Ezt hoztuk be külföldről 2022-ben: íme a legnépszerűbb modellek!
Még mindig a nyugat autótemetője vagyunk? Elemeztük a tavalyi használtautó-import számait!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Részletesen átnéztük, hogy milyen márkák és modellek, illetve milyen korú autók érkeztek hazánkba, főként nyugatról a 2022-es évben. Mutatjuk a listákat és az észrevételeket!
Így alakul ki az egész éves átlag, amely szerint a behozatal 4,6 százalékkal esett vissza a 2021-es adathoz képest.
A legnépszerűbb import márkák, 2022 (Forrás: Datahouse Kft.)
Helyezés 2022 | Helyezés 2021 | Márka | Import 2022 | Import 2021 | Változás |
1. | 1. | Volkswagen | 15159 | 14326 | +5,81% |
2. | 2. | Opel | 12509 | 13399 | -6,64% |
3. | 3. | Ford | 10865 | 11824 | -8,11% |
4. | 6. | Audi | 7370 | 7074 | +4,18% |
5. | 4. | Toyota | 7298 | 9119 | -19,97% |
6. | 7. | BMW | 6844 | 6853 | -0,13% |
7. | 5. | Hyundai | 6535 | 7179 | -8,97% |
8. | 8. | Mercedes | 6422 | 6317 | +1,66% |
9. | 9. | Kia | 5196 | 5819 | -10,71% |
10. | 10. | Honda | 4539 | 5462 | -16,90% |
11. | 11. | Renault | 4410 | 4178 | +5,55% |
12. | 12. | Mazda | 3556 | 4034 | -11,85% |
13. | 16. | Skoda | 3485 | 3463 | +0,64% |
14. | 15. | Peugeot | 3450 | 3504 | -1,54% |
15. | 14. | Fiat | 3312 | 3629 | -8,74% |
16. | 13. | Nissan | 3221 | 3658 | -11,95% |
17. | 17. | Citroen | 2889 | 3036 | -4,84% |
18. | 19. | Suzuki | 2343 | 2435 | -3,78% |
19. | 20. | SEAT | 2279 | 2285 | -0,26% |
20. | 18. | Mitsubishi | 2136 | 2458 | -13,10% |
Márkák terén egyértelműen kiderül, hogy nem sokat változott a hazai ízlés év eleje óta, a 20 legnépszerűbb gyártó listáján ugyanaz a 20 név szerepel 2022-ben, mint előtte, ráadásul a sorrend is csak helyenként változott. A dobogó legfelső fokán továbbra is a Volkswagen áll, tavaly ráadásul 5,81 százalékkal többet, 15 159 darab érkezett az ezt megelőző év 14 326 autójához képest. 6,64 százalékot visszaesett azonban a második helyen álló Opel, ebből a márkából 12 509 darabot importáltak a 2021-es év 13 399-es adatához képest. 8,11% százalékkal visszaesett a behozott Fordok száma is, a korábbi 11 824 autó helyett csak 10 865 költözött ide 2022-ben. Visszaszerezte viszont a 2019-ben elveszített 4. helyét az Audi, visszaelőzve a Toyotát és a Hyundait, de előbbre került egy hellyel a BMW is. Míg 2021-ben összességében is csökkenés volt látható a három német prémiummárkát illetően, addig idén Audiból és Mercedesből is többet hoztak be, míg a BMW lényegében stagnált az előző évhez képest.
A legnépszerűbb import modellek, 2022 (Forrás: Datahouse Kft.)
Helyezés 2022 | Helyezés 2021 | Modell | Import 2022 | Import 2021 | Változás |
1. | 3. | VW Golf | 4371 | 4088 | +6,92% |
2. | 1. | Opel Astra | 4122 | 4561 | -9,63% |
3. | 2. | Ford Focus | 3874 | 4139 | -6,40% |
4. | 4. | VW Passat | 3499 | 3518 | -0,54% |
5. | 9. | Audi A4 | 2739 | 2558 | +7,08% |
6. | 6. | Opel Corsa | 2580 | 2793 | -7,63% |
7. | 8. | Opel Meriva | 2347 | 2564 | -8,46% |
8. | 5. | Kia Ceed | 2290 | 2796 | -18,10% |
9. | 7. | Hyundai I30 | 2051 | 2790 | -26,49% |
10. | 12. | Ford Fiesta | 1951 | 2112 | -7,62% |
11. | 13. | BMW 3-as sorozat | 1831 | 2002 | -8,54% |
12. | 10. | Honda Jazz | 1718 | 2228 | -22,89% |
13. | 19. | BMW I3 | 1708 | 1396 | +22,35% |
14. | 15. | Audi A3 | 1645 | 1647 | -0,12% |
15. | 11. | Toyota Yaris | 1603 | 2140 | -25,09% |
16. | 16. | VW Polo | 1574 | 1618 | -2,72% |
17. | 18. | Skoda Octavia | 1479 | 1513 | -2,25% |
18. | 14. | Honda Civic | 1446 | 1695 | -14,69% |
19. | n.a. | Mercedes E-osztály | 1313 | 1192 | +10,15% |
20. | n.a. | Audi A6 | 1285 | 1316 | -2,36% |
Modellek terén - bár a dobogó szereplői évek óta ugyanazok - a sorrend ismét változott. Visszakerült a Golf az első helyre 4371 behozott autóval, amelyet 4122 Opel Astra, avagy a 2021-es bajnok követ, a bronzérmet pedig a Ford Focus kapja 3874 importált példánnyal. Kevés típus tudott növekedni a csökkenő piacon, ilyen volt a Golfon (6,92%) kívül az 5. helyezett Audi A4 (7,08%), a 19. helyre beesett Mercedes-Benz E-osztály (10,15%), illetve a 19. helyről a 13. helyre felugró BMW i3 (22,35%). Stagnált viszont az Audi A3 és a Volkswagen Passat, hiszen esetükben még az 1 százalékpontot sem érte el a változás a 2021-es számokhoz képest, a többi modellből pedig láthatóan kevesebb érkezett a top 20-as listán. Szintén új résztvevő az Audi A6, amely a 20. helyet csípte el, ezzel az ingolstadti gyártó három modellje is felkerült a listára. Ilyen sikert csak az első és második helyezett, a Volkswagen és az Opel tudott elérni idén: előbbi a már említett Golfon és Passaton kívül a 16. helyét stabilan tartó Polóval, utóbbi pedig a jelenlegi ezüstérmes Astra mellett a 6. és 7. helyet megszerző Corsa és Meriva modellekkel. Érdemes még kitérni a "zöld" típusokra is: bár a sokak által évek óta várt Toyota Prius a 2021-ben megkaparintott 20. helyezése után tavaly ismét kiszorult a listáról, a mindössze egy helyezéssel előle induló BMW i3 villanyautó a 13. helyre szárnyalt. Ez egy olyan változás, amit szabad szemmel is jól látni a magyar utakon, meglepően sok járkál belőle mostanában.
A 2022-ben importált autók gyártási éve (Forrás: Datahouse Kft.)
Gyártási év | Importált autók száma |
2022 | 567 |
2021 | 2505 |
2020 | 2404 |
2019 | 4431 |
2018 | 5796 |
2017 | 5712 |
2016 | 4843 |
2015 | 4434 |
2014 | 5015 |
2013 | 6322 |
2013-as, vagy annál újabb összesen | 42029 |
2012-es, vagy anál régebbi összesen | 84065 |
És ha már a környezetvédelem rajongói számára egy ilyen pozitív hírrel zártuk az előző bekezdést, akkor itt az ideje visszatérni a szomorú valóságba, és megnézni a behozott autók gyártási évét. Ez ugyanis szerintem sokkal többet árul el az importról és úgy összességében a hazai használtautó-piacról, mint maguk a márkák és típusok:
Szinte pontosan dupla annyi 2013 előtt gyártott, tehát 10 évesnél idősebb autó érkezett 2022-ben, mint amennyi 10 évesnél fiatalabb.
Ez azt jelenti, hogy a behozott autók nagyjából fele valószínűleg még az Euro 5 normát sem teljesíti, ám erről pontos arányt nem tudunk mondani, mert nem áll rendelkezésre évjárat szerinti megoszlás a 10 évesnél öregebb autókról. Enélkül is egyértelmű viszont, hogy tovább folytatódik a trend, miszerint azokat a korosodó típusokat hozzák be, amelyekre Nyugat-Európában már nincs szükség. Pozitívum viszont, hogy a 10 évesnél fiatalabb behozott autók listája nagyjából egységes, 2014 és 2019 között minden évjáratból 4-6 ezer autót importáltunk, szignifikáns csökkenés pedig csak a 2020-as és 2021-es modellek esetén látható.
A sorrend nem meglepő, a Volkswagen a legjobb ár, érték arányú autó, amely egyben biztonságos is, és a magyarok körében kedvelt. Az is fontos, hogy minden szegmensben van a kínálatban típusa.
A Golf, Astra, Focus, A4 is jó sorrend, megmutatja, hogy ki az, amit érdemes vásárolni. A kompakt kategória megfizethető típusai vannak az élen, talán nem véletlenül.
Örülök, hogy megtudhattam tőled, hogy Toyotát, Hondát, Mitsut és társaikat nem érdemes vásárolni és azok nem megfizethetők. Hová is lennénk nélküled és határtalan tudástárad nélkül?
Csak a szokásos, a nyugat szemétlerakó helye vagyunk.
De, csak mert dübörög a gazda(g)ság!
Igaz eddig még nem vettem használt kocsit, de most a drágulás miatt elképzelhetőnek tartom, hogy beszerzek egy nem túl időset. De nem a slágertermékekből. Szerintem a Volkswagen erősen túlárazott, a három hengeres Opel és Ford pedig nekem nem kellene.