Az MX névvel idáig csak kupék és kabriók jöttek, most egy divatos crossoverre kerül a felirat, amit ráadásul villany hajt
Mérföldkőhöz érkezett a Mazda, 2020-ban kerül piacra a japán cég első elektromos autója. Az amperek egy crossover karosszériában bújnak meg, amit nem csak kupés tetővonallal tettek különlegessé, hanem a néhai RX-8 stílusában a hátsó ajtók is fordítva nyílnak. Mazdához méltó módon most sem álltak be a sorba, hanem inkább sajátos megközelítést választottak, ami tűnhet széllel szemben tevékenykedésnek, azonban a Skyactiv motorok (extra nagy kompressziójú szívó benzinesek és párját ritkítóan alacsony kompressziójú gázolajosok) is jó húzásnak bizonyultak.
A 200 kilométeres hatótáv kisautós, holott az MX-30 4,4 méteres. Nem árt tudni: az európaiak átlagosan 50 kilométernél kevesebbet autóznak naponta
Az MX-30 143 lovas teljesítménnyel jön, viszont az akkumulátort szűken mérték, csupán 35,5 kilowattóra a kapacitás. Ezzel olyan modellek közé kerül a 4,4 méteres Mazda, mint az apró Volkswagen e-up! és a Skoda Citigo
e iV, a japán modell hatótávját 200 kilométeresre ígérik. A Mazdánál persze nem véletlen lőtték be ennyire a hatótávot, felmérésük szerint az európai autós általában nem megy többet napi 50 kilométernél, ezt pedig bőven tudja az MX-30.
Szekrényajtósak az MX-30 nyílászárói, egy kis RX-8 is került a Mazda első elektromos autójába
A Mazda ugyanakkor számít arra, hogy eljön az az idő, amikor nem egyszerűen zéró emissziósnak tekintik majd a villanyautókat, hanem figyelembe veszik, hogy a gyártástól a megsemmisítésig mennyi káros anyaggal terheli a környezetet egy elektromos autó. Ilyen számítás esetén igen előkelő helyre kerül majd az MX-30, hála a kis akkumulátoroknak, a több száz kilométert egy töltéssel lefutó, két tonna körüli villanyautók pedig hátul kullognak majd. Arról nem is beszélve, ha az autó életciklusa alatt cserélni kell az akkumulátort, akkor tovább nyílik az olló a rövid és a hosszú hatótávú villanyautók ökológiai lábnyoma között - ugyanakkor jegyezzük meg, a jelenlegi tapasztalatok szerint az akkumulátorok öregedésétől kevéssé kell félni.
A beltérben sok újrahasznosított anyaggal találkozni, a dizájn letisztult
A Mazda koncepciójában van ráció, de az életképességéhez a vevőknek is hasonlóan kell gondolkodniuk, a többi gyártó viszont a minél nagyobb hatótáv érdekében fejleszt és ezt erőteljesen hangsúlyozzák is. Vajon bejön a Mazda számítása?
Az MX-30 well-to-wheel (azaz a gyártásól az üzemeltetésen át a megsemmisítésig számított) környezetterhelése alacsony, ilyen számítás szerint nem mindegyik elektromos autó túl környezetbarát