Audi R8
Kevés autó formaterve öregedett olyan jól, mint az R8-asé, hiszen a 17 évvel ezelőtt legyártott példányok még ma is remekül mutatnak, hiába történt közte egy generációváltás is. Az Audi szuperautója sok mindent megélt, anno még V8-asként kezdte a pályafutását, később V10-es erőforrással is elérhető lett. Talán mondani sem kell, hogy az egyre szigorodó emissziós normák miatt egy ideje sejteni lehetett, hogy az R8-as az élete végéhez közeledik, 2023-ban pedig be is jelentette a német márka, hogy
végleg visszavonultatják.
Audi TT
Az R8 mellett az Audi másik ikonikus típusából is 2023-ban készült el
az utolsó példány, méghozzá a győri Audi gyárban. A több mint 25 éves gyártási periódus alatt 660 ezernél is több készült belőle, ám a SUV-láz és az EU-s szabályozás miatt a Tourist Trophy is élete végéhez ért.
Chevrolet Bolt EV és EUV
A nagyteljesítményű belsőégésű motoros autók búcsúja mellett elsőre talán meglepő lehet, de megfizethető villanyautókat is száműztek a gyártósorokról. A Chevrolet a Bolt EV és EUV búcsúját 2023-ra időzítette. Előbbi egy valóban apró méretű elektromos autó, míg utóbbi a SUV szegmensben indult az Egyesült Államokban, de az európai utakra is eljutott – igaz
Opel Ampera-e néven. A Boltot még 2016-ban mutatták be, majd 2022-ben kapott egy kisebb frissítést, jelen állás szerint érkezhet majd utódja, de pontos dátumot ezzel kapcsoltban még nem árultak el, így egyelőre búcsúzik.
Chevrolet Camaro
A Camaro újabb bizonyíték arra, hogy a világ a villanyautók felé tendál, a régi, nagy múltú izomautóknak pedig egyre kisebb a mozgástere. Tavaly
december 14-én véget ért egy 57 éves korszak, és utód nélkül búcsúzik az egyik legnagyobb név a Chevy háza táján. Persze a Camaro emblémát nem hagyják veszni, de az már valami egészen más lesz.
Dodge Challenger
Egy újabb amerikai izomautó amely a világ változásai miatt hamar nemkívánatossá vált az autóiparban, bár ezt a vásárlók másképpen gondolják, hiszen még
az utolsó hónapokban is szépen fogyott. Ez persze betudható annak is, hogy néhányan próbáltak lecsapni befektetésként az utolsó Challengerek egyikére. A legutolsó példány egyébként egy SRT Demon 170 volt, amelyet még a gyártás előtt elárvereztek 242 millió forintnak megfelelő amerikai dollárért. Természetesen villanyosított utód ebből is jöhet, de a Challenger alighanem örökké a V8-as ordításról marad emlékezetes.
Dodge Charger
Valószínűleg sokan a szívükhöz kaptak, amikor
tavaly augusztusban leleplezte a Dodge az elektromos Charger Daytonát. A V8-as után igencsak gyenge hanghatások ellenére a formatervbe nehéz belekötni, de még így is rizikós lépésnek tűnik egy keményvágású izomautó villanyosítása. Egyes híresztelések szerint nem lehet kizárni, hogy még ideig-óráig marad a belsőégésű motor is, de ha ez így is lesz, akkor
azt maximum sorhatos erőforrással kínálhatják.
Dodge Hellcat modellek
A Challanger és a Charger után semmi meglepő sincs abban, hogy a Hellcat modellek sem maradhattak a Dodge palettáján, az összeset kivették a 2024-es évre a kínálatból. A hírek szerint az utolsó példány egy 6,2 literes, V8-as lehetett.
Ford Fiesta
47 év már tiszteletreméltó kornak számít, pláne akkor, ha autóról van szó. A Fiesta ennyit élt meg a szalagokon, ez idő alatt 7 generációt élt meg, viszont
tavaly július hetedikén az utolsó példányok is legördültek a szalagról. Közvetlen utód egyelőre nincs, a Ford a Pumával igyekszik pótolni a helyén keletkezett űrt.
Kia Stinger
Sokak szerint a Kia valaha készített legjobb autója, ám a villanyosítás és a SUV-láz a Stingert sem kímélte. A koreai márka saját bevallása szerint nem szűnik meg utód nélkül a típus, hiszen az EV6 GT ezt a célközönséget hivatott megszólítani, más kérdés mennyire fog neki sikerülni.
Kia Rio
Először csak
Európában szüntették meg a forgalmazását, majd később a gyártását is leállították. Az öreg kontinensről természetesen az emissziós normák miatt száműzte a Kia, de az Egyesült Államokban még egy ideig a kínálat része maradt. Közvetlen utód nélkül állt le a gyártása, de a Kia azt ígéri, hogy hamarosan piacra dobnak egy hasonlóan pénztárcabarát kisautót.
Mercedes-Benz C-osztály és E-osztály Coupé, valamint kabriók
Ha úgy tetszik, mind a négy modell egy miatt került le a gyártósorokról, ugyanis a Mercedes a termékpalettájának optimalizálása gyanánt a C-osztály és az E-osztály kupé változatának egy közös utódot szán, méghozzá
a tavaly bemutatott CLE-t, amely az előbbi méretében kínálja az utóbbi technológiáját. Ugyanez a helyzet a kabrióknál is, hiszen a CLE-ből készül lenyitható tetős variáns is.
Porsche Panamera Sport Turismo
Az alábbi felsorolásban a Panamera bizonyos szempontból kakukktojás, hiszen az új generációval tovább él a modell, viszont a
shooting brake (vagy ha úgy tetszik kombi) kivitel már nem készül a jövőben, ugyanis az eladások kevesebb mint 10 százalékát tette ki, így a Porsche nem látta értelmét az új nemzedék esetében, hogy ebből is kombit faragjon.
McLaren 720S
A felsorolás végére néhány igazán extrém modell jutott, hiszen a McLaren semmiképpen sem hasonlítható a fent említett autókhoz. A 720S a múlt év végével búcsúzott, ám a brit gyártó fanatikusainak nem kell félni, már megvan az utód a
750S személyében, amely még erősebb, még gyorsabb, és talán még egy picit jobban is néz ki.
Ferrari F8 Tributo
A McLarenhez hasonlóan az F8 sem tűnik el teljesen a modellpalettáról, csupán a Tributo kivitel búcsúzik, de a Spyder egyelőre marad, így, ha valaki a 3,9 literes, V8-as motor által hajtott Ferrarira vágyik, akkor sem marad hoppon.