Hátul 190 centi környékén is simán elfér bárki. Persze, itt kicsit kopogósabbak az anyagok, de hát kit érdekel, ha egyszer van étkezőasztal?
Ha egy autó igazán jó, akkor rendszerint esti autópályázások alkalmával szokott elfogni a fenti érzés. Ezt a Karoq is összehozta, még annak ellenére is, hogy az ízlésemnek kicsit kóválygós sávtartó asszisztenssel nem kötöttünk mély barátságot. Motorválasztás terén szerintem a tesztautóban lévővel járunk a legjobban. A 150 lóerős, 250 Nm nyomatékot tudó, négyhengeres benzinessel kifejezetten jól autózható, és nem is dízel, szóval pár év múlva kisebb lesz rajta az értékvesztés. Dinamikus gyorsításra képes, miközben autópályán és autóúton nagyon takarékos tud lenni. Bár én manuális váltóval venném (nekem nem ad hozzá 848 ezer forintnyit az összképhez), de a DSG váltóval észrevétlen teszi a dolgát a hajtás. Van pont annyi erő, amennyi kell. Igen intelligens és pontosan tudja, hogy mikor kell dinamika és mikor spórolhat. Nagyon érződik, hogy ez egy kiforrott kombináció.
Hagyd Ecóban!
Természetesen vannak különféle menetmódok. Név szerint eco, normal, sport és individual, (ami konfigurálható). Kipróbáltam mindet, hogy a sportot másnak már ne kelljen. Annál jobb viszont az eco. Tökéletesre programozták: városon kívül rendkívül takarékos, serényen kapcsolgat le két hengert, rengeteget vitorlázik, és ami a legjobb, hogy nem esik abba a hibába, mint oly sok másik autóban a hasonló funkció. Ha odalépnek, egyből veszi a lapot és elindul akkor is, ha “a Föld megmentése” közben szeretnénk előzni. A fogyasztásra is remek hatással van. Normál üzemmódban egy még épp legális tempóval való autópályázás 6,5 literes fogyasztással pörgött le, eco módban pedig majdnem egy literrel kevesebbel beérte. Országúton simán 4 liter körül eszik. Városban azért más a helyzet, és most sajnos 70%-ban ott használtam az autót. Az sem segített, hogy szinte minden napra jutott egy rózsadombi és/vagy hegyvidéki kör, amikor Budapesten voltam. Mindezt tetézendő a belvárosban is lakom. Ilyen körülmények közt, forgalomtól függően 9 és 12 liter közt kért normál módban, ecóban meg 8,5-10 közt. Ehhez jönne nagyon jól egy hibrid rendszer. A teljes teszt átlaga így természetesen magasabb is lett, mint elsőre gondoltam volna, a maga 8,3 literjével.
Nem fogom drágának nyilvánítani. Más majd úgyis megteszi, de én azért nem mondom ezt, mert az azt jelenti, hogy beletörődtünk, hogy itt nincs pénz. Habár 2019 óta Európa fő piacain[/url] 11 és 16% közti mértékben drágultak az új autók, ezt a kategóriát a kicsit szerencsésebben fejlődő országokban a lakosság túlnyomó része bőven megengedheti magának. Ezért is tarol ez a szegmens. A Karoq ár szempontból a középmezőnyben helyezkedik el a vetélytársak közt, minősége pedig példás.
Árak
Tesztmodell alapára
14 188 000 Ft (2022.09.02.)
Tesztautó ára
12 490 000 Ft (2022.09.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE)
Nyomaték:
250 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
Végsebesség:
210 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4382 mm
Szélesség:
2025 mm
Magasság:
1603 mm
Saját tömeg:
1550 kg
Össztömeg:
1920 kg
Terhelhetőség:
378 kg
Tengelytáv:
2638 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
521-1630 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
950-1010 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
590-890 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EU6AP
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú DSG
Nyomaték:
250 Nm
Teljesítmény:
110 kW (150 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
210 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,8 s
CO2-kibocsátás:
137,2-152,8 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,3 l/100km
DSG – s Scala- t vezettem 500 km- t ( város, autópálya, országút.).Automatában 1200-1500-as fordulat között hagyja szenvedni a motort főleg emelkedőn, ha padlóztam akkor meg agyon pörgette.Kézibe meg sok a 7 fokozat, az első 3 igen rövid, és felfelé váltásnál későn ejti a fordulatot valamint több másodpercbe tellett a váltás is, lefelé váltásnál gyors volt.Nyugodt vezetéshez automatába amúgy szuper volt, én viszont maradok a manuális váltónál.Az újkori Skodák praktikusságban meg nagyon ott vannak.
Vannak hibái a DSG-nek ez tény. Eddig többnyire kézi váltós autókat vezettem, de már többet ér számomra a kényelem. Úgyhogy áprilisban rendeltem egy 1.5-ös DSG-s Scala-t. Sajnos még sokáig várnom kell rá… 🙂