Emlékszem, már a 2000-es évek végén kongattam a vészharangot a kínai autók térhódításával kapcsolatban, persze akkoribban többnyire még „kocsmai vitákban”, nem publicisztikai formában. Pedig akkor még bőven akadtak furcsábbnál-furcsább formatervek, de egyre inkább körvonalazódott, hogy tudnak az európai szemnek is barátságos vonalakat rajzolni. A minőség más kérdés volt, de aztán hopp, elszaladt tízegynéhány év és most már ott tartunk, hogy csinosak és összeszerelési minőségben, anyaghasználatban sem érheti szó a ház elejét. Erre pont a BYD Atto 3 az egyik tökéletes példa.
Az oldalán büszkén hirdeti, hogy BYD Design. Bizony, ezt már a globális tervezőközpontban rajzolták
Na, de kezdjük az elején: a névvel. Új márkaként még ezt is meg kell szoktatni a vásárlóközönséggel, ugyanis nem BID, hanem „bí-váj-dí” helyesen, hiszen a betűszó az angol Build Your Dreams kifejezés rövidítése. Nem túl cizellált fordításban „építsd fel az álmaidat” a jelentése, és ez egyébként az én nem reprezentatív felmérésem során a legtöbb embernek bejött, de őszintén megmagyarázni senki nem tudta miért. Talán azért, mert ez egyben egy jól csengő üzenet is a vásárlók felé, bár úgy hallottam, az európai modellek hátsójáról eltüntetik majd a feliratot. Szerintem kár érte.
A BYD jelentését felragasztották hátulra
Az Atto névvel sokan viccelődtek, mondván „autto”, viszont egy picit visszaemlékezve a gimis kémia/fizika/matekórákra tuti beugrik… hogy egy SI-mértékegység, más néven trilliomod, a 3-as pedig az új e-Platform 3.0-ra utal, amelyre az autó épül- Ez a BYD legújabb platformja, amelynek érdekessége, hogy benne az akkumulátor nem csak energiatároló, hanem szerkezeti elem is egyben.
A BYD amúgy az attoszekundumra utal vele
A méret pedig egy C-szegmensű szabadidő-autóhoz méltó. Majdnem 4,5 méter hosszú az autó, a szélessége pedig 1,87 méter, míg a magassága 1,6 méter. A tengelytávolsága pedig 2,72, mindezek kellően tágas utasteret vetítenek előre. De mielőtt beülünk időzzünk még el egy kicsit a formaterven, aminek a legnagyobb ütőkártyája pont az, hogy valójában nincs benne semmi szokatlan. Az európai szemnek is csupa kellemes formát rajzoltak. Egyszerűen nincsenek rajta unalmas részletek! Szóval a külső pipa, ez már fél siker.
Sehol nincs rajta unalmas felület
Az igazi tűzijáték bent vár, leginkább erre gondolva írtam, hogy régen láttam ennyire fantáziadús autót. Érdekes, izgalmas formák, színek, emellett kellemes anyagok és eközben minden teljesen logikus, könnyen megszokható. Állítólag az edzőtermek világából merítettek a tervezők, ezért például a szellőzőnyílások a súlytárcsákra utalnak, a kartámasz futópadra, a váltó pedig gömbsúlyzó karjára hasonlít. A tesztautóban sötétkék és fehér (vajszínű?) burkolatok váltották egymást, néhol ezüsttel fűszerezve, és ehhez vörös cérna társult a varrásoknál. Lehet, hogy elsőre ez túltoltnak tűnik, ám számomra nem tűnt annak, mivel ügyeltek a megfelelő arányokra.
Üdítően egyedi az utastér
Elképesztően hangulatos! Pacsi annak, aki kitalálta és annak is, aki gyártásba engedte!
Személyes kedvencem a rögtönzött kis „gitár” az ajtóburkolatokon. Ugyanis a térképzsebeket nem szimplán műanyagból öntötték, oldalfaluk három húrként funkcionáló madzag, amik valóban be is voltak hangolva. De itt még nincs vége a fantáziadús ötleteknek, hiszen hasznosabbakkal is találkozni. Például régóta megy a vita a környezetemben, hogy melyik érintőképernyő a jobb megoldás: az álló, vagy a fekvő? Miért ne lehetne mindkettő? – tették fel a kérdést a BYD-nél, aztán meg is válaszolták. A háromküllős, multifunkciós kormánykeréken megnyomva egy gombot elfordul a 15,6 colos érintőképernyő, így mindenki a saját ízlésének megfelelően használhatja (szerintem egyébként a fekvő a jobb).
Így is, úgy is használható a kijelző
A digitális műszeregység méretét nem vitték túlzásba, pont jó így, a 4 irányban állítható kormánykerékkel együtt mozog
Ezen a DiLink 4.0 nevű rendszer fut, amelynek kezelése mint a mobiltelefonoké, szóval senkit nem fog zavarba hozni. Vezeték nélkül frissül, alapáron kínálja a felhő-alapú navigációt és még hangvezérlést is tud, igaz egyelőre csak angolul. Természetesen Apple CarPlay és Android Auto kompatibilis, utóbbi nálam gond nélkül működött. Alapáron jár a kormányszerkezetre felszerelt digitális műszeregység is, ami így mindig jól látható pozícióban marad, de nem feledkeztek meg a vezeték nélküli telefontöltőről sem, illetve a 8 hangszórós hifi is remekül szól, ráadásul a belső hangulatvilágítás a zene ritmusára változik.
Hátra jár a lenyitható kartámasz pohártartókkal, elöl pedig fűthetők és elektromosan állíthatók a műbőr ülések
Elöl érdekes módon sportülésekre hajazó fotelekbe lehet belehuppanni, amelyek nem okoznak csalódást, átlagos testalkatúak számára maximálisan kényelmesek, és ugyanez igaz hátulra is, ahol nagy a lábtér, és átlagos magassággal a fejtér is bőven elég, az alapáras üvegtető ellenére is. Ráadásul teljesen sík a padló a villanyautó-platformnak és a nem túl magas akkumulátornak köszönhetően. A csomagtér pedig alapból 440 literes, ami szintén elég kell legyen, ha nem teherautónak akarják használni az Attót.
A gyári adat szerint tetőig mérve 555 literes a csomagtár
Hátul is ott vannak a húrok, szóval a gyerekek is kiélhetik zenei vénájukat. Aztán ez lehet egy idő után idegesíteni fogja a szülőket 🙂
Egyetlen hajtáslánccal érhető el, a 204 lóerős és 320 Nm forgatónyomatékot adó villanymotort az autó orrában helyezték el és csak az első kerekeket hajtja. 7,3 másodperces százas gyorsulást tud, ami lendületes, de mindezt nem ülésbe passzírozó módon teszi, mert nagyon okosan hangolták össze a menetpedál érzékenységével. Sok villanyautónál nem bír a kipörgésgátló az azonnal érkező nyomatékkal, az Attóban viszont szinte soha nem nyikkant meg a gumi. Szóval szép egyenletes a nyomatékleadás, ami nagyban hozzájárul a kényelemhez, ahogy a hátsó független felfüggesztés is. Minden autónak kemény vizsga a hazai úthálózat, de a BYD SUV-ja ügyesen rejti el az úthibákat.
18 colos felniket kap, de szerencsére nem túl peresek a gumiabroncsok
Habár 1,75 tonnát nyom üresen, ezt is jól palástolja. Nincsenek ijesztő dőlései, reakciói a tempós kanyarokban, a kormánykerék is nagyon jó súlyozású, bár adhatna több visszajelzést az útról, azért mégsem vészesen steril. A gyári hatótáv értéke 420 km vegyesben, és 15,6 kWh/100 km. Télvíz idején, fűtve, hóban-fagyban nálam ennél több áramot kért, de a teljes tesztidőszak végén mért 18,5 kWh/100 km elfogadható érték. Mivel az akkukapacitás 60,48 kWh, így is bőven 300 kilométer feletti hatótávot tudott. Utcai oszlopról 11 kilowattal 6 óra alatt maximumra töltődik, de tud 88 kilowattos villámtöltést is, amivel 30 százalékról 80-ra fél óra alatt feltöltődik.
Széria a hőszivattyús klíma
Biztonsági felszereltsége példás, többek között, sávtartó, tempomat, táblafelismerő, és körbekamerázott parkolósegéd teszi könnyebbé a mindennapi közlekedést. Nem mellesleg 5 csillagot szerzett az Euro NCAP törésteszten, szóval attól sem kell félni, hogy ezen a téren ne teljesíteni az öreg kontinens színvonalát. A hab a tortán az ára, és ezért kezdhetnek tényleg félni az európai, vagy mondjuk inkább úgy, hogy a jól megszokott, bejáratott márkák, mert a japán és a dél-koreai konkurenciának is okozhat kellemetlen meglepetést a BYD. Jelenleg két felszereltségi szinttel kapható az Atto 3. A belépő szint (Comfort) 13 997 900 forintról indul a magasabb felszereltségű (Design) pedig 14 820 900 forintról startol. Ezek még mindig nagy összegek a magánvásárlók számára, viszont a konkurenciához hasonlítva és figyelembevéve a felszereltségi listát, nagyon is kedvező árak.
Aki villanyszabadidő-autót keres, mindenképp nézze meg magának közelebbről is az Atto 3-at
Értékelés
Pozitív
Belesimul a divatos szabadidő-autók sorába, fantáziadús utastér, kedvező ár
Negatív
Kicsit steril kormányzás
Árak
Tesztmodell alapára
13 997 900 Ft (2023.12.22.)
Tesztautó ára
14 820 900 Ft (2023.12.22.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Méretek
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság hátul:
840 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1690 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Teljesítmény:
152 kW (207 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Közben hivatalos lett, hogy Európán belül Szegeden építenek autógyárat
Így van, a durva pedig az szerintem hogy szemben a VW ID sorozattal ez még néz is ki valahogy…
Szerintem meg undorító ez a kínai design, főleg a belseje. A VW meg tetszik, főleg belülről(abban már ültem is utasként)
Viszont mindkettő drága egy benzineshez képest, így egyiket se venném.
A Vw beltér dizájnban és ergonómiában kiemelkedő eleme volt az érintős, ámde legalább kivilágítatlan klímapanel. 🙂
A töltési hatékonyságon még bőven van mit faragni. Cserébe tudom, ez nem fog kigyulladni mint némely Hyundai.
Kívülről így képeken nem olyan rossz ez…..Normális arányok, az eleje nem igazán tetszik, de oldalról és hátulról jó. Nem az a messziről hirdetem, hogy hajjj de különleges elektromos vagyok. De ez szubjektív nyilván mindenkinél.
Na de a belseje… a műszerfal és az ajtók rettentő gagyi, bazári kinézetűek. Igazi kínai cucc… itt van még mit fejlődni az Európai ízléshez. Kéne nagyon nekik egy itteni belső tėr tervező, de gondolom ezt is megoldják rövid időn belül.
„…itt van még mit fejlődni az Európai ízléshez.”
Szerinted az európai ízlésért élnek-halnak Kínában? Ezeket árulják ám Közép- és Dél-Amerikában, Ázsiában, Afrikában meg Ausztráliában is. Te ezekre a régiókra is rá akarod erőltetni az európai ízlésvilágot. Már megint ott vagyunk, mint már korábban milliószor, hogy valami eszement vélt felsőbbrendűséggel van felruházva az európai ember, bármi is történjen a világban, körülöttünk kell forognia mindennek, a többi kontinensen „alacsonyabb rendű” fajok élnek, akik legfőbb dolga, hogy mindig menjenek le kutyába, mindig hunyászkodjanak meg a „nagy” Európa előtt. A BYD az egész világon terjeszkedni akar(kivéve egyelőre É-Amerikát), emiatt egy olyan kombinációval kell előállniuk, ami mindenhol nyerő lehet. A „mindent Európáért, a többiek meg le vannak tojva” típusú analógiát hosszú-hosszú ideje egy gyártó sem követi már, ez legfeljebb csak a fejedben létezik. Hála a jó égnek…
Húha…remélem nem húztalak fel így ünnepek előtt. Szerintem ha terméket, jelen esetben autót akarunk eladni valahol nagyobb számban, akkor alkalmazkodni kell valamennyire a helyi igényekhez, ízléshez. Az Európai, Japán, Koreai stb. gyártók is ezt teszik szerte a világban.
A marhaság mindig felhúz, ha ünnep van, ha nincs. A BYD nem direkt Európának gyárt. Tetszik érteni? Ide IS. A Toyota Corolla is mindenhol ugyanolyan, nem egy európai Corollával terítik be a világot, hanem egy mindenhova megfelelő Corollával. Baromi nehéz egy olyan csomaggal előállni, ami nagyobb változtatások nélkül mindenhova jó, a Corolla van hozzá a legközelebb. Az európai piac amúgy olyan sokadrangúvá vált, hogy direkt ide nem nagyon fejlesztenek már semmit. Oda fejlesztenek, ami komolyabb profitot hoz, és azt adott esetben elhozzák Európába is. Kevés kivétel van, lehet, hogy az EV-k elterjedésével újra komolyabb régió lesz Európa. Szerinted az ausztrál vevők igényeivel foglalkozik egyáltalán manapság valaki? Vagy a mexikóiakéval? Dél-Afrika? Kanada? Sorolhatnám sokáig. Nagy piacokra szabott modelleket kapnak, aztán vagy megveszik, vagy nem. Így jártak.
Azon meg a nagy patriotizmusod közepette mélázz el egy kicsit, hogy a minden ízében Európára szabott „kategóriakirály” Golf miért lett Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában bukás, a franciák miért küszködnek Európán kívül szinte mindenhol, az olaszok szintén… Lehet, hogy te világautót úgy terveznél, hogy az utolsó csavarjáig mindent Európa tervezzen rajta(az említett „vélt” felsőbbrendűség okán, ugye), de ilyen felfogással mehetnél gyorsan a híd alá csövezni…
„A BYD nem direkt Európának gyárt. ” és akkor nem gondolhatja azt az európai vásárló hogy undorító ahogy kinéz az autó? DE!
Európában akar terjeszkedni, USA-ban egyenlőre nem. Ha az összes elektromos autó eladásból levonjuk Kína és az USA részesedését, 30%-ot kapunk, amiből 15% Európa. Ezért az európai szemmel emészthető design igenis fontos nekik.
Nos igen…viccesek ezek a tahó nyugatiak. Felsőbbrendűnek képzeli magát,mind az amcsi, mind a ny-európai…miközben annyira selejtes,elfajzott ostoba mindkettő,H már azt sem tudja fiú-e vagy lány.
Köpök a nyugatra.
A gyengék birodalma a nyugat.
Így van!
Fasza lehet az élet egy kínai internáló táborban, vagy vodka gőzben szopkodni az orosz propagandàt, esetleg ha szerencséd van, napi egy tál rizsen vergődni Észak-Koreában… Ezeken a helyeken legalább tudod, hogy élsz és, hogy fiú vagy-e, vagy lány.
Ugye tudod, hogy az európai gyártók is nagyon komolyan veszik a kínai piacot? Ezért készülnek a gigantikus világító vesék, “rája szájak”, fej méretű csillagok, világító VW emblémák, stb..
Érdekes dolog az egyéni ízlés. Én nem látom a fene nagy veszélyt a BYD európai kínálata tekintetében, kivéve ezt az egyet. Az Atto3 méretben elég jó, a külső forma olyan mintha pár ismerős VW csoportos dizájn-elemet tettek volna egy meghatározhatatlan származású, de kellemes és arányos karosszériája. Az összhatás nekem mindenképpen pozitív, amit nem éreztem a többi BYDnél.
De a személyes kedvencem a belső. Nemcsak viszonylag eredeti, de harmónikus és érdekes is, 3-4 olyan pont van benne (a gitárhúr ajtózseb, az ajtónyitók és a középkonzol rácsai) ami miatt az európai gyártók központjában visszaküldeném túlórázni a formatervezőket. Az anyagok is igényesek, nemcsak az ID-k, de akár az Audik mellett is. Ha kis elektromos SUV-t keresnék, ez a kocsi mindenképpen döntős lenne.
Az európai gyártók legnagyobb szerencséje, hogy a BYD palettája eléggé alkalmatlan jelenleg: az Atto3 túl kicsi családi autónak, a Tang pedig egy fullos 7 üléses, ráadásul érződik a formanyelvén a kor. A többi meg lépcsőshátú ami inkább csak Kelet-Európában fut.
Amúgy furcsa hogy utcán még nem láttam autót csak kiállításon és szalonban, és a BYD eladásait nem tartalmazza az ACEA statisztikája sem… Eközben szoktam pl Polestar 2-eseket létni, Teslákkal pedig tele van a város.
@zold
Az ANE dataforce alapján 2022 januártól novemberig 2 039 autót adott el a BYD. 2023-ban ugyanezen időszakban 13 165 darabot értékesített. A fejlődés látszik, de ez most még nem sok. Európai gyárral (elvileg hazai) gyorsabbnak kellene lennie a kiszolgálásnak és valóban szükséges lehet több fajta modell.
Nem kár az európai autógyártókért…a féreg, nyerészkedő üzletpolitikájuk most visszacsap majd. VW meg a többi hasonló hulladék….
Én is ezt mondom!
Én is ezt gondolom, annyival kiegésztve hogy a nyugati férgek simán gyarmattá tették Magyarországot is úgy ahogy Keleteurópát a gazdaságukkal piacgazdaságnak nevezett rablókapitalizmussal….ráadásul úgy hogy nemhogy nem zárkóztatták fel a nyugati színvonalhoz amiról szólt eredetileg az EU hanem olcsó „rabszolgateleppé” avanzsált az egykor szép reményű országunk. A Forinttal is úgy spekulálnak ahogy nekik tetszik, ezt megmutatta a rendszerváltás utáni Forint szakadékba zuhanása közel 35 éves gyönyörű pályafutása ez idő alatt.
Az azért megvan, hogy ehhez azért az kellett, hogy a mindenkori magyar politika kizárólag saját zsebre, rövidtávon gondolkodjon? A “nyugati férgek” pedig nagyjából 16.5 ezer milliárd forintnyi vissza nem térítendő támogást nyújtott felzárkózásra. Ebből 8300 milliárdot 2013 óta… A féreg nyugatiak fizettek nekünk, csak mi Ferrarikat, Porschékat, 150 milliós órákat, Lady MRD-t, Rose d’Or-t, hegyvidéki, tihanyi villákat, kastélyokat vettünk… Vasút, rendes úthálózat, egészségügy, oktatás, sorolhatjuk naphosszat mi minden más helyett. Ezenkívül, ha egy picit figyeltél volna a forint árfolyamra az elmúlt 10-15 évben és, ha megnézted volna, hogy a kohéziós alapok folyósításai mikor történtek, akkor még talán azt is kitalálod, hogy az MNB vajon miért azokban az időpontokban kezdett bevásárolni euróból, amikor.
gnx-nek 1000%-ban igaza van!
’90-es évek elején szándékosan (előre megfontoltan aljas indokból…) 2700 üzemet,gyárat (ami már 100éve működtek) tönkretették, mezőgazdaságot főleg (tsz-ek, háztáji gazdálkodás,cukorgyárak stb…)
Sok kelet magyarországi kénytelen volt/van hátrahagyni mindenét hogy munkát találjon… És így rabszolga lett sok (rengeteg) ember a saját hazájában… (De mégis van 1-2 homály aki ennek örül…)
Az ország vezetői a felelősek ezért a lecsúszásért, nem az ufók vagy a nyugat. Nemsokára Bulgária is elhúz mellettünk, ha ez így megy tovább.
Mellette meg pont ott van az év autója Jeep Avenger 15-ért . Akkor melyiket is kéne vennem 🙂 Biztos nem a kínait . 14-ért nem lesz tömeg autó itt az biztos . Pedig annyira nem néz ki rosszul még ha nem is szeretem a SUV autókat és nem is látom értelmét . Lehetne inkább helyette olcsó elektromos kisautó .
Csak épp az Avenger egy kategóriával kisebb 15-ért. B-SUV.
Az Atto 3 jóval nagyobb C-SUV.
Az Avenger nem lesz jó családi autónak. Az Atto 3 már igen.
Tesztelted már az Avengert??
Ha vetsz egy pillantást a teszt rovatunkra, akkor kiderül. 😉
https://www.autonavigator.hu/cikk_kategoriak/teszt/