Ezért hagynak majd cserben a milliós biztonsági extrák. Megéri?

Mutatjuk, miért van mindenkinél nagyobb veszélyben az utakon, aki nem köti be magát

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha szerinted létezik olyan helyzet, amikor a biztonsági öv használata nélkül nagyobb biztonságban vagy az utakon, egyszerűen tévedsz. Nem hiszed? Akkor nézd meg, hány légzsák nem nyílt ki ebben az alig 6 éves Audiban, csak mert a sofőr nem volt bekötve!

Első kézből számolhatok be egy komoly balesetről, amelyben én a sérülést és az anyagi kárt is megúsztam, ám így is komoly tanulsággal szolgál.Természetesen itt most nem rendőrségi helyszínelést vagy nyomozást folytatunk és nem is felelősöket keresünk, közel sem ilyen részletességgel írom meg a történteket, magát az esetet is inkább csak azért részletezem, hogy legyen némi képetek a körülményekről. Egy párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszon történt a baleset, sötétedés után. Egy kereszteződéshez érkezve vártunk a jelzőlámpára, én a legbelső sávban a pénztemető Audi A6 volánjánál. Amikor a lámpa zöldre váltott, teljesen szabályosan elindult mindenki. Velem azonos irányba, ám az úttest jobb oldalán, a legszélső sávban haladt egy ezüst színű, 2011-ben gyártott Audi A7. Amit viszont senki sem vett időben észre, hogy a piroson még áthajtott egy 2017-es, fekete színű Audi A6 kombi, világítás nélkül, tetemes sebességgel, mondván, hogy ő még átér az induló sor előtt. A matek azonban nem adta ki, és mivel a belső sávokban haladóknak - velem együtt - még sikerült kikerülni a semmiből előtűnő A6-ost, a fekete kombi a 12 éves A7 bal oldalába csapódott be.
Hirdetés
Szerencsére a 12 év használat és degradálódás ellenére az A7 minden egyes biztonsági rendszere működésbe lépett: az övfeszítő behúzta az ülésbe a sofőrt, a légzsákok rendeltetésszerűen nyíltak és körülfogták a vezetőt, a baleset után pedig nem csak a vészvillogót kapcsolta be, de még az ablakokat is lehúzta az autó, hogy megkönnyítse a kijutást. A fiatal, vétlen sofőr kisebb horzsolásokkal megúszta a balesetet, a telefonja pedig automatikusan hívta a segélyhívót, így gyorsan el tudott indulni a segítség. Természetesen amint felfogtam a történteket odasiettem az egyértelműen totálkáros A7-hez. Már a baleset helyszínének a pontos címét adta meg a diszpécsernek a légzsákokból feltápászkodó férfi, amikor észrevettem, hogy a fekete Audi sofőrje a vétlen fiatalembernél jóval komolyabb sérülésekkel szállt ki a 6 évvel újabb és elméletileg jóval biztonságosabb autójából, ami ráadásul a gyűrődőzónák szempontjából is egy sokkal ideálisabb irányból kapta az ütést. Az A6-hoz odalépve ért a sokk: amíg a tizenéves A7 biztonsági rendszerei egytől egyig működésbe léptek, addig a biztonsági extrákkal teletömött, használtan is közel tízmilliós A6 belterében semmi sem utalt a balesetre: nem nyíltak a légzsákok, nem lógtak az övek, nem aktiválódott semmilyen vészhelyzeti üzemmód, és így tovább.
Ezért azonban egyáltalán nem az Audi a hibás, hanem kizárólag a sofőr, aki nem volt bekötve. Bizony, ha nem kötöd be magad, akkor konkrétan minden biztonsági rendszerről lemondasz, amiért súlyos milliókat fizettél. Ez nem az autógyártók pitiáner bosszúja természetesen, hanem a tény, hogy a biztonsági öv az alapja minden ilyen rendszernek. A légzsákokat ugyanis arra tervezték, hogy megvédjék a további sérülésektől azt az utast, akit az öv az ülésbe húzott, vagy régebbi modellek esetén csak egyszerűen a helyén tartott.
Hirdetés
Amennyiben nem vagy bekötve és előre repülsz, úgy még akár több kárt is okozhatnak a különböző biztonsági kütyük, mint hasznot, hiszen nem egy álló tárgyba fejelsz majd bele, hanem egy akár 50 km/órával szembeérkező légzsákba, illetve egy esetleges automata vészfékezésnél a nem bekötött, éppen máshová koncentráló sofőr könnyedén kicsúszhat az ülésből és elveszítheti a kontrollt az autó felett. Éppen ezért ugyanígy deaktiválódik a legtöbb intelligens biztonsági rendszer is, ha nem vagy bekötve, az automatikus övfeszítőket és az automatikusan ülésbe rántó biztonsági öveket pedig valószínűleg nem kell megmagyarázni, hogy miért válnak ilyenkor haszontalanná. A fentieket azonban még véletlenül sem szabad úgy értelmezni, hogy a sok biztonsági extra veszélyes lenne az utasokra. Azt állítani, hogy ezek az eszközök egymásra épülő rendszerként ne sokszoroznák meg a túlélési esélyt, színtiszta hazugság ugyanis. A példaként szolgáló balesetnél aligha lehetne jobb szemléltetés erre: hiába ült az újabb és biztonságosabb Audiban a balesetet okozó sofőr, ráadásul a lehető legveszélytelenebb módon, teljesen frontálisan ütközött, végül őt kellett kórházba szállítani, mert nem volt bekötve. Ezzel szemben a 12 éves, már lejárt szavatosságú légzsákokkal és elavult biztonsági rendszerekkel szerelt Audi A7 (amely egy jelenlegi újratesztelés során valószínűleg 0 csillagra vizsgázna a modern törésteszt-feltételekkel) egy-két horzsolástól eltekintve megmentette a sofőrjét. Ha még egy lépéssel messzebbre állunk, akkor természetesen én jártam a legjobban a 23 éves Audival, mert sikerült elkerülnöm a balesetet, és így engem még anyagi kár sem ért, de ennyi erővel odáig is vissza lehetne menni, hogy akkor ki sem szabad lépni az ajtón, nehogy bajunk essen. A helyes tanulságért azonban nem kell visszamenni Ádámig és Éváig: az ütközés pillanatában még én magam is nagyobb biztonságban voltam, mint a vétkes sofőr, hiszen be voltam kötve, és ezért rám is 6 légzsákkal több vigyázott, mint a 17 évvel újabb, ugyanolyan márkájú és típusú autó sofőrjére.
Hirdetés
Arról persze már nekem is csak sejtéseim lehetnek, hogy miként sikerült egy ennyire túlbiztosított, minden problémáért csilingelő és figyelmeztetéseket feldobáló autóban nem csak biztonsági öv nélkül, de még emellé kikapcsolt világítással is közlekedni órákkal sötétedés után, így ebbe a kérdéskörbe már nem is mennék bele. A lényeg, hogy nem számít, mennyi időre, milyen távolságra és mekkora tempóval kívántok autózni: akár utasként, akár sofőrként be kell kötnötök magatokat, ha nem szeretnétek egyből deaktiválni szinte az összes biztonsági rendszert az autóban, amiért súlyos milliókat fizettetek. Ha mégis úgy döntötök, hogy öv nélkül utaztok, akkor pedig legyen egyértelmű, hogy milyen árat kell fizetni ezért, ha bárki más hibázik az utakon. Mi sem úgy indultunk útnak, hogy majd ma pont minket céloz meg egy a piroson áthajtó jómadár.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Ezért hagynak majd cserben a milliós biztonsági extrák. Megéri?

  • 2023.12.21. at 19:14
    Permalink

    Ezen nincs mit lamentálni, a kiscsávónak komoly pénzbünti és többéves eltiltás a vezetéstől, és komoly vizsgák és orvosi (psziho) vizsgálat után engedném csak megint vezetni.

  • 2023.12.23. at 07:42
    Permalink

    Köszönjük fityisz!
    Kitermeltek egy embert Istent törvényt nem ismerő és rájuk nem vonatkozó réteget.
    Bárhol bármit megtehet következmény nélkül.
    Mint a debreceni felüljárós, a kölyke megölt egy vétlen fiatalt, reakciója:
    egy vállrándítás.
    A balkán sóhajban sincs hozzánk!

Vélemény, hozzászólás?