Peter Karl Eastland munkája sokszínű (és -szagú)
Az újautó-illat egy jelenség, legtöbbünk bizonyára tapasztalta már ezt a kellemes élményt. Annyira általános, hogy akár azt is hihetnénk, minden új autónak egyszerűen csak jó az illata, mintha ez törvényszerűen következne. Pedig a gyártóknak aktívan kell dolgozniuk azon, hogy valóban létrejöjjön a kellemes illat, a Nissannál éppen ezért létezik a Szagértékelési Vezető Mérnök titulus, melyet a márka európai kutatóközpontjában Peter Karl Eastland tölt be. Peter olyan részletekbe avatta be a nagyközönséget, melyek talán meg sem fordultak volna a fejünkben idáig.
Például nem lehet akárkiből ilyen mérnök, Peter egyik veleszületett tehetsége, hogy kiváló a szaglása. Már gyermekkorában feltűnt neki és környezetének, milyen jól tudta használni az orrát, például csak szaglás alapján meg tudta különböztetni az eredeti, minőségi márkák és azok olcsó riválisai által előállított ételeket és italokat, még akkor is, ha elvileg elég hasonlónak kellett lenniük. Tehetségére építve aztán mesterszintű diplomát szerzett Kémia és Törvényszéki Tudományok szakon, ahol jelentősen tudta anyagismeretét fejleszteni. Ehhez már csak az autóipar iránti érdeklődésére volt szükség, hogy felvegyék a Nissan gyakornoki programjába, ahol néhány év alatt sikerült eljutnia jelenlegi vezetői pozíciójáig.
Komoly tudományos ismeretekre is szükség van a kellemes illatok megteremtéséhez
Peter (és beosztottjai) munkája sokkal széleskörűbb, mint gondolnánk. A Nissan új modelljeinek fejlesztésénél már a kezdeti szakaszokban szükség van szakértelmére, mert ő értékeli azokat a beltéri anyagokat, melyeket a többi részleg kiválasztott. Csak akkor kerülhetnek bele a sorozatgyártású verzióba, ha az ő orrán is átmennek. Itt nem csak a bőrhuzatokra vagy a díszbetétekre kell gondolni (Peter egyébként érzi a különbséget igazi és műbőr illata között is), de az olyan láthatatlan anyagokra is, mint például a ragasztók. Sőt, nem elég, hogy ezek egyenként milyen szagélményt keltenek, mindezek együttes kombinációjának is kellemes illatúnak kell lennie. Van úgy, hogy már csak az összhatásnál derül ki, valami nem stimmel - ilyenkor pedig Peternek kell - szó szerint - kiszaglásznia, hol a hiba. Persze nem csak kritizál, ha hibás anyagot talál, ő kutat fel helyettesítő anyagokat is. Munkáját még tovább bonyolítja, hogy az autót számos környezeti hatás éri, neki pedig biztosra kell mennie, hogy az adott üléshuzat például hidegben és melegben is egyaránt kényezteti-e az orrunkat. Az USA-ban és Japánban is foglalkoztat a Nissan hozzá hasonló szagszakértőket, így garantálják, hogy bárhol is kerüljön értékesítésre egy új Nissan, az mindenhol ugyanazt a minőségi újautó-illatot nyújtja, amit a gyártó ügyfelei elvárnak.