Extrém útvonal - Ausztriában, a Grossglockner alpesi úton vizsgálják az új Focusokat
Befagyott tavakon száguldoztak vele naphosszat – azon a szélességi körön ez úgy 3-4 órát jelent -, a legforróbb sivatagokban nyüstölték, és az Alpok legnehezebb útjain is folyamatosan járatták az új Ford Focus prototípusait. A tengerszint feletti magasság ugyanúgy hat az autókra, mint az emberekre. Minél magasabbra jut az autó, annál ritkább a levegő, nehezebb lesz a motor működése. Azonban az új Focusnak ilyen körülmények között is megbízhatóan kell működnie, ezért különösen sokat próbálgatták az autó tudását Ausztriában, a Grossglockner alpesi úton. Ezt az utat 1935-ben adták át, és a Hohe Tauern Nemzeti Parkon keresztül ér célba, a Grossglockner (3798 m) hegycsúccsal szemben. Hossza 48 km, és a rengeteg motorkerékpároson és autóvezetőn kívül az autógyárak egyik kedvelt tesztútvonala is, nem is annyira a 36 nehéz kanyar miatt, hanem azért, mert 2504 méter magasba megy föl. A használatért egy napra 28 eurót kell fizetni.
[kepallobal=467279]Bernd Herweling és Markus Polle vizsgálják az autót[/kepallobal]
Bernd Herweling itt tartózkodásának két hete alatt naponta 200 km-t autózik ezen a festői útvonalon, az új Focus összes motorváltozatát többször is kipróbálja változó körülmények között. „A Grossglockner ideális a magaslati teszteléshez. Nagyon jó minőségű az aszfalt. Az útvonal elején, a meredek részen a mászóképességet vizsgáljuk, egészen a 2400 méteres magasságig állandó 12 százalékos az emelkedés. Ebben a magasságban már ritkább a levegő, amit megéreznek a motorok. Ez egy hosszú út, ahol rengeteg adatot tudunk gyűjteni.” Annak ellenére, hogy már bemutatták, erősen álcázva viszik ki a közútra az autót, hiszen az a forgalmazás megindulásáig hivatalosan nem is létezik. A képeken szereplő Focus az új, 1,6 literes EcoBoost négyhengeres hajtja, és ezúttal Markus Polle Herweling úr útitársa. A navigátor ölében szereplő laptopon a környezeti hőmérsékleten, az olajhőfokon kívül még milliónyi olyan adat olvasható, amelyből csak az autó fejlesztését végző szakemberek lesznek okosabbak. A hátsó ülésen több, színültig töltött műanyag palack utazik, amelyek három, átlagos tömegű felnőtt utast helyettesítenek.
Naponta többször is a csúcsra járatják az új Focust a tesztpilóták
Bernd keményen nyomja a gázpedált, kettesben-hármasban halad felfelé, a hajtűkanyarokban egyesig visszavált. Több sportkocsit is megelőz, de ezen nem kell csodálkozni. Ő nem a tájban gyönyörködik, hanem dolgozik, és a többi autóvezetővel ellentétben ő kívülről ismeri a kanyarokat. Koncentrálni kell arra, nehogy a látvány elvonja az ember figyelmét a vezetéstől, és az állandóan beduguló fül is szokatlan elsőre. Fent, a célban rögtön a megállást követően hővisszaverő paravánnal veszi körbe a Focus orrát, nehogy a magaslati hideg szél lehűtse a motorteret. Ez egy hőcsapda, mert a fejlesztők célja az, hogy a lehető legextrémebb körülmények között vizsgálják a megbízhatóságot. „Több mint 100 elektronikus mérőműszer figyeli az autó működését. ez rengeteg információ. De eddig minden rendben megy. Az a feladatom, hogy gyorsan menjek, de ne a határon. Ennél hamarabb is fel tudnék érni ide.” – mondja szerényen Bernd. Természetesen az álcázott autóra felfigyelnek a hegytetőn lévő turisták is, sokan fényképeznek, sokan az ablakhoz nyomják az arcukat, hogy a belső tér részleteit is megnézzék. Öt perc után irány a völgy. Felfelé a motor és a kuplung szenvedett, most a fékeken a sor. A rengeteg motorfékezésre figyelmeztető tábla ellenére Bernd a kanyarok előtt csak az utolsó pillanatokban tapos bele a fékbe, igaz ő már többször is meggyőződött arról, hogy a rendszer igenis bírja a kiképzést.
Hőcsapda gátolja meg a motortér lehűlését, utánfutóval 30 km/h a tempó - ilyenkor szenved a legjobban a hűtőrendszer
Mielőtt megérkeznénk a fizetőállomásra, egy másik álcázott Focus jön velünk szemben, amelyik egy utánfutót húz maga után. Bernd elárulja, hogy kollégájának az a feladata, hogy állandó 30 km/h-s sebességgel menjen el egészen a csúcsig, ilyenkor ugyanis minimális a menetszél, és ez teszi a legjobban a próbára a hűtőrendszert. „Nagyon fontos a vontatásos teszt. Tengerszinten 1,5 tonnát képes vontatni az 1,6-os Ecoboost, de ezen a magasságon már nem képes erre. Ezen kívül azt is vizsgáljuk, hogy viselkedik a kuplung a nagy magasságon történő indulásoknál.” Ezzel zárja is mondandóját Bernd, aki ezt követően rögtön indul is a következő körre.