Ezért lesz kicsi a Mazda MX-30 hatótávja

A Mazda különleges gondolkodásmódja az első villanyautójuknál is jelen van

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amikor mindenki apró motorokat turbósít, akkor a Mazda méretes szívómotort fejleszt, amikor más gyártók a hatótávon versengenek, akkor a Mazda a piac egyik legkisebb kapacitású akkus villanyautóját dobja piacra.

Mérföldkőhöz érkezett a Mazda, 2020-ban kerül piacra a japán cég első elektromos autója. Az amperek egy crossover karosszériában bújnak meg, amit nem csak kupés tetővonallal tettek különlegessé, hanem a néhai RX-8 stílusában a hátsó ajtók is fordítva nyílnak. Mazdához méltó módon most sem álltak be a sorba, hanem inkább sajátos megközelítést választottak, ami tűnhet széllel szemben tevékenykedésnek, azonban a Skyactiv motorok (extra nagy kompressziójú szívó benzinesek és párját ritkítóan alacsony kompressziójú gázolajosok) is jó húzásnak bizonyultak.
Az MX-30 143 lovas teljesítménnyel jön, viszont az akkumulátort szűken mérték, csupán 35,5 kilowattóra a kapacitás. Ezzel olyan modellek közé kerül a 4,4 méteres Mazda, mint az apró Volkswagen e-up! és a Skoda Citigoe iV, a japán modell hatótávját 200 kilométeresre ígérik. A Mazdánál persze nem véletlen lőtték be ennyire a hatótávot, felmérésük szerint az európai autós általában nem megy többet napi 50 kilométernél, ezt pedig bőven tudja az MX-30.
Hirdetés
A Mazda ugyanakkor számít arra, hogy eljön az az idő, amikor nem egyszerűen zéró emissziósnak tekintik majd a villanyautókat, hanem figyelembe veszik, hogy a gyártástól a megsemmisítésig mennyi káros anyaggal terheli a környezetet egy elektromos autó. Ilyen számítás esetén igen előkelő helyre kerül majd az MX-30, hála a kis akkumulátoroknak, a több száz kilométert egy töltéssel lefutó, két tonna körüli villanyautók pedig hátul kullognak majd. Arról nem is beszélve, ha az autó életciklusa alatt cserélni kell az akkumulátort, akkor tovább nyílik az olló a rövid és a hosszú hatótávú villanyautók ökológiai lábnyoma között - ugyanakkor jegyezzük meg, a jelenlegi tapasztalatok szerint az akkumulátorok öregedésétől kevéssé kell félni. A Mazda koncepciójában van ráció, de az életképességéhez a vevőknek is hasonlóan kell gondolkodniuk, a többi gyártó viszont a minél nagyobb hatótáv érdekében fejleszt és ezt erőteljesen hangsúlyozzák is. Vajon bejön a Mazda számítása?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?