A gyártók arany tojásait sok esetben még mindig a hagyományos modellek tojják
Európa fontosabb piacain a legnépszerűbb autókból évente több tízezer példány talál gazdára, ha valamelyik gyártó rossz lóra tesz, jókora profitnak inthet búcsút. A bestseller modelleket elnézve több márka sincs könnyű helyzetben, hiába ölik a pénzt a villanyautókba, a vásárlók a klasszikus típusokat részesítik előnyben.
Magabiztos a Golf fölénye, az elektromos átállás a vártnál lassabb ütemben zajlik
Nincs meglepetés a német piacon, a Golf még mindig fölényesen vezet, sem a SUV-ok, sem az ID. család nem képes felnőni az 50 éves kompakthoz. Tavaly Németországban 81 ezer új Golfot adtak el, ami 14 ezerrel több a második helyen álló T-Rocnál. Az egy kalap alá vehető ID.4 és ID.5 sem szerepelt olyan rosszul, a 36 ezres volumen összességében a 12., a villanyautók között a 2. helyre volt elég. A Golf sikere miatt törheti a fejét a Volkswagen, a nyolcadik generáció az ötödik évét tapossa, népszerűsége ellenére jelen állás szerint nem érkezik folytatás, pedig igény volna rá.
A Fordok hagyományosan jól szerepelnek a briteknél, a Puma ügyesen eltalálta az igényeket, és az árcédula sem olyan rémisztő
Nagy-Britannia sokszínű autógyártásából csak a priémiummárkák maradtak fenn (illetve a kínai MG), így a szigetországban a tradicionálisan népszerű Ford birtokolja az első helyet. A Fiesta távozásával eltűnt az örökzöld sláger, ami 2008 és 2021 között minden évben az élen végzett. A 2022-es évet az Opel (Vauxhall) Corsa nyerte, 2023-at a Nissan Qashqai húzta be, az idei esztendő eddig a Ford Pumáé. A divatos és kedvező árú városi cirkálóból az év első négy hónapjában közel 20 ezer példányra mutatkozott igény.
Kora ellenére szárnyalnak az eladások odahaza, Olaszországban a pálya a kisautók felé lejt
Mi más is lehetne az élen Olaszországban, ha nem egy Fiat. A legnépszerűbb modell a Panda, a harmadik generáció az újautó-piac egyik veteránja, a kisautó 2011 óta készül. Ez láthatóan nem zavarja a vásárlókat, tavaly 1,56 millió autó kelt el a csizma területén, amiből 102 ezer volt Panda, ez 6,5%-os piaci részesedést jelent. A második helyre a Sandero kapaszkodott fel, minden Daciára két Fiat jutott. Az új Panda fejlesztése folyamatban van, a negyedik nemzedék Stellantis alapon érkezik.
Még mindig imádják az olcsó szedánt a törökök, nem véletlen, hogy a gyártást is oda telepítette a Fiat
Törökország az olcsó szedánok Mekkája, nincs ez másképp 2024-ben sem. A helyi gyártású Fiat Tipo (náluk Egea) uralja a piacot, az immár kilenc éves autó 2019 óta vezet. Az olcsót persze érdemes idézőjelbe tenni, az alap Tipo is közel 11 milliót kóstál a Boszporusz partján. A tavalyi évben 124 ezer fogyott a típusból, ami az új autók 12%-a. Hasonlóan muzsikál idén is a Tipo, négy hónap alatt 30 ezret adtak el belőle, ebből 20 ezer volt négyajtós felépítésű.
Már nem a SEAT áll a dobogó tetején, most éppen a Dacia Sandero a spanyol kedvenc
Spanyolországban elvesztette elsőségét a SEAT. 2019-ben és 2020-ban még a Leon vitte a prímet, majd 2021-ben házon belül átadta a stafétát az Aronának. Az Ibériai-félszigeten tavalyelőtt a Hyundai Tucson végzett az élen, majd 2023-ban a Dacia Sandero győzedelmeskedett. A siker egyik fő oka az ár, de nem elhanyagolható a terepjárósított Stepway változat vonzereje sem.
A franciák a sajátjukban hisznek, a top 3-ban csak hazait találni
Franciaországban hatalmas a küzdelem a Renault Clio és a Peugeot 208 között. A kisoroszlán 2021-et és 2022-őt is behúzta, 2023 viszont a Clióé lett. A teljes piacon tavaly 1,77 millió új autót vásároltak, ebből 97 ezer volt Clio, a 208-ra 86 ezer rendelés futott be. A Renault-nak külön öröm, hogy a Peugeot után is önmagukat találják, a francia piac bronzérmese a Dacia Sandero.