A Toyota nemrég bejelentette, márciusban lelepleznek egy új modellt, amely szinte biztosan nálunk is kapható lesz. A közzétett kedvcsináló ugyan nem mutat sokat, de így is ki lehet következtetni miről van szó..
Íme a sziluett, amely feltűnt a Toyota beharangozó videójában
Hivatalosan egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy a beharangozott modell világpremierje március 12-én esedékes, ennél többet nem árultak el. Elég azonban alaposan szemügyre venni a kedvcsinálóként készített, elsötétített fotót, hogy a sejtelmes kontúrok mögött felismerjük azt az autót, amelyet 2023 áprilisában, Sanghajban Sport Crossover Concept néven mutatott be a Toyota. Nyolc hónappal később azt is elárulták, hogy 2025-től Európában is megjelenik majd az autó sorozatgyártású változata, valamint, hogy a tanulmányautót a BYD Toyota EV Technology nevű vegyesvállalat fejlesztette ki.
A képen a 2023-ban bemutatott Sport Crossover Concept
Ahogy a premierek sorrendje is sejteni engedte, először – 2024 tavaszán – a kínai piacra homologizált szériamodell mutatkozott be bZ3C néven. Ennek a modellnek a 4780 mm-es hosszúságához kifejezetten hosszú, 2880 mm-es tengelytáv társul, amint azt az akkumulátoros elektromos modelleknél megszokhattuk. A csapott hátú SUV 1866 mm széles, magassága 1510 mm. Feltételezhetően az európai verzió is ugyanekkora lesz, mely esetben ugyan csak kicsivel, de a bZ4X fölött fog elhelyezkedni: annál ugyanis 90 mm-rel hosszabb, 6 mm-rel szélesebb, viszont 140 mm-rel alacsonyabb; a tengelytáv 30 mm-t nőtt a Toyota első kifejezetten elektromos hajtásra fejlesztett crossoveréhez képest.
A képen a 2023-ban bemutatott Sport Crossover Concept
Nem csak méreteiben különböznek egymástól az elektromos Toyoták: míg a bZ4X akkumulátorát a CATL szállítja, a bZ3C a BYD-vel közösen kifejlesztett, lítium vas-foszfát felépítésű energiatároló rendszert kapja meg, amelynek vékony akkucellái helytakarékos kialakítást és nagy fajlagos energia-sűrűséget tesznek lehetővé. Az előzetes információk szerint a hatótávolság nagyobbnak ígérkezik, mint amit a bZ4X tud (a kínai szabvány szerint mérve az utóbbi 615 kilométert, míg a bZ3C 630 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel), de nem zárható ki, hogy a Toyota a végére tartogatja a meglepetést, és egy olyan, új generációs akkumulátort vezet be, amely a bZ4X-énél akár 10-15 százalékkal nagyobb (tehát WLTP-norma szerint akár 590 kilométeres) hatótávolságot tesz lehetővé. Motorikusan mindenesetre erősebb lesz: nagy eséllyel 272 lóerős villanymotor kerül bele.