Látványos száguldás a képernyőn, elmosódott utcaképpel és egy tuningolt Mazda RX-8-cal: az autós videójátékok világa rengeteg mai fiatalt nevelt a négykerekűek szeretetére (Fotó: Need For Speed: Most Wanted)
Legyen az Need For Speed, Forza, vagy Gran Turismo, kinek mi ugrik be: egy a lényeg, autókkal játszani a képernyőn is remek élmény lehet a legtöbb benzinvérűnek. Bár egyes játékokban nem valódi autókkal versenyezhetünk, az esetek túlnyomó többségében viszont licenc alapján próbálják meg létrehozni a fejlesztők a technológia engedte lehető legpontosabb másolatát egy-egy modellnek, a hangját és kezelhetőségét is beleértve. Éppen ezért rengetegen ezekből a játékokból ismerünk olyan, létező autókat, amelyekkel a valóságban talán sohasem találkoztunk még. Most viszont a
Confused.com kutatásából kiderült, hogy melyik modell pontosan hány játékban szerepelt, mekkora hírnévre tett szert a virtuális világban. Az alábbi táblázatban látható a 10-es lista, ezek a modellek a legnépszerűbbek.
Mint ahogy az a fenti táblázatból is látható, hihetetlenül szoros a holtverseny a dobogón. Ráadásul az ezredforduló környékén lecsapott amerikai import-tuning hullám, valamint a Halálos Iramban filmek nyomán a videójátékok fő sodrásának elmozdulása miatt nem is a Ferrarik és Lamborghinik viszik a prímet, mint mondjuk a '90-es évek végén. Akik - hozzám hasonlóan - aktívan részt vettek a képernyő előtt ebben a hullámban a Need For Speed Underground szériával, netán a Gran Turismo sorozattal, azoknak biztos nem okoz meglepetést, hogy
a Nissan Skyline a legnépszerűbb autó a listában, ám csak egyetlen megjelenéssel a második helyezett előtt.
A Skyline kifejezés ráadásul ebben az esetben félreérthető, ugyanis a szóban forgó autó általában nem a középkategóriás, akkoriban családinak számító, 155 lóerős Skyline szedán, hanem annak kupé karosszériás, 2,6 literes turbómotorral szerelt, 280 lóerős GT-R változata, ami a mai GT-R elődje. Az utód is népszerű, ám közel sem annyira: a 2007-ben bemutatott, önálló GT-R modell a második leggyakoribb Nissan a képernyőn, de már csak 462 megjelenéssel.
A Skyline GT-R ikonikus formáját aligha felejti el bárki, akit rendszeresen köszöntött a Need For Speed: Underground minden egyes megnyitásakor, ahogy annak sem lesz soha idegen, aki inkább a szimulátorok világában mozgott a Gran Turismo 3 változatos GT-R rengetegjében
Második helyezett 1270 megjelenéssel a Chevrolet Corvette, amely leginkább a Gran Turismo és Forza sorozatok népszerű szereplője. Ráadásul nem csak az aktuális legújabb Corvette szerepel a játékokban már egészen a '90-es évek vége óta, hanem a régebbi generációk is felbukkannak. Ne feledjük, a Corvette már majd' 70 éve a piacon van, így nem véletlen, hogy az ikonikus formatervű évjáratok a 21. században is felbukkannak egyes játékokban: az 1953-as Corvette például a Forza Horizon 2 óta szinte mindegyik rész választékát gazdagította. Az amerikai márka ráadásul az egyetlen, ami kétszer is felért a tízes listára: a Camaro ugyan lecsúszott a dobogóról a maga 1058 megjelenésével, ám ez is mindenképp megsüvegelendő eredmény.
A Corvette 5. és 6. generációja a legnépszerűbb a videójátékokban, a fotón az utóbbi látható egy valós akció közben
A dobogó harmadik helyére a két Chevy közé egy Ford csúszott be, alig lemaradva az első kettőtől, 1263 megjelenéssel a Mustang következik. Ahogy a Corvette esetében, úgy a Mustangnál is igaz, hogy az ikonikus korábbi generációk is megjelennek, ráadásul itt a közelmúlt generációi is rendszeresen visszatérnek a modern játékokban. Kiemelt népszerűségnek örvend például az első mellett az ötödik generáció is, egyértelműen ezek a legsűrűbben előforduló Mustangok az autós játékok világában. A Need For Speedek mellett a Rocket League említendő még, ahol a legmegosztóbb Mustang, a Mach-E is megjelenik a választható járművek közt.
A Mustang 4. generációja is már aktuális modellként jelent meg egy-egy régi játékban, ám a legtöbbször az elsőt és a képen is látható ötödiket licenszelték a fejlesztők
A lista további része nem okoz túl sok meglepetést. A főként japán modellekből álló tabellán a WRX STi és Evolution változatok ralilegenda státusza miatt a Mitsubishi Lancernek (5. hely, 974 megjelenés) és a Subaru Imprezának is (6. hely, 952 megjelenés) bérelt helye volt. Ugyanígy a Mazda utolsó Wankel-kupéja, az RX-8 (7. hely, 752 megjelenés) sem valószínű, hogy lemaradt volna bárki saját listájáról.
Egyes modellek ralis múltjuk miatt kerültek a képbe a videójátékokban is
A 8. és a 9. helyen két olyan autó kapott helyet, amelyet legtöbbször a játékok korai szakaszában hajthattunk, az RX-8-ast a Honda Civic követi 697 megjelenéssel, amely már az 1995-ben bemutatott, hatodik generáció óta jelen van a digitális versenykörnyezetben. Bár az utcai harcosok közt gyakori a sportkipufogós, de csak 1,4 literes Civic, a játékokban legtöbbször a Type R variáns szerepelt. Hasonló cipőben jár a lista egyetlen német, sőt, egyetlen európai modellje, a Volkswagen Golf. A német népautónak a negyedik generációval kezdődött a digitális pályafutása, ám a legnagyobb népszerűségre az ötödik Golf tört a képernyőn. Itt a GTI és az R változatok is előfordulnak, utóbbiaknak köszönhetően nem csak kezdőautóként találkozhatunk a német kompakttal. Nem meglepő módon - a Corvette-hez hasonlóan - az ikonikus első generáció is fel-felbukkan a mai napig a játékokban.
Az egyetlen európai modell a Golf, annak legtöbbször a GTI változata kapott helyet a választékban, gyakran potenciális "kezdőautóként"
A tízes lista talán egyetlen meglepetése az utolsó autó, ám ez sem azért érdekes, mert itt van, hanem azért, mert csak a 10. helyre került. Ez a modell nem más, mint a Toyota Supra, amelynek negyedik generációja (szigorúan kézi váltóval és 2JZ turbómotorral) legalább olyan ellenfele a tuningkultúrában a Skyline GT-R-nek, mint amennyire vetélytársa a WRX STi-nek az Evo a raliban. Éppen ezért meglepő, hogy nem végeztek egymás közelében, ám semmi szégyellni való sincs a tizedik helyben sem.
A Toyota Supra a mozivásznon sokkal népszerűbb volt, mint a játékokban: a rengeteg filmszerep ellenére csak a 10. helyet sikerült megcsípnie a játékok világában
A Skyline-nal indul és a Suprával zárul tehát a legnépszerűbb videójáték-sztár négykerekűek listája. Ha szereted a játékokat, akkor biztosan próbáltad már mindet a képernyőn, ám ha csak a fotókon látható autókat imádod, de még sohasem játszottál, akkor talán ez is megérhet egy próbát. Persze, érthető, ha inkább a való életben mennél egy-egy kört az ikonikus legendákkal, ám erre sokszor még nekünk, autós újságíróknak sincs lehetőségünk. Álmodozni viszont lehet, és kell is, ebben segíthet a rengeteg, különböző virtuális élmény. Neked melyik (volt) a kedvenc autós játékod, és abból melyik autót vinnéd a leginkább haza a való életben?
A Skyline GT-R, a Corvette és a Mustang tehát a dobogósok: te ugyanazt választanád közülük a valóságban is, amelyiket a képernyő előtt?
Kimaradt a Lexus IS200, a régi autók közül pl. a Lotus Esprit.
Egyikkel se versenyeztek szinte soha… Az Espirit nem egy kimelkedő karakterisztikájú sportkocsi, a Lexus esetében meg minek a másolat ha ott vannak az eredetik, ráadásul számtalan versenyváltozatban (DTM, WTCC).
Félre ne érts nem rossz autó az IS300, de sok-sok ilyen autót kapsz ezekben a játékokban amelyek komolyabb pedigrével bírnak, és adott esetben komolyabbak is.
Alig volt játékokvan IS200/300, szóval kár számonkérned a modell hiányát!