A leggyakoribb probléma a motorindító akkumulátorokkal volt, szerencsére ez minden esetben gyorsan és könnyen orvosolható probléma
Korábban több megbízhatósággal és szervizeléssel foglalkozó kutatás is beleesett abba, hogy nem számolta bele a koronavírus hatását a 2020-as évi statisztikákba, a témával már korábban is foglalkoztunk, többek közt
ebben a cikkben. A német autóklub szerencsére nem esett ebbe a hibába, a koronavírusnak köszönhető forgalomcsökkenést is jól megfigyelhetőnek nevezték, a német utakra vonatkozó lerobbanási statisztikák javulása mögött is ez áll szerintük. Idén először külön megvizsgálták az elektromos autók meghibásodásait is. Ezt a technológia egyre jelentősebb térhódítása miatt tartották szükségesnek, illetve mert úgy vélték, hogy a hibák merőben eltérnek majd a hagyományos, belső égésű motoros járművek problémáitól.
A benzin- és dízelüzemű kocsik legkomolyabb hibaforrásának - ami egyébként jellemzően még induláskor meghiúsítja az utazást - a 12 voltos indítóakkumulátor bizonyult. A statisztika szerint 2020-ban a meghibásodások 46,3 százalékát valamilyen akkumulátorprobléma idézte elő. Ezt követi a sorban a lopások megakadályozására szolgáló rendszerek megkeveredése 16 százalékkal. Az indítóakkumulátorokkal kapcsolatban az egyre több jelenlévő fogyasztót okolták. Fontos, hogy a gyártó ezt a legtöbb esetben az akkumulátorkapacitás megnövelésével oldja meg, ami ideális helyzetben jó megoldás lehet, ám ha a kocsi túl sokat áll, vagy valamilyen műszer meghibásodik, könnyen merülés és reggeli káromkodás lehet a vége. A feljegyzések szerint az akkukat nem minden esetben kellett azonnal cserélni, sokszor egy egyszerű töltés is megoldotta a problémát. Gyógyírt jelenthetnek a hosszabb állások idejére az akkumulátor figyelésére is alkalmas, otthoni hálózatra csatlakoztatható töltőberendezések.
Az elektromos autók nagyon jól teljesítettek a megbízhatósági szempontok szerint, nagy meglepetésre itt is a 12 voltos akku a leggyengébb láncszem
Az ADAC legnagyobb meglepetésére - bár épp a várt különbségek miatt kezelték külön a kategóriákat - teljesen azonos legjellemzőbb hiba került a lista élére az elektromos autóknál is. A legtöbb elektromos jármű ugyanis szintén rendelkezik 12 voltos indítóakkumulátorral. Jól megfigyelhető, hogy ez a technológia mennyivel egyszerűbb és megbízhatóbb a belsőégésű motornál - gyakorlatilag egy elem, egy gyorsítópedál és egy elektromos motor a teljes rendszer, egy hagyományos hajtásláncnál sokkal kevesebb mozgó és kopó alkatrésszel - a 12 voltos akku meghibásodása ugyanis az összes hiba 54 százalékát jelentette. A hajtáslánc elemei mindösszesen a hibák 4,4 százalékát tették ki. Ugyanezen adat a másik kategóriában - tehát a belsőégésű motornak és perifériáinak meghibásodása - a 30 százalékot is meghaladta. Ehhez az is hozzájárulhat, hogy ezeknek a járműveknek az átlagéletkora jóval alacsonyabb, de fontos megjegyezni, hogy nem nőtt az arány az elektromos autók kora szerint csoportosítva, majd a kevesebb, de idősebb járműveket külön vizsgálva sem.
Balra az Audi A4, jobbra pedig a Kia Ceed látható. Vajon melyik bizonyult megbízhatóbbnak?
Hogy mi bizonyult jónak, és mi kevésbé, azt nem csak technológia, hanem márkák szerint is csoportosította az ADAC. Nem meglepő például, hogy a smartok nagyon rosszul, a Toyoták pedig meglepően jól teljesítettek, ennél jóval érdekesebb viszont az Audi és a BMW modellek kiemelkedő megbízhatósága, valamint a Kia Ceed és Sportage csúfos bukása - igaz, javítási költségben már más lehet a sorrend. Érdekes továbbá, hogy a Mercedes nem tudott felzárkózni a másik két nagy német prémiummárkához, az ő adataik továbbra is az átlagos és az átlag alatti kategóriát erősítik.